دنباله‌دار لئونارد ممکن است بارش شهابی در زهره ایجاد کرده باشد!!

 

 

عبور نزدیک دنباله‌دار از کنار زهره در آخر این هفته برای تماشاگران آسمانی به صورت نشانه‌ای در آسمان عصرگاهی می‌باشد تا به شناسایی این دنباله‌دار کمک کند.

عکاس نجومی کریس اسچور این عکس خیره‌کننده از دنباله‌دار لئونارد را در 4 دسامبر 2021 از پیسون، آریزونا با استفاده از تلسکوپ نیوتنی 10 اینچی و نوردهی 60 دقیقه‌ای دوربین گرفته است. (اعتبار تصویر: کریس اسچور)

 

دنباله‌دار لئونارد ممکن است در جریان نزدیک شدن نسبتاً نزدیک دنباله‌دار به این سیاره، در آخر این هفته در ناهید بارش شهابی ایجاد کند.

 

دنباله‌دار C/2021 A1 که به طور رسمی با نام دنباله‌دار C/2021 شناخته می‌شود، در ژانویه توسط ستاره‌شناس گرگوری جی. لئونارد از رصدخانه مادون قرمز کوه لمون در آریزونا کشف شد. عبور نزدیک آن از زهره در  آخر این هفته برای تماشاگران آسمانی به صورت نشانه‌ای در آسمان عصرگاهی می‌باشد تا به شناسایی این دنباله‌دار کمک کند، دنباله‌دار که در دید دوربین دوچشمی از منظر ناظر زمینی است، ممکن است به سختی آنقدر درخشان باشد که با چشم غیرمسلح زیر آسمان صاف و تاریک قابل مشاهده باشد.

 

اما در ونوس داستان متفاوت است. مدار سیاره و دنباله‌دار در فاصله 31000 مایلی (50000 کیلومتری) از یکدیگر قرار خواهند گرفت که معادل مسیر مداری ماهواره ژئوسنکرون بالای زمین است.

 

دنباله‌دار لئونارد دنباله‌داری است که یک بار در زندگی هر شخصی دیده می‌شود، زیرا مدار آن حدود 80000 سال طول می‌کشد تا به دور خورشید بچرخد.

  

آیا می‌خواهید دنباله‌دار لئونارد را ببینید؟

این نقشه موقعیت دنباله‌دار لئونارد را در آسمان شب از 14 دسامبر تا 25 دسامبر 2021 نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

با توجه به پوشش ضخیم ابر در زهره، تماشای یک بارش شهابی در این سیاره مستلزم آن است که 35 تا 40 مایل (55 تا 60 کیلومتر) بالاتر از سطح آن باشید، جایی که دما و فشار آن تا حدودی شبیه زمین است.

 

کیچنگ ژانگ دانشجوی فارغ التحصیل علوم سیاره‌ای در کالتچ و نویسنده اصلی مقاله جدیدی است که به بررسی این سناریو می‌پردازد، که در ۲۶ ژوئیه در سرور پیش‌چاپ arXiv.org ارسال شده و به مجله Astronomical ارسال شده است.

 

تصویر هنری از فضاپیمای آکاتسوکی ژاپن در زهره. (اعتبار تصویر: JAXA/Akihiro Ikeshita)

 

این مقاله پیشنهاد می‌کند که بهترین سناریو برای بارش شهابی زمانی رخ می‌دهد که زهره از مسیر دنباله‌دار می‌گذرد، اما به فعالیت بسیار بالایی از دنباله‌دار نیاز دارد. این یک سناریوی نسبتاً نادر است، اما غیرممکن نیست.

 

ژانگ گفت: «اگر ما رویداد شهاب‌ها را در زهره شناسایی کنیم، می‌فهمیم که این دنباله‌دار در فواصل زیاد از خورشید کاملاً فعال بوده است.

 

زهره تنها یک مدارگرد دارد: فضاپیمای ژاپنی آکاتسوکی. ژانگ گفت، اما زمین، زهره و خورشید ممکن است به گونه‌ای جهت‌گیری شده باشند که به رصدگران زمین اجازه می‌دهند تا مقدار ضعیفی را از بقایای دنباله‌دار لئونارد ببینند. (در مقابل، پرواز نزدیک دنباله‌دار سایدینگ اسپرینگ در نزدیکی مریخ در سال 2014 توسط فضاپیماهای متعدد مشاهده شد.)

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Comet Leonard may have spawned meteor shower on Venus

By Elizabeth Howell published 19 December 21

https://www.livescience.com/comet-leonard-venus-meteor-shower-december-2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *