با دو سیارک قرمز موجود در کمربند سیارکی آشنا شوید!!

 

 

مفهوم هنری از اجسام فرا نپتونی در منظومه شمسی بیرونی. آنها معمولاً بسیار قرمزتر از سیارکهای موجود در کمربند اصلی سیارکها هستند، زیرا مواد آلی پیچیده‌تری سطح آنها را می‌پوشانند. آیا دو سیارک قرمز موجود در کمربند اصلی سیارک‌ها – به نام های 203 Pompeja و 269 Justitia – از مدار فرا نپتونی سرچشمه گرفته‌اند؟ تصویر از Lynette Cook/ W. M. Keck Observatory/ ROOM.

 

برآورد می‌شود که کمربند اصلی سیارکها بین مریخ و مشتری دارای بیش از یک میلیون جسم بزرگتر از یک کیلومتر (0.6 مایل) قطر باشد. به علاوه میلیونها تکه کوچکتر از بقایای سنگی در این کمربند وجود دارد که همه دور خورشید می‌چرخند و در بیشتر موارد، این میلیونها سیارک از نظر ترکیب و ظاهر تقریباً مشابه هستند. اما اکنون، با مشاهدات جدید، ستاره‌شناسان می‌گویند دو سیارک در کمربند پیدا کرده‌اند که به صراحت می‌گویند نباید وجود داشته باشد. این اجسام سنگی دو سیارک بیش از اندازه قرمز هستند که در کمربند سیارکی دیده شده‌اند.

 

سرشار از مواد آلی

این کشف جالب توسط ستاره‌شناس سونائو هاسگاوا و تیمش در آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) انجام شد. سیارکهایی به رنگ قرمز مانند این سیارات – 203 Pompeja و 269 Justitia – معمولاً در کمربند سیارکها دیده نمی‌شوند، به این دلیل که سیارکهای نزدیک به خورشید مواد آلی کمی در سطح خود دارند، در حالی که سیارکهای دورتر با مواد آلی پیچیده پوشیده شده‌اند. تصور می‌شود که اینها از ترکیبات آلی ساده‌تری مانند متان و یخ متانول تولید می‌شوند.

 

تصور می‌شد که دیگر سیارک‌های کم آلبدو در کمربند، به نام سیارکهای نوع D، قرمزترین آنها هستند. اما به نظر می‌رسد که دیگر اینطور نیست.

تصویر هنری از کمربند اصلی سیارک بین مریخ و مشتری. ستاره‌شناسان دو سیارک کشف کرده‌اند که سرخ‌ترین سیارکهایی هستند که تاکنون در کمربند دیده شده‌اند. آنها احتمالاً از فراتر از نپتون سرچشمه گرفته‌اند. تصویر از  NASA/ JPL-Caltech/ NPR.

 

به همین دلیل، محققان فکر می‌کنند اینها ممکن است اجسام فرا نپتونی (TNOs) باشند، سیارک‌هایی که در منظومه شمسی بیرونی دورتر از نپتون زندگی می‌کنند. ترکیب سطح آنها بسیار شبیه به TNOs است.

این دو سیارک دارای شیب طیفی قرمزتری نسبت به سایر اجسام نوع D هستند که قرمزترین اجرام کمربند سیارکها هستند. نتایج طیف‌سنجی وجود مواد آلی پیچیده‌ای را در لایه سطحی این سیارک‌ها نشان می دهد و این بدان معناست که آنها می‌توانند در مجاورت نپتون تشکیل شده باشند.

 

چگونه آنها در کمربند اصلی سیارک‌ها قرار گرفتند؟

محققان می‌گویند که این اجسام احتمالاً در زمان جوانی منظومه شمسی به سمت داخل حرکت کرده‌اند. دلیل دقیق وقوع آن مشخص نیست، اما نشان می‌دهد منظومه شمسی اولیه مکانی بسیار آشفته بوده است.

اجسام فرانپتونی (TNO) دور خورشید به دور مدار نپتون می‌چرخند. آنها شامل پلوتینوها و کمربند کوئیپر هستند. تصویر از ویکی پدیا (CC BY-SA 3.0).

 

از آنجایی که این اجرام بسیار قرمزتر از سیارکهای معمولی در کمربند اصلی هستند، مانند یک انگشت شست متمایز ظاهر می‌شدند. به نظر می‌رسد ممکن است تعداد بیشتری از آنها نیز وجود داشته باشد. ممکن است بسیاری از سیارکهای موجود در کمربند اصلی در واقع از نقاط دورتر منظومه شمسی سرچشمه گرفته باشند. اگر چنین است، شناسایی آنها می‌تواند سرنخ‌های ارزشمندی در مورد چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی اولیه ارائه دهد.

 

بنابراین، کمربند اصلی سیارکها ممکن است ترکیبی از سیارکها باشد که نزدیک به خورشید شکل گرفته و از جاهای دیگر خارج شده‌اند. منظومه شمسی می‌تواند مکانی آشفته باشد.

 

فهرست‌بندی جمعیت سیارک‌های بزرگ

این دو سیارک قرمز غیرمعمول در نتیجه یک مطالعه جدید برای فهرست‌بندی ترکیب و توزیع سیارکهای بزرگ در کمربند اصلی مورد توجه قرار گرفتند. در این تلاش از تلسکوپ مادون قرمز ناسا (IRTF) و رصدخانه نجومی دانشگاه ملی سئول (SAO) استفاده شد. دانشمندان MIT، دانشگاه هاوایی، دانشگاه ملی سئول، دانشگاه کیوتو و سایر موسسات در این مطالعه همکاری کردند.

کمربند اصلی سیارکها بین مدار مریخ و مشتری قرار دارد. بر اساس یافته‌های جدید، دانشمندان تصور می‌کنند که برخی اجرام فرا نپتونی می‌توانند از منظومه شمسی بیرونی به داخل مهاجرت کرده باشند. آنها هنگامی که منظومه شمسی هنوز جوان بود به کمربند سیارکها رسیدند. تصویر از ویکی‌مدیا

 

203 Pompeja و 269 Justitia هر دو سیارک بزرگتری هستند، بنابراین در مشاهدات گنجانده شده است. قطر 203 Pompeja  68 مایل (110 کیلومتر) و 269 Justitia تقریباً نصف آن است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Meet The 2 Reddest Asteroids In The Asteroid Belt

Posted by Paul Scott Anderson August 28, 2021

https://earthsky.org/space/2-reddest-asteroids-203-pompeja-269-justitia/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *