ستاره شناسان اولین “پر” شناخته شده راه شیری را پیدا کردند!!

 

 

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بازوهای مارپیچ راه شیری که در این تصویر هنری نشان داده شده است، ممکن است دارای پل‌های پر از گاز باشد که آنها را به هم متصل می‌کند.

JPL-CALTECH/NASA

 

 

کهکشان راه شیری یک “پر” در کلاه خود دارد.

 

اخترشناسان گزارش می‌دهند که رشته‌ای طولانی و نازک از گاز سرد و متراکم از مرکز کهکشان به طور پراکنده گسترش می‌یابد و دو بازوی مارپیچی کهکشان را به هم متصل می‌کند. این اولین بار است که چنین سازه‌ای، که شبیه پری است که از دم مرکزی بیرون زده است، در کهکشان راه شیری مشاهده می‌شود.

 

تیمی که پر کهکشان ما را کشف کرد، آن را موج گانگوتری نامگذاری کرد (به نام یخچالی که سرچشمه طولانی‌ترین رودخانه هند، گنگ است). اخترفیزیکدان وی‌نا وی. اس از دانشگاه کلن آلمان می‌گوید که در هندی و دیگر زبان‌های هندی، کهکشان راه شیری آکاشا گانگا، «رودخانه گانگا در آسمان» نامیده می‌شود.

 

او و همکارانش موج گانگوتری را با جستجوی ابرهای گاز مونوکسید کربن سرد، که متراکم است و ردیابی آن آسان است، در داده‌های تلسکوپ APEX در سن پدرو د آتاکاما، شیلی، پیدا کردند. این سازه بین ۶۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ سال نوری از بازوی نورمای کهکشان راه شیری تا یک بازوی کوچک در نزدیکی مرکز کهکشانی به نام بازوی ۳ کیلوپارسک امتداد دارد. تا کنون، تمام پیچ‌های گاز شناخته شده دیگر در کهکشان راه شیری با بازوهای مارپیچی همسو هستند (SN: 12/30/15).

 

موج گانگوتری یک ویژگی غیرمعمول دیگر دارد: موجی بودن. به نظر می‌رسد که این رشته در طول هزاران سال نوری مانند یک موج سینوسی بالا و پایین می‌چرخد. وینا می‌گوید ستاره‌شناسان مطمئن نیستند که چه چیزی می‌تواند باعث آن شود.

 

کهکشان‌های دیگر دارای پرهای گازی هستند، اما وقتی صحبت از کهکشان راه شیری می‌شود، ترسیم ساختار کهکشان از درون به بیرون بسیار بسیار دشوار است. او امیدوار است که پرهای کهکشانی و سایر قطعات ساختار کهکشان ما را پیدا کند. ما می‌توانیم یکی یکی نقشه راه شیری را ترسیم کنیم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Astronomers have found the Milky Way’s first known ‘feather’

https://www.sciencenews.org/article/astronomy-milky-way-galaxy-feather-gas-spiral-arms-gangotri-wave

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *