دو خوشه ستاره‌ای باز قدیمی در راه شیری ادغام می‌شوند

 

 

ستاره‌شناس دنیلسو کامارگو در برزیل به دنبال خوشه ستاره‌ای باز شناخته شده است و دو خوشه قدیمی را پیدا کرده است.

 

 

تصویری از تلسکوپ فضایی هابل از یک جفت خوشه ستاره‌ای باز که تصور می‌شود در مراحل اولیه ادغام هستند. اگرچه آنها در کهکشان راه شیری ما نیستند. آنها در ابر ماژلانی بزرگ، درون سحابی رتیل، در فاصله 170000 سال نوری زمین قرار دارند. اما اکنون یک جفت منحصر به فرد از ادغام خوشه‌های ستاره‌ای در راه شیری ما پیدا شده است. تصویر از ناسا

 

خوشه‌های ستاره ای باز قدیمی ادغام می‌شوند

خوشه‌های ستاره‌ای باز مجموعه‌ای جوان از ستاره‌های خواهر و برادر هستند که از یک ابر کیهانی یا سحابی در فضا متولد شده‌اند. خوشه‌های باز مانند خانواده ستارگان هستند. آنها هنوز هم به گرانش مقید هستند و همچنان در فضا با هم حرکت می‌کنند. ما هزاران آنها را در کهکشان راه شیری خود می‌شناسیم و ستاره‌شناسان آماتور دوست دارند از طریق تلسکوپ‌های کوچک و دوربین‌های دو چشمی، زیر آسمان تاریک به آنها خیره شوند. ستاره‌شناس دنیلسو کامارگو در برزیل این هفته (اوایل اکتبر 2021) در مورد کشف جدیدی، صحبت کرد:

… اولین خوشه ستاره‌ای دوتایی قدیمی در کهکشان راه شیری ما.

او گفت که برخورد نزدیک بین خوشه‌های ستاره‌ای نادر است. بدیهی است که تشکیل خوشه‌های دوتایی بعدی نادرتر است. کامارگو گفت که به نظر می‌رسد این سیستم در یک برخورد نزدیک در حال ادغام شدن است.

این همان خبری است که انتظار دارید از رصدخانه فضایی گایا (ESA) بشنوید و در واقع کامارگو از داده‌های گایا را به همراه تصاویری از تلسکوپ فضایی مادون قرمز WISE ناسا استفاده کرد.

NGC 1605 یک خوشه ستاره‌ای شناخته شده در صورت فلکی شمالی برساووش است. برای مشاهده آن به یک تلسکوپ کوچک نیاز دارید. تصویر از BFCSpace.com.

یک خوشه، دو تا می‌شود

کامارگو در دانشگاه فدرال ریو گرانده دو سول در پورتو آلگره، برزیل است. وی با استفاده از داده‌های دو رصدخانه فضایی، یک خوشه باز شناخته شده به نام NGC 1605 را از نزدیک مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که واقعاً دو خوشه است. NGC 1605 یکی از خوشه‌های باز است که ستاره‌شناسان آماتور دوست دارند آن را ببیند. این جرم نسبتاً درخشان است (قدر 11) و با تلسکوپ 6 اینچی یا بزرگتر (در آسمان تاریک) قابل مشاهده است. یک خوشه شناخته شده به دو خوشه تبدیل شده است، بنابراین کامارگو گفت:

من دو خوشه را NGC 1605a و NGC 1605b نامیدم.

کامارگو گفت مطالعه او نشان می‌دهد که یک خوشه 2 بیلیون سال سن دارد و گروه دیگر تنها 600 میلیون سال قدمت دارد. و این سنین سرنخی از تاریخچه خوشه‌ها می‌دهند. استفان لونتز که در 4 اکتبر 2021 ، توضیح داد:

واضح است که NGC 1605a و b متفاوت از هر چیزی است که ما دیده‌ایم. اکثر خوشه‌های دوتایی جوان هستند که احتمالاً نشان می‌دهد که آنها از یک ابر واحد جدا و تشکیل شده‌اند. این امر نمی‌تواند برای یک جفت در چنین سنی متفاوت باشد.

 

در عوض، این دو باید از یکدیگر عبور کرده و به اندازه کافی به هم نزدیک شده‌اند که میدان گرانشی آنها باعث تعامل آنها شده است. این دو اکنون بسیار نزدیک شده‌اند و جمعیت ستاره‌هایشان با یکدیگر همپوشانی دارد.

 

و – به دلیل اثرات ظریف گرانش خوشه‌ها به گونه‌ای با یکدیگر همپوشانی دارند که ممکن است تا به حال ندیده باشیم. به این معنا که مطالعه کامارگو گروه‌های ستاره‌ای را نشان می‌دهد که از NGC 1605a و NGC 1605b خارج شده‌اند.

 

این مطالعه نشان می‌دهد دو خوشه باز قدیمی در کهکشان راه شیری که در دو “خانواده” جدا از هم متولد شده‌اند، نزدیک یکدیگر قرار گرفته و شروع به ادغام می‌کنند و در این میان، ستارگان خوشه‌ها توسط گرانش به جریانی از جمعیتی از خوشه‌های کوچکتر، شاید حتی منظومه‌های ستاره‌ای چندگانه تبدیل شوند که به دنبال خوشه‌ها در راه شیری حرکت می‌کنند.

 

منبع:

2 Old Open Star Clusters Merging In The Milky Way

Posted by Deborah Byrd October 7, 2021

https://earthsky.org/space/2-old-open-star-clusters-merging-in-the-milky-way/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *