مطالعه سحابی شعله توسط تلسکوپ فضایی هابل!!

 تلسکوپ فضایی هابل به بررسی ستارگان سوزان سحابی شعله می‌پردازد که ممکن است شکل‌گیری سیاره را متوقف کند.

اعتبار: NASA, ESA, and K. Stapelfeldt (Jet Propulsion Laboratory); Processing; Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)

 

سحابی شعله یا NGC 2024 یک منطقه ستاره‌زایی بزرگ در صورت فلکی شکارچی است که در فاصله 1400 سال نوری از زمین قرار دارد. هابل این سحابی را برای جستجوی دیسک‌های پیش‌سیاره ای یا “proplyds قرص‌هایی از گاز و غبار در اطراف ستاره‌ها مورد مطالعه قرار داد که ممکن است روزی منظومه‌های خورشیدی جدید را تشکیل دهند. هابل چهار مورد تایید شده و چهار مورد احتمالی را در این سحابی پیدا کرد، اما این موارد در اثر تشعشعات شدید ستارگان مجاور تخریب می‌شوند و ممکن است هرگز شانس تشکیل سیارات را نداشته باشند. هابل همچنین سه “گلوبولت” را در سحابی پیدا کرد – ابرهای گرد و غبار کوچک و تیره‌ای که در پس‌زمینه سحابی‌های درخشان دیده می‌شوند. تصور می‌شود که این ابرهای غباری کوتوله‌های قهوه‌ای را تشکیل می‌دهند (اجرام گرم آنقدر بزرگ که نمی‌توانند سیاره باشند اما جرم کافی برای تبدیل شدن به ستاره و دیگر اجرام شناور آزاد با جرم سیاره‌ای در کهکشان ما ندارند).

 

سحابی شعله بخشی از مجموعه ابر مولکولی شکارچی است که شامل سحابی‌های معروفی مانند سحابی سر اسب و سحابی شکارچی است.

سحابی شعله NGC 2024

هابل بخش کوچکی از سحابی شعله را که بخشی از مجموعه ابر مولکولی شکارچی به همراه سحابی سر اسب است را تصویربرداری کرد. اعتبار:  NASA, ESA, K. Stapelfeldt (Jet Propulsion Laboratory), ESO, DSS2, and D. De Martin; Processing; Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble Space Telescope Finds Flame Nebula’s Searing Stars May Halt Planet Formation

By NASA’S GODDARD SPACE FLIGHT CENTER NOVEMBER 28, 2021

 

https://scitechdaily.com/hubble-space-telescope-finds-flame-nebulas-searing-stars-may-halt-planet-formation/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *