جهان بصورت واقعیت مجازی رونمایی شد

محققان داده‌های متعددی در واحد ترابایت از تلسکوپها را جمع‌آوری کرده‌اند تا پروژه جهان واقعیت مجازی، نقشه‌ای از کیهان ما را ایجاد کنند.       

    

در این تصویر مهندس نرم‌افزار هاردین گورنل در حال کاوش نقشه‌ی سه‌بعدی جهان توسط واقعیت مجازی است. پروژه‌ی دنیای واقعیت مجازی در EcolePolytechniqueFederale de Lausanne واقع در سوییس در زمان حال یک جهان مجازی براساس داده‌های موجود می‌سازد.

 

کمتر از ۶۰۰ نفر از بیلیون‌ها نفر بر روی کره زمین تاکنون به فضا سفر کرده‌اند. بنابراین شما به احتمال زیاد شخصا نمی‌توانید از ایستگاه فضایی بین‌المللی یا کره مریخ دیدن کنید و هیچکدام از ما به اندازه یک کهکشان دیگر یا به اندازه‌ی کافی در فضا (و بنابراین در زمان گذشته) سفر نمی‌کنیم تا شاهد جهان اولیه یا حتی خود انفجار بزرگ باشیم. اما اکنون می‌توانید همه‌ی این کارها را به صورت مجازی انجام دهید.

 

این هفته (12 اکتبر 2021)، محققان سوئیس EcolePolytechniqueFederale de Lausanne نسخه بتای پروژه دنیای واقعیت مجازی خود را منتشر کردند که آنها آن را VIRUP می‌نامند. نرم‌افزار منبع باز بتا  بزرگترین مجموعه داده جهان است.

این تیم از این داده‌ها برای ایجاد چشم‌اندازهای پانوراما به شکل سه بعدی از فضا استفاده کرد که در صورت داشتن تجهیزات مناسب می‌توانید توسط آنها پرواز کنید. یک نکته: نسخه بتا هنوز نمی‌تواند روی رایانهMac اجرا شود.

 

پروژه دنیای واقعیت مجازی

شما می‌توانید این نقشه رایگان جهان را با وسایل واقعیت مجازی یا عینک‌های سه‌بعدی، روی صفحه‌های گنبدی شبیه به سیاره زمین یا روی صفحه رایانه یا تلویزیون معمولی خود برای مشاهده استاندارد ببینید. براساس این داده‌ها، محققان یک فیلم 20 دقیقه‌ای با نام Archaeology of Light: A Immersive Journey Through Space and Time ایجاد کردند. همچنین می‌توانید آن را در حالت4K ، VR180یا 360 درجه مشاهده کنید. در این ویدئو، مدل دقیق سه‌بعدی جهان از زمین شروع می‌شود و از راه منظومه شمسی به راه شیری سفر می‌کند، سپس تا شبکه کیهانی و نور یادگاری و موجود انفجار بزرگ ادامه می‌یابد.

 

منابع نقشه جهان در واقعیت مجازی

الگوریتم‌های رایانه‌ای که برای ایجاد پروژه دنیای واقعیت مجازی استفاده می‌شود، داده را در واحد ترابایت جمع‌آوری می‌کند – یک ترابایت حدود یک تریلیون بایت داده است – که از تلسکوپ‌های سراسر جهان جمع‌آوری شده است. هدف این است که تصاویری از کل جهان قابل مشاهده تولید شود. ژان پل کنایب، عضو تیم در بیانیه‌ای گفت:

تازگی این پروژه قرار دادن همه مجموعه داده‌های موجود در یک چارچوب بود، هنگامی که می‌توانید جهان را در مقیاس‌های مختلف ببینید – در نزدیکی ما، در اطراف زمین و منظومه شمسی، در سطح راه شیری، برای مشاهده جهان و زمان تا آغاز جهان – چیزی که ما آن را انفجار بزرگ می‌نامیم.

 

آنها اطلاعات هشت پایگاه داده را جمع‌آوری کردند که شامل 4500 سیاره فراخورشیدی شناخته شده و دهها میلیون کهکشان است. VIRUP از داده‌های بسیاری از منابع مختلف از جمله Sloan Digital Sky Survey، ماموریتGaia، ماموریت پلانک و موارد دیگر استفاده می‌کند.

 

این نقشه هنوز در حال توسعه است. در آینده تیم قصد دارد پایگاه‌های داده‌ای شامل سیارکها، سحابی‌ها، تپ‌اخترها و دیگر اجرام فضایی را اضافه کند. هنگامی که آرایه کیلومتر مربع در سال 2029 آنلاین می‌شود، در نهایت شامل داده‌های قابل شمارش در پتابایت (1000 ترابایت یا 1 میلیون گیگابایت) می‌شود. ایو ریواز از EPFL گفت:

بخش بسیار مهمی از این پروژه این است که این اولین قدم برای تکامل مجموعه داده‌های بسیار بزرگتری است.

 مردی به گنبدی نگاه می‌کند که شبکه کیهانی کهکشان‌ها را نشان می‌دهد.

 

برای دانشمندان و عموم مردم

محققان امیدوارند پروژه جهان واقعیت مجازی آنها برای هرکسی که مایل است جهان را با دید دیگری ببیند مفید باشد. این نرم‌افزار به صورت رایگان در دسترس است بطوری که هم مردم کنجکاو و هم دانشمندان در حال انجام تحقیقات قادر هستند تا با غوطه‌ور شدن در کیهان ما را ابزاری مفید بدانند. کنایب گفت:

ما در واقع این پروژه را آغاز کردیم زیرا من روی یک پروژه نقشه‌برداری سه بعدی از جهان کار می‌کردم و همیشه از تجسم دو بعدی روی صفحه نمایش کمی ناامید بودم که چندان معنی‌دار نبود. این درست است که با نشان دادن جهان به صورت سه بعدی، با نمایش این رشته‌ها، با نشان دادن این خوشه‌های کهکشان که دارای چگالی زیادی از ماده هستند، واقعاً متوجه می‌شوید که جهان چیست.

مردی به نمای سیاره زمین در ایستگاه فضایی بین‌المللی و آسمان پر ستاره چشم دوخته است. پروژه دنیای واقعیت مجازی در قالب‌های مختلف در دسترس است.

 

مترجم: مرتضی نادری‌فرد

منبع :

Virtual Reality Universe Unveiled

Posted by Kelly Kizer Whitt  October 17, 2021

 

 https://earthsky.org/space/virtual-reality-universe-project/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *