ناسا ماموریت اشعه گاما را برای کاوش منابع پوزیترون ابرنواختر انتخاب کرد

 

 

مأموریت COSI تاریخ تولد ستاره، مرگ ستاره و تشکیل عناصر شیمیایی در راه شیری را مورد مطالعه قرار خواهد داد.

مفهوم هنری ماموریت اشعه گامای COSI ناسا را ​​در مقابل ابرنواختر Supernova 1987A نشان می دهد.

دانشگاه برکلی / COSI

 

ناسا این هفته اعلام کرد که تلسکوپ اشعه گامای COSI به رهبری جان تامسیک (دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی) را برای توسعه به عنوان بخشی از برنامه Small Explorer (SMEX) انتخاب کرده است. این مأموریت بدون احتساب حامل پرتاب 145 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

 

با تاریخ پرتاب مورد انتظار در سال 2025، COSI تاریخچه اخیر تولد ستاره، مرگ ستاره و تشکیل عناصر شیمیایی در راه شیری را مطالعه خواهد کرد. برای دستیابی به این هدف، این رصدخانه به منابع کهکشانی نگاه می‌کند که انرژی اشعه گاما بین 0.2 تا 5 میلیون الکترون ولت (0.2-5 MeV) تولید می‌کنند.

 

COSI اولین مأموریت تلسکوپ اشعه گاما خواهد بود که برای پیدا کردن پوزیترون‌ها، نسخه ضدماده الکترون‌ها طراحی شده است. علاوه بر این، این تلسکوپ دارای تفکیک‌پذیری مشخصی است که این ذرات از کجا آمده‌اند. از دهه 1970، اخترشناسان انتشار اشعه گاما را نسبت به پوزیترون‌هایی مشاهده کرده‌اند که از منطقه مرکز کهکشان می‌آیند، اما منابع آنها هنوز اسرارآمیز است.

 

این مأموریت همچنین در مورد تشکیل و نابودی عناصر سنگین‌تر تحقیق می‌کند که در انفجار ابرنواخترها دیده شده‌اند. علاوه بر این، این رصدخانه همتایان اشعه گاما را به منابع عجیب و غریب در آسمان، از جمله ابرنواخترها، بلازارها و ادغام ستارگان نوترونی مشخص می‌کند که امواج گرانشی را تولید می‌کنند.

 

تامسیک می‌گوید: “COSI پس از ارتقاء بعدی آشکارسازهای موج گرانشی پرواز می‌کند، بنابراین ما انتظار داریم تعداد بیشتری از رویدادها را مشاهده کنیم که در آن امواج گرانشی و اشعه گاما شناسایی می‌شوند.”

 

منبع:

NASA SELECTS GAMMA-RAY MISSION TO EXPLORE POSITRON SOURCES, SUPERNOVAE

BY: DAVID DICKINSON OCTOBER 20, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/nasa-selects-gamma-ray-mission-to-explore-positron-sources-supernovae/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *