تابستان امسال یک ماراتن مسیه کوچک را تجربه کنید!! قسمت سوم

 

 

خوشه پروانه (M6)، اولین مورد از یک جفت شیء مسیه در دم عقرب است. از یک محل تاریک، این خوشه باز (قدر 4.2) را به راحتی با چشم غیرمسلح خود می‌توانید ببینید. در 5 درجه شمالی-شمال شرقی شولا (لامبدا [λ] عقرب) قرار دارد.

با یک چشمی ضعیف شروع کنید و سعی کنید بالهای پروانه را ببینید، یکی در شمال و دیگری در جنوب. میدان دید 4 اینچی 50 ستاره را نشان می‌دهد و توسط یک میدان دید 11 اینچی، شما 200 عدد ستاره را می‌شمارید. درخشان‌ترین ستاره نارنجی رنگ، با قدر 6 در لبه شرقی خوشه M6 است.

 

در نزدیکی M6، همچنین خوشه بطلمیوس (M7) را خواهید یافت که حتی درخشان‌تر (قدر 3.3) است. تقریباً 5 درجه شرقی-شمالی شرقی دو ستاره درخشان قرار دارد که نیش عقرب را مشخص می‌کند. M7 را به راحتی از هر سایت تاریکی مشاهده خواهید کرد.

 

M7 مساحتی به اندازه چهار ماه کامل را پوشش می‌دهد، بنابراین فقط یک چشمی ضعیف کل خوشه را نشان می‌دهد. متناوبا، می‌توانید بزرگنمایی را افزایش داده و به دنبال ستاره‌های دوتایی، الگوهای تشکیل ستاره‌ای خوشه یا شکاف بین خطوط ستاره‌ها باشید.

بعد، خوشه باز M23 در قوس در لیست یکی از کم مشاهده‌ترین اجسام مسیه قرار دارد. این شرم‌آور است، زیرا زیباست. آن را می‌توانید در 4.5 درجه غربی-شمال غربی موی قوس بیابید.

 

M23 با قدر 5.5 می‌درخشد و تقریباً به اندازه ماه کامل است. توسط میدان دید 4 اینچی با بزرگنمایی100x ، 50 ستاره را مشاهده می‌کنید که در چندین ردیف منحنی شکل گسترده شده‌اند. اگرچه میدان ستارگان اطراف غنی است، اما در تشخیص محل M23 مشکلی نخواهید داشت.

 

یکی از بهترین اجسام در قوس ، سحابی سه تکه یا M20 است که آن را در 3.3 درجه جنوب غربی موی قوس خواهید یافت. اندازه این سحابی 20 در 20 اینچ است و دارای یک سیستم سه ستاره‌ای زیبا در غرب مرکزش است. تابش این ستارگان باعث درخشش M20 می‌شود. یک سحابی بازتابی که در تصاویر آبی به نظر می‌رسد، در لبه شمالی سحابی سه‌تکه قرار دارد.

سحابی سه تکه (M20؛ بالا) و سحابی مرداب (M8؛ پایین). سحابی بازتابی سه تکه با رنگ آبی قابل مشاهده است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

Run a mini-Messier marathon this summer

By Michael E. Bakich  |  Published: Monday, August 30, 2021

https://astronomy.com/magazine/news/2021/08/run-a-mini-messier-marathon-this-summer

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *