یک آتشفشان فعال دیگر برای زهره!!!

 

 

پس از دهه‌ها مطالعه زهره، سؤالات زیادی در مورد همسایه سیاره‌ای ما باقی مانده است. یک سوال به ویژه ذهن اخترشناسان را به خود مشغول کرده است: کدام یک از 1600 آتشفشان زهره هنوز فعال است؟

آتشفشان زهره آیدوون مونز در داده‌های راداری فضاپیمای ماژلان (مناطق قهوه‌ای) با پوششی از الگوهای گرمایی مشاهده شده توسط فضاپیمای ونوس اکسپرس (مناطق رنگین کمانی) نشان داده شده است. ESA / NASA / JPL

 

سطح زهره مملو از آتشفشان‌ها و گودال‌هایی با جریان‌های گدازه‌ای است، اما تشخیص اینکه کدام یک از این ویژگی‌ها قدیمی‌تر و کدام جدیدتر هستند، چالش برانگیز است. با استفاده از داده‌های فضاپیما که در مدار زهره قرار می‌گیرند، می‌توانیم تغییرات جزئی سطح و جو زهره را جستجو کنیم که نشانگر وجود آتشفشان‌های در حال فوران است.

چشمه‌ آب گرم طبیعی بر روی Imdr Regio که تصور می شود مشابه نقاط داغ روی زمین است، جایی که گرما از زیر سطح بالا می‌رود و می‌تواند باعث آتشفشان و همچنین ویژگی‌های حرارتی مانند چشمه‌های آب گرم نشان داده شده در اینجا شود.

National Parks Service / Damon Joyce

 

جدای از هیجان اضافه کردن یک مورد دیگر به فهرست آتشفشان‌های فعال شناخته شده در منظومه شمسی، فهمیدن اینکه کدام یک از آتشفشان‌های زهره فعال هستند مهم است زیرا آتشفشان‌ها منبع بالقوه فسفین هستند، ترکیبی که از فرآیندهای بیولوژیکی روی زمین ناشی می‌شود و تصور می‌شود که یک امضای زیستی مهم در زهره باشد. به منظور تفسیر تشخیص فسفین، باید بدانیم که چند آتشفشان به طور فعال آن را تولید می‌کنند.

 

تیمی به رهبری پیرو دی اینککو (دانشگاه D’Annunzio از کیتی-پسکارا، ایتالیا) مشاهدات فضاپیما از سطح و جو زهره را گردآوری کردند و آنها را با یافته‌های مطالعات آزمایشگاهی ترکیب کردند تا موردی قانع کننده برای آتشفشان فعال آیدوون مونز بیابند (آتشفشانی به ارتفاع 2.5 و عرض 200 کیلومتر در ایمدر ریجیو). این تیم مورد خود را با سه مدرک کلیدی تقویت کرد:

دو نمای راداری از آیدون مونز از فضاپیمای ماژلان

اقتباس از D’Incecco و همکاران. 2021

1ـ مشاهدات سطحی: منطقه اطراف آیدوون مونز نشانه هایی از همپوشانی جریان‌های گدازه‌ای را نشان می‌دهد که بالاترین آنها با منطقه‌ای با گسیل حرارتی بسیار زیاد منطبق است، که تصور می‌شود سطحی را نشان می‌دهد که هنوز توسط جو سوزاننده زهره تخریب نشده است.

2ـ کار آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی اخیر که محیط داغ و پرفشار سطح زهره را برای درک چگونگی تأثیر آن بر مواد معدنی مختلف بازسازی می‌کند، نشان داده است که هوازدگی شیمیایی – تغییر مواد سطحی از طریق واکنش‌های شیمیایی با گازهای جوی – سریع‌تر از گذشته اتفاق می‌افتد که به این معنی است که ما سن جریان‌های گدازه‌ای که در اطراف آیدون مونز وجود دارد را بیش از حد تخمین زده‌ایم.

3ـ مشاهدات جوی: سطح زهره همچنین در مقیاس ماکروسکوپی با جو در تعامل است. شکل‌های زمین مانند آتشفشان‌ها امواج ایستا در جو تولید می کنند که امواج گرانش نامیده می‌شوند (با امواج گرانشی اشتباه نگیرید!). این امواج می‌توانند باعث کاهش سرعت بادهای ناهید در هنگام حرکت بر فراز آتشفشان شوند. در مورد آیدوون مونز، سرعت بادها با توجه به اندازه آتشفشان بیشتر از حد انتظار می‌شود که می‌تواند به دلیل گرمای تابش شده از جریان‌های گدازه اخیر باشد.

 

اکتشافات زهره در پیش است

ماموریت آتی EnVision آژانس فضایی اروپا با زمین و زهره ماموریت آینده EnVision آژانس فضایی اروپا، که قرار است در سال 2031 پرتاب شود، به دنبال درک دلیل متفاوت بودن زمین و زهره است.

NASA / JAXA / ISAS / DARTS / Damia Bouic / VR2Planets

 

با ترکیب تمام شواهد موجود، D’Incecco و همکارانش به این نتیجه رسیدند که آیدوون مونز اخیراً شاید در طول عمر ما – از 10000 سال پیش تا همین چند سال پیش فعال بوده است. ماموریت‌های فضایی انتخاب شده اخیر به زودی به ما امکان می‌دهد آیدوون مونز را بیشتر مطالعه کنیم. به طور خاص، مدارگرد انتشار ناهید، علوم رادیویی، InSAR، توپوگرافی و طیف‌سنجی (VERITAS) و مدارگرد EnVision آژانس فضایی اروپا، هر دو امکان نقشه‌برداری از سطح زهره را با وضوح بسیار بالا دارند که کلیدی برای تشخیص تغییرات سطحی ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی است،.

 

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

THE CASE FOR AN ACTIVE VOLCANO ON VENUS

BY: AAS NOVA NOVEMBER 2, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/the-case-for-an-active-volcano-on-venus/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *