اگر سیاره 9 وجود دارد،  اینجا باید به دنبال آن باشید!!

مدار احتمالی سیاره نه اعتبار: CalTech/R

هشت سیاره شناخته شده در منظومه شمسی وجود دارد (از زمان بیرون آمدن پلوتو از لیست سیارات)، مدتی است شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سیاره دیگری نیز وجود دارد. یک سیاره فرضی 9 در لبه بیرونی منظومه شمسی کمین کرده است. تاکنون، این جهان از دیده کاشفان فرار کرده است، اما یک مطالعه جدید مشخص کرده است که کجا باید باشد.

شواهد مربوط به سیاره 9 از کشش گرانشی آن بر اجسام دیگر ناشی می‌شود. در صورت وجود این سیاره، گرانش آن بر مدار سایر سیارات تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر به نظر می‌رسد چیزی در مانند یک سیاره در حال کشیدن است، فقط کمی باید سعی کنید تا منبع را پیدا کنید. اینگونه نپتون کشف شد، وقتی جان کوت آدامز و اوربین لو ویریر به طور مستقل متوجه شدند که به نظر می‌رسد اورانوس توسط سیاره‌ای دیده نشده کشیده می‌شود.

در مورد سیاره 9، ما هیچ اثر گرانشی روی یک سیاره نداریم. آنچه می‌بینیم، خوشه‌ای عجیب از اجسام یخی کوچک در منظومه شمسی بیرونی است که به اجسام کمربند کوئیپر (KBO) معروف است. اگر سیاره‌ای فراتر از کمربند کوئیپر وجود نداشت، شما انتظار داشتید مدارهای KBOs به طور تصادفی در سطح مداری منظومه شمسی جهت‌گیری کنند. اما در عوض، ما می‌بینیم که بسیاری از مدارهای KBO در یک جهت جمع شده‌اند.

در سال 2016، نویسندگان توزیع آماری KBOها را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که این خوشه توسط یک سیاره بیرونی ناشناخته ایجاد شده است. بر اساس محاسبات آنها، جرم این جهان پنج برابر جرم زمین است و حدود 10 برابر بیشتر از نپتون با خورشید فاصله دارد. این تیم حتی منطقه وسیعی از آسمان را که ممکن است سیاره در آن باشد محاسبه کرده است. اما جستجوها هیچ نتیجه‌ای نداشت. این امر باعث شد برخی به این نتیجه برسند که این سیاره وجود ندارد. عجیب بودن مداری ثابت نمی‌کند که یک سیاره وجود دارد. دیگران تا آنجا پیش رفتند که استدلال کردند

یکی از جنبه‌های جالب این مطالعه این است که مدار تازه محاسبه شده سیاره 9 را بیش از آنچه تصور می‌شد به خورشید نزدیک می‌کند. این عجیب است، زیرا اگر نزدیکتر باشد، باید قبلاً آن را یافته بودیم. نویسندگان استدلال می‌کنند که مشاهدات تا کنون نزدیکترین گزینه‌ها برای سیاره 9 را رد کرده است که به محدودتر شدن مکان احتمالی آن حتی بیشتر کمک می‌کند. اگر این سیاره وجود داشته باشد، باید در آینده‌ای نزدیک توسط رصدخانه ورا روبین قابل تشخیص باشد.

این مطالعه قطعی نیست و بسیاری از ستاره‌شناسان هنوز استدلال می‌کنند که سیاره 9 وجود ندارد. اما این مطالعه نشان می‌دهد که ما مجبور نخواهیم بود مدت بیشتری در مورد آن بحث کنیم. یا به زودی کشف می‌شود یا مشاهدات آن را به عنوان توضیحی برای اثر خوشه‌بندی KBO منتفی می‌کند.

If Planet 9 is out there, here’s where to look