هابل یک خوشه خیره کننده را در ابر بزرگ ماژلانی مشاهده می‌کند!!

Open cluster NGC 2164 in the Large Magellanic Cloud as imaged by the Hubble Space Telescope. Credit: ESA/Hubble & NASA, J. Kalirai, A. Milone

 

تصویر این هفته یک خوشه باز معروف به NGC 2164 را نشان می‌دهد که اولین بار در سال 1826 توسط یک ستاره‌شناس اسکاتلندی به نام جیمز دانلوپ کشف شد. NGC 2164 در یکی از نزدیکترین همسایگان کهکشان راه شیری کهکشان اقماری معروف به ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد. ابر بزرگ ماژلانی کهکشان نسبتاً کوچک است که در فاصله 160 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. این کهکشان اقماری محسوب می‌شود زیرا از لحاظ گرانشی به راه شیری متصل شده است.  در حقیقت، ابر بزرگ ماژلانی در مسیر برخورد بسیار کند با راه شیری قرار دارد پیش‌بینی شده است که آنها 2.4 بیلیون سال دیگر با هم برخورد کنند.

 

ابر بزرگ ماژلانی تنها یک صدم راه شیری جرم  و هنوز بیلیونها ستاره دارد. خوشه بازNGC 2164 در ابر بزرگ ماژلانی کهکشان اقماری حدود 700 خوشه باز، در کنار حدود 60 خوشه کروی است. این تصویر از NGC 2164 توسط دوربین عریض 3 WFC3) تلسکوپ فضایی هابل ناسا/(ESA گرفته شده است که قبلاً بسیاری از خوشه‌های باز دیگر، از جمله NGC 330 وMessier 11 را به تصویر کشیده است.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

منبع:

Hubble Spots a Dazzling Cluster in the Cloud

https://scitechdaily.com/hubble-spots-a-dazzling-cluster-in-the-cloud/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *