آیا این سیارک نزدیک به زمین می‌تواند به ما در درک اولین بازدیدکننده بین‌ستاره‌ای کمک کند؟

 

 

ستاره‌شناسان جرمی را مشاهده کرده اند که به نظر می‌رسد شبیه “Oumuamua” باشد – اما برخلاف اولین بازدیدکننده بین‌ستاره‌ای شناخته شده، احتمالاً این منظومه شمسی برای بیلیونها سال ساکن بوده است.

 

هنگامی که جرم بین ستاره‌ای 1I/Oumuamua  برای اولین بار در سال 2017 در حال چرخش در منظومه شمسی مشاهده شد، هرگز چیزی شبیه به آن ندیده بودیم. در میان بسیاری از موارد عجیب غیرقابل توضیح، شکل آن بود: با نسبت ابعاد 6:6:1، اساساً یک پنکیک است – بر خلاف هر چیزی که در منظومه شمسی دیده بودیم.

برداشت هنری از  ‘Oumuamua

ESO / M. Kornmesser

 

در جلسه بخش علوم سیاره‌ای در ماه اکتبر، آری هاینزه (اکنون در دانشگاه واشنگتن) نتایج اولیه برای یک سیارک به نام AK193 2016 را گزارش کرد که به طرز قابل توجهی مانند “اوموآموا” رفتار می‌کند.

 

اما برخلاف  Oumuamua، این سیارک یک تازه‌وارد جدید نیست. احتمالا بیلیونها سال است که به دور خورشید می‌چرخد. زمان نشان خواهد داد که آیا منشا آن رازهای اوموآموآ را روشن می‌کند یا خیر.

 

اخترشناسان اوموآموا را در حالی مشاهده کردند که با سرعت از منظومه شمسی خارج می‌شد و درخشندگی بسیار متفاوت آن بلافاصله دو چیز عجیب را نشان داد: اول اینکه به جای چرخیدن حول یک محور در حال غلتیدن بود. دوم، شکل آن به طرز شگفت‌آوری کشیده شده بود.

 

این شکل یک پازل بود، زیرا تا آن زمان، درازترین سیارکی بود که ستاره‌شناسان مشاهده کرده بودند،  کلئوپاترا 216 نیز شبیه استخوان سگ (احتمالاً یک دوتایی است) با نسبت ابعاد 3:1 است.

کلئوپاترا، یک سیارک استخوانی شکل دانشمندان این مدل سه بعدی را از رصد راداری کلئوپاترا216، یک سیارک استخوانی شکل کمربند اصلی به اندازه نیوجرسی ساختند.

NSSDC / NASA

 

با این حال، زمانی که هاینز اندازه‌گیری‌های AK193 2016 را که با استفاده از رصدخانه جمینی در سال 2020 انجام شد، به چند روز مشاهدات انجام‌شده در سال 2016 اضافه کرد، متوجه شد که چیزی که پیدا کرده است یک شی در حال غلت تقریباً به اندازه Oumuamua است و احتمالاً بیش از حد کشیده است.

 

داریل سلیگمن (دانشگاه شیکاگو) که در مشاهدات شرکت نداشت، می‌گوید: «اوموآموآ راز بزرگی بود، زیرا به معنای واقعی کلمه تا به حال چیزی شبیه به آن دیده نشده بود. بنابراین، اگر چیزی نزدیک به آن در منظومه شمسی وجود داشته باشد، فقط از این نقطه نظر، ارزش پیگیری دارد.

 

با این حال، پیگیری نیاز به صبر دارد – AK193 2016 یک جرم نزدیک به زمین است، اما این بدان معنا نیست که همیشه در نزدیکی زمین است. هاینز می‌گوید که تا سال 2029 به اندازه کافی برای رصد مجدد نزدیک نخواهد شد. هنگامی که این اتفاق بیفتد، به 0.05 واحد نجومی زمین نزدیک می‌شود و با قدر 18 ظاهر می‌شود.

 

هاینز می‌گوید: «امیدواریم در آن زمان مطالعات دقیقی انجام شود (مثلاً تصویربرداری رادار به علاوه نورسنجی بیشتر)، «اما چشم‌انداز بسیار کمی برای اندازه‌گیری‌های مفید اضافی در هفت سال آینده وجود دارد».

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

CAN THIS NEAR-EARTH ASTEROID HELP US UNDERSTAND THE FIRST INTERSTELLAR VISITOR?

BY: MONICA YOUNG NOVEMBER 22, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/can-this-near-earth-asteroid-help-us-understand-the-first-interstellar-visitor/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *