مرفق درخشانترین ستاره در صورت فلکی برساووش

 

 

مرفق درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی برساوش است و حتی از مکان‌های با آلودگی نوری نیز قابل مشاهده است. این ستاره یکی از اعضای خوشه متحرک آلفا برساووشی است.

 

نمودار نحوه دسترسی به  صورت فلکی ذات‌الکرسی و برساووش

 

در شب‌های دسامبر به سمت شمال شرقی نگاه کنید تا صورت فلکی برساووش و ستاره درخشان آن مرفق را ببینید.

 

مرفق، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی برساووش، در غروب دسامبر در شرق قرار دارد. این ستاره یک همراه عالی برای مشهورترین ستاره دوتایی آسمان، الغول، ستاره شیطان است. این دو ستاره در برساووش تقریباً به اندازه 10 درجه یا به اندازه یک مشت از هم فاصله دارند.

در حالی که به برساووش نگاه می‌کنید، مطمئن شوید که با دوربین دوچشمی خود برای رصد خوشه دوتایی اقدام کنید. صورت فلکی ذات‌الکرسی می‌تواند به شما در یافتن آن کمک کند. خوشه دوتایی تقریباً کانون بارش شهابی برساووش را نشان می‌دهد. تصویر از madmiked/ Flickr

 

چگونه مرفق را پیدا کنیم؟

نام مرفق (آلفای برساووش) از عربی گرفته شده و به معنای آرنج است. در واقع صورت فلکی برساووش در شمال خوشه ستاره‌ای برساووش قرار دارد که هفت خواهر نیز نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، مرفق و برساووش را می‌توانید بین خوشه پروین و پولاریس، ستاره شمالی پیدا کنید.

مرفق به اندازه الغول، ستاره برادرش در صورت فلکی برساووش مشهور نیست. اما پیدا کردن مرفق راحتتر است و می‌تواند به شما برای رسیدن به الغول راهنمایی کند. تصویر از Fred Espenak/astropixels.com.

 

همچنین اگر با صورت فلکی M یا W شکل ملکه ذات‌الکرسی آشنایی دارید، می‌توانید مسیر مستقیمتری را به سمت مرفق انتخاب کنید. یک خط خیالی از میان ستاره‌های گامای و دلتای ذات‌الکرسی بکشید تا به سمت مرفق برسید.

 

مرفق تنها ستاره برساووش است که در آسمان‌های با آلودگی نوری خودنمایی می‌کند، زیرا درخشش آن با ستاره‌های دب اکبر معروف مطابقت دارد.

 

مرفق در فاصله حدود 600 سال نوری، بسیار دورتر از ستارگان دب اکبر قرار دارد، بنابراین این ستاره باید ذاتاً بسیار درخشان باشد تا در آسمان ما بدرخشد. اگر مرفق در فاصله خورشید از زمین قرار می‌گرفت، قرص آن چندین هزار برابر آسمان را می‌پوشاند. علاوه بر این، مرفق هزاران بار بیشتر از خورشید ما می‌درخشد.

 

در یک شب تاریک، ممکن است مجموعه‌ای کم نور از ستارگان را که در اطراف مرفق جمع شده‌اند، تشخیص دهید، قلمرویی زیبا از بهشت ​​که بیش از پیش در دوربین دوچشمی می‌درخشد. این مجموعه از ستارگان به گروه متحرک آلفا برساووشی (Melotte 20) معروف است که مرفق مشهورترین عضو آن است. اگرچه برخی احساس می‌کنند که این گروه ستاره‌ای آنقدر پراکنده است که نمی‌توان آن را یک خوشه ستاره‌ای نامید، با این وجود این ستارگان در همان جهت کلی در فضا حرکت می‌کنند و حدود 30 تا 50 میلیون سال پیش از همان ابر گاز و غبار متولد شده‌اند.

 

خوشه متحرک آلفا برساووشی (Melotte 20). مرفق مشهورترین عضو این گروه از ستارگان است. تصویر از  Wikimedia Commons.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Mirfak is the brightest star in Perseus

Posted by Bruce McClure December 14, 2021

https://earthsky.org/brightest-stars/mirfak-perseus-brightest-star/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *