اولین فرود آرتمیس روی ماه حداقل تا سال 2025 به تعویق افتاد

 

اولین مأموریت‌های خدمه ماه از زمان آپولو، البته با سرعت کمی کندتر، ادامه خواهند داشت.

 

بیش از 50 سال پس از آخرین ماموریت آپولو، آرتمیس قصد دارد دوباره انسان‌ها را به ماه بفرستد. با این حال، ناسا اخیراً اعلام کرده است که اولین فرود خدمه آرتمیس روی ماه حداقل تا سال 2025 انجام نخواهد شد.

ناسا

 

بیل نلسون، مدیر ناسا، امروز جدول زمانی جدیدی را برای ماموریت‌های کوتاه‌مدت آرتمیس اعلام کرد که اولین فرود بر روی ماه پس از آپولو را حداقل تا سال 2025 به عقب می‌اندازد. تغییرات برنامه به دلیل محدودیت‌های بودجه، کووید، زیرساخت‌ها و تأخیرهای آزمایشی برای پرتاب فضایی، سیستم (SLS) و بیش از شش ماه دعوای حقوقی مربوط به چالش قانونی ناموفق بلو اوریجین برای انتخاب رقیب اسپیس‌ایکس توسط ناسا به عنوان تنها برنده قرارداد فرودگر ماه. ایجاد شده است.

 

نلسون در جلسه توجیهی روز سه شنبه گفت: «برای من واضح است که آژانس برای موفقیت بلندمدت برنامه باید تغییرات جدی ایجاد کند. وی افزود که هدف دولت قبلی برای فرود در سال 2024 “از نظر امکان‌سنجی فنی نبود.”

 

جدول جدید زمانی آرتمیس

نلسون گفت که پس از پرتاب آرتمیس 1 در سال آینده – که برای فوریه یا مارس 2022 تعیین شده است – ماموریت بعدی، آرتمیس 2، حداکثر تا می 2024 (به جای آوریل 2023) انجام خواهد شد. آرتمیس 2 اولین ماموریت خدمه‌ای خواهد بود که پس از بیش از 50 سال از نزدیک از ماه بازدید می‌کند. با این حال، خدمه فرود نمی‌آیند. نلسون گفت که اولین فرود خدمه، آرتمیس 3، اکنون زودتر از سال 2025 انجام نخواهد شد. ناسا همچنان قصد دارد برای این ماموریت در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود بیاید.

 

نلسون همچنین در اعلامیه حیرت‌انگیز دیگری گفت که آرتمیس 3 به عنوان بخشی از قرارداد سیستم فرود انسانی (HLS) می‌باشد که به اسپیس‌ایکس اعطا شده است و یک ماموریت فرود بدون خدمه انجام خواهد داد. اگرچه کاملاً غیرمنتظره نیست، اما این اولین اعلامیه ناسا مبنی بر تعهد به فرود بدون خدمه است. مقامات ناسا نگفته‌اند که تعداد این ماموریتها چقدر خواهد بود. فرود بدون خدمه احتمالاً امکان آزمایش‌های دقیق‌تری را برای قابلیت اطمینان HLS فراهم می‌کند، که به گفته نلسون، بودجه کافی در کنگره وجود ندارد.

 

نلسون همچنین بر نیاز به رقابت بیشتر در برنامه HLS تاکید کرد، زیرا “به هر حال، برنامه فضایی چین به طور فزاینده‌ای قادر است فضانوردان خود را بر روی سطح ماه فرود آورد”..

 

ناسا در حال حاضر ایده فرود مستقیم سفینه فضایی اسپیس‌ایکس را رد کرده است. اما، نلسون گفت: «خوشحالیم که به هر جایگزین دیگری نگاه کنیم».

 

در همین حال، ناسا در حال تلاش برای تثبیت قراردادها و تولید SLS است که به دلیل بودجه بیش از حد، عقب ماندن از برنامه و تکیه بر فناوری روزافزون منسوخ در دوره جدید موشک‌های قابل استفاده مجدد مورد انتقاد قرار گرفته است. نلسون همچنین بر نیاز آژانس به طراحی و تولید مناسب لباس فضایی تاکید کرد.

 

جیمز فری، معاون مدیر مأموریت توسعه سیستم‌های اکتشافی ناسا، چالش‌های دیگری مانند افزودن تجهیزات خدمه در آرتمیس 2 و توسعه ظرفیت را خاطرنشان کرد.

 

البته، همانطور که نلسون گفت، همه این برنامه‌ها به بودجه بستگی دارد و این بودجه باید افزایش هزینه توسعه نسخه‌های خدمه کپسول اوریون را در نظر بگیرد که فضانوردان را به ماه (بدون فرود بر روی آن) می‌برد. به جای هزینه تخمینی قبلی حدود 7 بیلیون دلار برای دومین ماموریت آرتمیس، آژانس پیش بینی می‌کند که هزینه واقعی نزدیک به 9 بیلیون دلار باشد.

 

با این حال، تاکید کرد که فناوری در حال توسعه – از جمله در سطح بین‌المللی – بیش از برنامه آرتمیس خدمت می‌کند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری باید به عنوان پیش پرداخت برای برنامه‌های علمی و اکتشافی بعدی، مانند مأموریت‌های خدمه‌ای به مریخ در نظر گرفته شود.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

First crewed Artemis Moon landing delayed until at least 2025

By Christopher Cokinos  |  Published: Tuesday, November 9, 2021

https://astronomy.com/news/2021/11/artemis-landing-delayed-until-2025

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *