تابستان امسال یک ماراتن مسیه کوچک را تجربه کنید!! قسمت چهارم

M22 یک خوشه کروی است که تقریباً به عرض ماه کامل می‌رسد.

Dan Crowson

 

در مرحله بعد در 5.5 درجه در غرب ستاره لامبدا قوس با قدر 2.8 به دنبال سحابی باشکوه مرداب (M8) باشید. سعی کنید آن را با چشم غیرمسلح خود از یک محل تاریک تشخیص دهید. M8 با اندازه 45 اینچ در 30 اینچ، سه برابر مساحت ماه کامل را پوشش می‌دهد. یک خط تاریک (مرداب) را نصف می‌کند. در سمت شرقی شکاف، حدود 30 ستاره را در خوشه باز NGC 6530 مشاهده می‌کنید. کمی آنطرفتر در غرب، در هسته M8، به دنبال سحابی ساعت شنی باشید، منطقه‌ای که ستاره‌ساز است و تعداد زیادی ستاره جوان دارد.

 

اکنون از مرز قوس به سمت دم صورت فلکی مار بروید که به سحابی عقاب (M16) می‌رسید. این سحابی در واقع دو جسم است، خوشه باز NGC 6611 و سحابی IC 4703. آن را در 2.5 درجه غربی-شمال غربی گامای سپر خواهید یافت.

 

میدان دید 6 اینچی حدود دوازده ستاره درخشانتر از قدر 10 را همراه با دهها ستاره کم‌نورتر نشان می‌دهد و به M16 ظاهری سه بعدی می‌بخشد. سحابی خوشه را در بر گرفته و به سمت جنوب ادامه می‌یابد.

 

در بازگشت ما می‌توانیم به صورت فلکی کمان یا قوس برویم به سحابی امگا (M17) که به سحابی قو، سحابی چک مارک و سحابی نعل اسبی نیز معروف است که در 2.5 درجه جنوب غربی گامای سپر واقع شده است. توسط میدان دید 6 اینچی، به صورت یک نوار روشن 7 اینچی با امتداد کوتاه از انتهای غربی به جنوب ظاهر می‌شود. بزرگنمایی را 150 برابر بیشتر کنید.

 

یکی از دیدنی ترین اجسام در قوس، خوشه کروی M22 است. این جسم آسان با چشم غیرمسلح به عنوان سومین خوشه کروی درخشان آسمان رتبه‌بندی می‌شود. قدر آن 5.2 و عرض آن 24 اینچ است و در 2.5 درجه شمال شرقی لامبدای قوس قرار دارد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

Run a mini-Messier marathon this summer

By Michael E. Bakich  |  Published: Monday, August 30, 2021

https://astronomy.com/magazine/news/2021/08/run-a-mini-messier-marathon-this-summer

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *