رصدها نشان می‌دهد که HD 144941 افراطی‌ترین ستاره هلیومی قوی می‌باشد که تاکنون شناسایی شده است!!

 

 

میانگین تغییرات میدان مغناطیسی طولیHD 144941 از اندازه‌گیری‌های کل طیف.) مترجم: میدان مغناطیسی طولی اغلب با میدان مغناطیسی اصلی تراز است). اعتبار: Przybilla و همکاران، 2021.

 

ستاره شناسان از اتریش و ایرلند شمالی ستاره ابرغول هلیوم فوق‌العاده عجیب و غریبی به نام HD 144941 را بررسی کرده‌اند. نتایج مطالعه جدید که در 21 اکتبر در سرور پیش چاپ arXiv منتشر شد، نشان می‌دهد که HD 144941 افراطی‌ترین ستاره هلیوم قوی است که تاکنون شناسایی شده است.

 

ستارگان هلیوم قوی (EHe) دسته بسیار نادری از ستارگان کم جرم کم هیدروژن هستند. مطالعات نشان می‌دهد که آنها ستارگان ابرغول تقریباً فاقد هیدروژن هستند و فرض می‌شود محصول ادغام کوتوله‌های سفید هسته هلیوم و هسته کربن-اکسیژن هستند.

 

در فاصله 5100 سال نوری، HD 144941 یک ستاره EHe است که در ابتدا حدود نیم قرن پیش شناسایی شد. شعاع این جرم حدود 3.8 شعاع خورشیدی است و جرم آن تقریباً هشت برابر خورشید است. دوره چرخشی این ستاره 13.9 روز است و دمای موثر آن 22000 کلوین برآورد شده است.

 

مشاهدات قبلی HD 144941 ویژگی آن را در میان ستارگان شناخته شده EHe نشان داده است. مشخص شد که این ستاره دارای گرانش نسبتاً بالایی، فراوانی هیدروژن غیرمعمول بالا در حدود 5 درصد، و فلزی 1.6dex زیر خورشید است )مترجم: نسبت اتم‌های آهن به هیدروژن در واحد حجم را dex گویند). فراوانی‌های شیمیایی اندازه‌گیری شده، محصولات هیچ واکنش هسته‌ای به جز سوزاندن هیدروژن را نشان نمی‌دهد. با این حال، به نظر می‌رسد که HD 144941 ویژگی‌های بسیار نزدیک‌تر به ستاره‌های EHe را نسبت به سایر ستارگان غنی از هلیوم نشان می‌دهد.

 

بنابراین تیمی از ستاره‌شناسان به سرپرستی نوربرت پرزیبیلا از دانشگاه اینسبروک، اتریش، ماهیت واقعی HD 144941 را بیشتر بررسی کردند. مطالعه آنها عمدتاً بر داده‌های به دست آمده با کاهش دهنده کانونی و طیف سنج با وضوح پایین 2 (FORS2) متصل به رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) واحد تلسکوپ 1 (UT1) در Cerro Paranal، شیلی استوار است. (مترجم: کاهنده کانونی سیستم اپتیکی است که در صورت لزوم هنگام گرفتن تصاویر نجومی توسط تلسکوپ، برای نمونه‌برداری مناسب، فاصله کانونی موثر تلسکوپ را کاهش می‌دهد. در تلسکوپ‌های بزرگ معمولا کاهنده کانونی به ابزاری چندمنظوره گفته می‌شود که علاوه بر گرفتن تصویر، طیف‌سنجی با توان تفکیک پایین و متوسط را نیز انجام می‌دهد).

 

محققان در این مقاله نوشتند: “ما اولین مشاهدات طیف قطبی ستاره را مورد بحث قرار می‌دهیم و یک تحلیل مجدد طیفی کمی انجام می‌دهیم که نشان می‌دهد HD 144941 در واقع نوع بسیار متفاوتی از ستاره‌ای است که تا به امروز تصور می‌شد.”

 

مشاهدات HD 144941 یک میدان مغناطیسی طولی قوی با قدرت میدان طولی متوسط ​​سطحی در سطح kG 9 را شناسایی کرد. این مطالعه همچنین تقسیم زیمن خطوط طیفی را به قدرت میدانی حداقل 15 کیلوگرم شناسایی کرد. به گفته نویسندگان این تحقیق، این کشف اخیر لکه‌های سطحی این ستاره را توضیح می‌دهد.

 

فراوانی فلز به‌دست‌آمده برای HD 144941 تقریباً با ضریب چهار بیشتر از تعیین‌های قبلی بود، اما هنوز هم نسبتاً کم – حدود ضریب 10 زیر خورشیدی در عدد مطلق هستند.

 

بر اساس این مطالعه، فراوانی کربن برخلاف ستارگان معمولی EHe است که در آن کسر عدد کربن در حد 1 درصد (حدود 50 برابر خورشیدی) است. مشخص شد که نیتروژن نسبت به کربن و اکسیژن کمی غنی شده است. وقتی صحبت از برخی عناصر آلفا مانند نئون یا گوگرد می‌شود، به نظر می رسد که آنها فراوانی آهن بیشتری دارند.

 

اخترشناسان پیشنهاد می‌کنند که با در نظر گرفتن تمام نتایج جدید، HD 144941 یک ستاره هلیوم-قوی است – یک ستاره دنباله اصلی B که در آن هیدروژن و فلزات اتمسفر به طور قابل‌توجهی توسط باد ستاره‌ای تکه تکه ‌شده و تخلیه شده‌اند.

 

آنها توضیح دادند: «مکانیسم متعارف برای تولید غنی‌سازی هلیوم لایه‌های جوی ستارگان هلیوم قوی از طریق یک باد ستاره‌ای ضعیف و تکه تکه شده در حضور میدان مغناطیسی، در واقع می‌تواند به الگوی مشاهده‌شده در اعداد مطلق ( مترجم: عددی که با ارقام نمایش داده شود نه با حروف = absolute number) منجر شود».

 

محققان خاطرنشان کردند که HD144941 به نظر می رسد افراطی‌ترین عضو کلاس ستارگان هلیوم قوی باشد. آنها افزودند که این ستاره با توجه به محتوای هلیوم در نیمکره مرئی منحصر به فرد است و تقریباً تمام هیدروژن اتمسفر با هلیوم جایگزین شده است.

 

مترجم: مرتضی نادری فرد

منبع:

HD 144941 is the most extreme helium-strong star, observations reveal

by Tomasz Nowakowski , Phys.org

NOVEMBER 1, 2021 REPORT

https://phys.org/news/2021-11-hd-extreme-helium-strong-star-reveal.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *