فضاپیمای جونو صدای قمر مشتری را می‌شنود!!

 

 

این تصویر JunoCam دو طوفان چرخان بزرگ مشتری را نشان می‌دهد که در سی و هشتمین گذر جونو در 29 نوامبر 2021 ثبت شده‌اند. اعتبار: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS, Image processing: Kevin M. Gill CC BY

 

محقق اصلی جونو، اسکات بولتون از مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو، یک آهنگ صوتی 50 ثانیه‌ای را ارائه کرده است که از داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول ماموریت نزدیک به قمر گانیمید در 7 ژوئن 2021 جمع‌آوری شده است. داشمندان صدای امواج جونو که با برق تنظیم می‌شود و امواج رادیویی مغناطیسی تولید شده در مغناطیس کره مشتری، داده‌های مربوط را جمع آوری کردند. فرکانس آنها سپس به محدوده صوتی منتقل شد تا آهنگ صوتی ایجاد شود.

 

بولتون می‌گوید: «این موسیقی متن آنقدر طبیعی است که به شما این حس را بدهد که انگار در حال سوار شدن به جونو برای اولین بار در بیش از دو دهه از کنار گانیمید هستید. “اگر به دقت گوش کنید، می‌توانید تغییر ناگهانی به فرکانس‌های بالاتر را در حوالی نقطه میانی ضبط بشنوید، که نشان‌دهنده ورود به منطقه‌ای متفاوت در مغناطیس‌کره گانیمید است.”

 

تجزیه و تحلیل دقیق و مدل‌سازی داده‌های امواج در حال انجام است. ویلیام کورث از دانشگاه آیووا در شهر آیووا، محقق ارشد تحقیقات امواج، گفت: «ممکن است تغییر در فرکانس کمی پس از نزدیک‌ترین رویکرد، به دلیل عبور از شب به سمت روز گانیمید باشد.

 

در زمان نزدیک شدن جونو به گانیمید – در طول سی و چهارمین سفر ماموریت به دور مشتری – فضاپیما در 645 مایلی (1038 کیلومتری) از سطح قمر قرار داشت و با سرعت نسبی 41600 مایل در ساعت (67000 کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کرد.

 

گسیل‌های رادیویی جمع‌آوری‌شده در طول پرواز جونو در ۷ ژوئن ۲۰۲۱ از کنار قمر مشتری، گانیمید، هم به صورت بصری و هم به صورت صوتی در اینجا ارائه می‌شوند. اعتبار: NASA/JPL-Caltech/SwRI/Univ of Iowa

 

جک کانرنی از مرکز پرواز فضایی گوددارد ناسا در گرین‌بلت، مریلند، محقق اصلی با مغناطیس‌سنج جونو و معاون محقق اصلی ماموریت است. تیم او دقیق‌ترین نقشه‌ای را تهیه کرده است که تاکنون از میدان مغناطیسی مشتری به دست آمده است.

 

این نقشه که از داده‌های جمع‌آوری‌شده از 32 مدار در طول ماموریت اصلی جونو جمع‌آوری شده است، بینش جدیدی از نقطه آبی مرموز غول گازی، یک ناهنجاری مغناطیسی در استوای سیاره، ارائه می‌کند. داده‌های جونو نشان می‌دهد که تغییری در میدان مغناطیسی غول گازی در طول پنج سال حضور فضاپیما در مدار رخ داده است و نقطه آبی بزرگ با سرعتی در حدود 2 اینچ (4 سانتی‌متر) در ثانیه نسبت به بقیه سیاره مشتری به سمت شرق در حال حرکت است. فضای داخلی، سیاره را در حدود 350 سال می‌چرخاند.

 

در مقابل، لکه قرمز بزرگ با یک بریدگی نسبتاً سریع به سمت غرب در حال حرکت است و در حدود چهار سال و نیم به دور سیاره می‌چرخد.

 

علاوه بر این، نقشه جدید نشان می‌دهد که بادهای ناحیه‌ای مشتری (جریان‌های جت که از شرق به غرب و از غرب به شرق می‌گذرند و ظاهر نواری متمایز مشتری را به مشتری می‌دهند) در حال جدا کردن نقطه آبی بزرگ هستند. این بدان معنی است که بادهای ناحیه‌ای اندازه‌گیری شده در سطح سیاره به اعماق داخل سیاره می‌رسند.

 

نقشه میدان مغناطیسی جدید همچنین به دانشمندان جونو اجازه می‌دهد تا با میدان مغناطیسی زمین مقایسه کنند. این داده‌ها به تیم نشان می‌دهد که عمل دینام – مکانیسمی که توسط آن یک جسم آسمانی یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند – در داخل مشتری در هیدروژن فلزی، زیر لایه‌ای رخ می دهد که “باران هلیوم” را تشکیل می‌دهد.

 

داده‌هایی که جونو در طول ماموریت طولانی‌اش جمع‌آوری می‌کند، ممکن است اسرار اثر دینام را نه تنها در مشتری، بلکه در سایر سیارات، از جمله زمین، آشکار کند.

از چپ به راست: یک جریان گردابی فیتوپلانکتونی در دریای نروژ و ابرهای متلاطم در جو مشتری. تصاویر مشتری ارائه شده توسط فضاپیمای جونو ناسا به اقیانوس‌شناسان مواد خامی را برای مطالعه تلاطم‌های غنی در قطب‌های غول گازی و نیروهای فیزیکی داده است که طوفان‌های بزرگ روی مشتری را هدایت می‌کنند. اعتبار: NASA OBPG OB.DAAC/GSFC/Aqua/MODIS. پردازش تصویر: Gerald Eichstadt CC BY

 

اقیانوس‌های زمین، جو مشتری

لیا سیگلمن، اقیانوس‌شناس فیزیکی و دانشجوی فوق‌دکتری در مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، پس از اینکه متوجه شد که طوفان‌های قطب مشتری شباهت‌هایی با گرداب‌های اقیانوسی دارند که در طول زندگی‌اش مطالعه می‌کرد، تصمیم به مطالعه دینامیک جو مشتری گرفت.

 

سیگلمن می‌گوید: «وقتی غنای تلاطم اطراف طوفان‌های مشتری را با تمام رشته‌ها و گرداب‌های کوچکتر دیدم، من را به یاد تلاطمی انداخت که در اقیانوس اطراف گرداب‌ها می‌بینید. اینها به ویژه در تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا از گرداب‌های اقیانوس‌های زمین که بر اساس نقشه آشکار می‌شوند مشهود است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Juno spacecraft ‘hears’ Jupiter’s moon

by Jet Propulsion Laboratory DECEMBER 17, 2021

https://phys.org/news/2021-12-juno-spacecraft-jupiter-moon.html

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *