دانشمندان ناسا خطرات سلامتی را در سفرهای فضایی در نظر می‌گیرند!!

 

فضانوردان ناسا تام مارشبرن (سمت چپ) و کایلا بارون در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی در طی یک پیاده‌روی فضایی در روز پنج‌شنبه، 2 دسامبر 2021، مشاهده می‌شوند. کارشناسان به مطالعه چگونگی تأثیر فضا بر بدن انسان ادامه می‌دهند. (اعتبار تصویر: تلویزیون ناسا)

 

انسان‌ها برای زندگی در فضا ساخته نشده‌اند و بودن در آنجا می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد. برای ادارات فضایی مانند ناسا، هدف اصلی شناسایی این خطرات است تا امیدواریم به کاهش آنها کمک کند.

 

این هدف موضوع اصلی در سمپوزیوم مجازی پرواز فضایی برای همه ناسا در نوامبر بود، یک سمپوزیوم مجازی که به بحث در مورد دانش و تلاش‌های تحقیقاتی کنونی پیرامون تأثیر پرواز فضایی بر سلامت انسان اختصاص داشت. در طی یک میزگرد با عنوان “خطرات سلامت انسان در توسعه برنامه‌های آینده” در 9 نوامبر، دانشمندان ناسا درباره این خطرات و نحوه استفاده از دانش موجود برای برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده بحث کردند.

 

هر یک از اعضا تاکید کردند که خطرات سلامتی ارائه شده توسط سفرهای فضایی پیچیده و چندوجهی است و همه انواع خطرات باید هنگام برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده به دقت مورد توجه قرار گیرند.

 

پنج نوع ریسک

دانشمندان توضیح دادند، هنگام بحث در مورد خطرات ناشی از زندگی در فضا و سفرهای فضایی، پنج نوع اصلی وجود دارد.

 

آنها گفتند که دو نوع خطر، تابش و گرانش تغییر یافته، صرفاً از حضور در فضا ناشی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که هر دو می‌توانند اثرات منفی عمده‌ای بر بدن و حتی مغز داشته باشند. موارد دیگر، مانند انزوا و حبس و همچنین قرار گرفتن در یک محیط بسته خصمانه، شامل خطرات ناشی از موقعیت‌های زندگی ضروری در فضا، از جمله خطراتی برای سلامت روحی و جسمی است.

 

سپس، خطراتی وجود دارد که صرفاً با دوری طولانی از زمین بوجود می‌آید. هر چه انسان‌ها از زمین دورتر شوند، زندگی در فضا تقریباً از هر نظر خطرناک‌تر می‌شود.

 

دسترسی به همه چیز از غذای تازه گرفته تا داروهای تاریخ مصرف نشده با سفرهای دورتر بسیار دشوار خواهد بود. در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان خیلی دور از ما نیستند و ما می‌توانیم به طور معمول برای خدمه به مدار همه چیز ارسال کنیم. اما ماموریت به ماه یا مریخ مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

 

شارمی واتکینز، دستیار مدیر اکتشاف در اداره سلامت انسان و عملکرد ناسا گفت: تأخیرهای ارتباطی افزایش می‌یابد و احتمالاً خاموشی‌های ارتباطی وجود خواهد داشت. او گفت همچنین اگر یک اورژانس پزشکی وجود داشته باشد، بازگشت به زمین بیشتر طول می‌کشد.

 

واتکینز می‌گوید: «ما آن را بر حسب ساعت اندازه‌گیری نمی‌کنیم، بلکه در مورد ماه، و احتمالاً هفته‌ها یا ماه‌ها، زمانی که شروع به فکر کردن در مورد مریخ می‌کنیم، آن را با چند روز اندازه‌گیری می‌کنیم».

 

استیو پلاتز، دانشمند ارشد برنامه تحقیقاتی انسانی ناسا، سطوح مختلف خطر را در فضا بررسی کرده و در مورد چگونگی استفاده ناسا از “رویکرد مرحله‌ای” در مورد تحقیق در مورد سلامت انسان بحث کرد. در این رویکرد، “فازهای” اولیه شامل تحقیقات در مورد اثرات سلامتی بودن در فضا نیز در شرایط شبیه‌سازی شده روی زمین، از آزمایش‌های انزوا در قطب جنوب تا قرار گرفتن در معرض تشعشعات در آزمایشگاه ملی بروکهاون در لانگ آیلند، نیویورک، انجام شده است. به همین ترتیب، آزمایش‌ها در ایستگاه فضایی به ما کمک می‌کند تا برای خطر در ماه و مریخ آماده شویم – مراحل بعدی بر اساس دانش به‌دست‌آمده از شبیه‌سازی است.

 

پلاتز گفت: “ما روی زمین،  در مدار نزدیک زمین کار می‌کنیم و سپس ماموریت‌های ماه را انجام خواهیم داد تا به ما کمک کنند تا به مریخ برسیم.”

 

با این حال، مهم نیست که چقدر روی زمین آماده باشیم، هر ماموریت فضایی با خطر همراه است، بنابراین ناسا استانداردهای بهداشتی را برای به حداقل رساندن این خطر برای فضانوردان تعیین کرده است.

 

ناسا دارای بیش از 800 استاندارد بهداشتی است که آنها براساس تحقیقات فعلی ایجاد کرده‌اند. این استانداردها همه چیز را توصیف می‌کنند، از مقدار فضایی که فضانوردان باید در یک فضاپیما داشته باشند تا میزان کاهش عضله و استخوانی که یک فضانورد می‌تواند بدون آسیب جدی تجربه کنند. این استانداردها همچنین شامل سطوح آمادگی جسمانی و سلامتی است که فضانوردان قبل از رفتن به فضا باید رعایت کنند. تمام استانداردهای بهداشتی ناسا برای فضانوردان به صورت آنلاین در دسترس هستند:

https://www.nasa.gov/hhp/standards/

 

مری ون بالن، سرپرست مدیریت ریسک سیستم انسانی در ناسا گفت: یک ماموریت می‌تواند بر سلامت فضانوردان تأثیر بگذارد و فضانوردان نتوانند وظایف مأموریت را به اندازه کافی انجام دهند، می‌توانند بر سرنوشت یک مأموریت تأثیر بگذارد.

 

او گفت: «سفر فضایی یک تلاش ذاتی پرخطر است. “و ماهیت خطر انسانی پیچیده است.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

NASA scientists consider the health risks of space travel

By Rebecca Sohn 

https://www.space.com/nasa-scientists-health-risks-spaceflight-space-exploration

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *