هشت روشی که بوسیله آنها ما می‌دانیم سیاه‌چاله‌ها واقعاً وجود دارند!! قسمت ششم: ابرسیاه‌چاله‌های پرجرم

 

 

 

در میان همه مفاهیم بسیار دور در نجوم، سیاهچاله‌ها ممکن است عجیب‌ترین آنها باشند. ناحیه‌ای از فضا که هیچ چیز، حتی خود نور نمی‌تواند از آن فرار کند، این غول‌های تاریک چشم‌انداز بسیار وحشتناکی را نیز ارائه می‌دهند. با شکستن همه قوانین عادی فیزیک در درون آنها، وسوسه انگیز است که سیاهچاله‌ها را به عنوان مطالب علمی تخیلی نادیده بگیریم. با این حال، شواهد زیادی – مستقیم و غیرمستقیم – وجود دارد که آنها واقعاً در جهان وجود دارند.

 

در مرکز کهکشان ما یک ابرسیاه‌چاله پرجرم در منطقه‌ای وجود دارد که به آن Sagittarius A. می‌گویند و جرم آن حدود 4 میلیون برابر خورشید ما است.

 (اعتبار تصویر: ESA -C. Carreau)

 

به گزارش لایو ساینس، شواهد نشان می‌دهد که علاوه بر سیاهچاله‌هایی که در اثر فروپاشی ستاره‌ای ایجاد شده‌اند، ابرسیاهچاله‌های پرجرم هر یک  با میلیون‌ها یا حتی بیلیونها جرم خورشیدی، در مراکز کهکشان‌ها در کمین بوده‌اند. به گفته ناسا، سیاهچاله‌های مرکزی کهکشانهای فعال توسط دیسک‌های برافزایشی احاطه شده‌اند که در تمام طول‌موج‌های نور تابش شدید ایجاد می‌کنند. ما همچنین شواهدی داریم که نشان می‌دهد کهکشان ما سیاه‌چاله‌ای در مرکز خود دارد. ستارگان آن منطقه به سرعت در حال چرخش هستند – حداکثر تا 8  درصد سرعت نور – به طوری که آنها باید به دور چیزی بسیار کوچک و عظیم بچرخند. برآوردهای فعلی، جرم سیاه‌چاله مرکزی راه شیری را حدود 4 میلیون جرم خورشیدی نشان می‌دهد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

8 ways we know that black holes really do exist

By Andrew May 

https://www.space.com/how-we-know-black-holes-exist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *