محققان از منجمان برای یافتن جهانهای ناشناخته پنهان کمک می‌گیرند

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

 

ستاره‌شناسان دانشگاه وارویک با شرکای خود در سراسر جهان به راه اندازی یک ابتکار آنلاین جدید پیوستند و از داوطلبان خواستند تا در جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی کمک کنند.

 

پروژه شهروندان آنلاین، Planet Hunters Next-Generation Transit Search (NGTS)، از مردم برای بررسی فیلم‌های دیجیتالی پنج ساله کمک می‌گیرد که درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان را نشان می‌دهد:

https://www.zooniverse.org/projects/mschwamb/planet-hunters-ngts

 

این فیلمها توسط دوازده تلسکوپ روباتیک NGTS مستقر در رصدخانه Paranal رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) در شیلی ثبت شده است – آنها اندازه‌گیری‌های بسیار دقیقی انجام می‌دهند، آنقدر حساس هستند که نشانه‌های سیارات فراخورشیدی را تشخیص می‌دهند.

 

NGTS همکاری بین دانشگاه وارویک، دانشگاه ملکه بلفاست، دانشگاه کمبریج، دانشگاه لستر، رصدخانه ژنو، مرکز هوافضای آلمان، Universidad de Chile ، Universidad Católica del Norte و رصدخانه جنوبی اروپا است.

 

پروفسور پیتر ویتلی از گروه نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه وارویک NGTS را هدایت می‌کند. او گفت: “اینکه بتوانیم مردم را در جستجوی سیارات در اطراف ستارگان دیگر درگیر کنیم هیجان‌انگیز است. ما تلسکوپ‌های NGTS را از دانشگاه وارویک کنترل می‌کنیم و همه داده‌ها را در اینجا پردازش می‌کنیم، اما تقریباً مطمئن هستیم که در برنامه‌های رایانه‌ای ما برخی از سیارات از چشمها دور مانده‌اند. اینها غیرمعمول‌ترین سیگنالها و احتمالاً برخی از جالب‌ترین سیارات خواهند بود. انسانها هنوز از ماشینها باهوشتر هستند و من نمیتوانم منتظر بمانم تا ببینم داوطلبان ما چه چیزی را کشف می‌کنند. “

 

دکتر مگ شوامب، منجم دانشکده ریاضیات و فیزیک در دانشگاه کوئین بلفاست، رهبری این پروژه را بر عهده دارد.

 

او توضیح می‌دهد: “اگر مدار یک سیاره فراخورشیدی در زاویه مناسبی از زمین دیده شود، ممکن است مشاهده کنیم که این سیاره مستقیما از جلوی ستاره میزبان خود عبور می‌کند که به عنوان گذر شناخته می‌شود. این باعث می‌شود که سیاره به طور دوره‌ای جلوی بخشی از نور ستاره را بگیرد که ما مشاهده می‌کنیم و به نظر می‌رسد که ستاره برای چند ساعت کمی کم نور می‌شود.

 

“هر 10 ثانیه، تلسکوپهای NGTS نور 1000 ستاره را در آسمان می‌گیرند و به دنبال نشانه‌های گویای گذر سیاره فراخورشیدی هستند.

 

“رایانه‌ها از طریق مشاهدات NGTS در حال جستجوی افت‌های مکرر در نور ستاره به دلیل گذر سیاره هستند. الگوریتم‌های خودکار بسیاری از رویدادهای گذر احتمالی را ایجاد می‌کند که باید توسط تیم NGTS مورد بررسی قرار گیرد تا صحت یا عدم واقعی بودن آنها بررسی شود.

 

“بسیاری از چیزهایی که توسط رایانه‌ها مشاهده می‌شود ناشی از سیاره‌های فراخورشیدی نیست، اما تعداد کمی از این نامزدها اکتشافات جدید سیاره‌ای هستند.”

 

در حالی که تیم NGTS جالب‌ترین اجسام شناسایی شده توسط رایانه‌ها را بررسی می‌کند، انسانها هنوز سیگنالهای سیارات در حال حرکت را بهتر انتخاب می‌کنند – و تیم فکر می‌کند هنوز ممکن است سیاره‌هایی در اعماق داده‌هایی وجود داشته باشند که کامپیوترها از دست داده‌اند.

 

هیچ پروسه ای برای پیوستن به پروژه Planet Hunters NGTS وجود ندارد. هر کسی که دارای مرورگر وب است می‌تواند مستقیماً در داده‌ها غوطه‌ور شود و جستجوی این جهانهای مخفی احتمالی را آغاز کرده و به بررسی بهترین سیاره‌های نامزد شناسایی شده در وب سایت کمک کند.

 

منبع:

Researchers call for armchair astronomers to help find unknown hidden worlds

by Alice Scott, University of Warwick

https://phys.org/news/2021-10-armchair-astronomers-unknown-hidden-worlds.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *