اعزام فضاپیماهای ماموریت ESCAPADE آبی و طلایی به مریخ در سال 2024

یک جفت فضاپیما در سال 2024 به عنوان ماموریت ESCAPADE عازم مریخ می‌شود تا محیط آب و هوایی مریخ را مورد مطالعه قرار دهد.

تصور هنری از ESCAPADE در مریخ.

 

آزمایشگاه موشکی

یک مأموریت هیجان‌انگیز جدید مریخ به دنبال پاسخگویی به سوالات مربوط به جو مریخ و محیط باد خورشیدی محلی است.

 

ناسا از انتخاب دو فضاپیما بنام “آبی” و “طلایی” که در سال 2024 برای پرتاب به سیاره سرخ خبر داد که در سال 2026 وارد سیاره سرخ می‌شوند. ماموریت کلی به نام Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers (ESCAPADE) و توسط آزمایشگاه علوم فضایی در دانشگاه برکلی کالیفرنیا رهبری می‌شود.

 

ESCAPADE که تنها 80 میلیون دلار هزینه دارد، بخشی از ابتکار ناسا برای برگزاری مأموریت‌های بین سیاره‌ای کم هزینه و با مونتاژ سریع است که به آن ماموریت‌های کوچک نوآورانه برای اکتشاف سیاره (SIMPLEx) می‌گویند. برای مقایسه، مرحله توسعه فضاپیمای ماون ناسا 367 میلیون دلار هزینه داشت.

 

رابرت لیلیس (دانشگاه کالیفرنیا، برکلی) در بیانیه مطبوعاتی اخیر گفت: “اعزام دو فضاپیما به مریخ با هزینه کل 80 میلیون دلار امری ناشناخته است، اما رهبری فعلی ناسا این ریسک را می‌کند.”

 

آبی و طلایی پس از اینکه در فضا قرار گرفتند، جدا می‌شوند و همزمان با یکدیگر به مریخ می‌روند تا به دور خود بپیوندند. این دو فضاپیما که در مدار مخالف سیاره سرخ می‌چرخند، اولین تصویر استریو همزمان از نحوه تعامل باد خورشید با جو فوقانی این سیاره را ارائه می‌دهند. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ESCAPADE می‌تواند تصویر دقیق‌تری از چگونگی از دست دادن بیشتر اتمسفر مریخ در برابر باد خورشیدی در اوایل تاریخ خود ارائه دهد. به علاوه، مطالعات بر روی یونوسفر مریخ مشخص می‌کند که چگونه می‌تواند در ارتباطات رادیویی آینده از سطح سیاره تداخل ایجاد کند.

فضاپیمای دوقلوی ESCAPADE در مدار مریخ، از پلاسمای یونیزه داغ (سطح زرد و سبز) در مقابل خطوط میدان مغناطیسی (آبی) نمونه‌برداری می‌کند.

دانشگاه برکلی/رابرت لیلیس

 

مرحله فوتون PhotonCAPSTONE.

آزمایشگاه موشکی

 

در صورت موفقیت‌آمیز، ESCAPADE می‌تواند راه را برای سایر ماموریت‌های سریع و کم هزینه هموار کند. دیگر ماموریت‌های منتخب SIMPLEx که کلید تصمیم‌گیری نقطه-C (KDP-C) را پشت سر گذاشته‌اند عبارتند از: Janus، یک ماموریت شناسایی سیارکهای دوتایی که با ماموریت flagship Psyche ناسا در سال 2022 پرواز می‌کند و ماموریت Lunar Trailblazer که به طور مستقیم آب را بر روی سطح ماه بررسی می‌کند. طرح اولیه شامل پرواز ESCAPADE در پرتاب SpaceX Falcon Heavy همراه با ماموریت Psyche بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

ESCAPADE BLUE AND GOLD ORBITERS HEAD TO MARS IN 2024

BY: DAVID DICKINSON AUGUST 27, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-blogs/astronomy-space-david-dickinson/escapade-blue-and-gold-orbiters-head-to-mars-in-2024/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *