مریخ‌نورد پشتکار قمر کوچک دیموس (مریخ) را مشاهده کرد!!

 

 

مریخ نورد ناسا با نظر به آسمان یه منظره آسمانی دیگر را به ما ارائه داد – قمر کوچک مریخ دیموس، که در آسمان گرد و خاکی سیاره سرخ چشمک می‌زند.

 

استقامت، که در ماه فوریه در دهانه جزرو به عرض 28 مایل (45 کیلومتر) فرود آمد، معمولاً سرش را پایین انداخته و سنگهای سیاره سرخ و خاکش را مطالعه می‌کند. وظایف اصلی مریخ‌نورد، به هر حال، شامل شکار نشانه‌های حیات باستانی مریخ و جمع‌آوری ده‌ها نمونه برای بازگشت آینده به زمین است.

قمر کوچک مریخ دیموس، همانطور که توسط مریخ‌نورد ناسا از پشتکار عکاسی کرده است. (اعتبار تصویر: NASA/JPL-Caltech)

 

اما مریخ‌نورد هر از گاهی آسمان هم و نه فقط برای مطالعه ابرها نگاه می‌کند. به عنوان مثال، در آوریل و می، پشتکار به ثبت اولین پروازهای همدم خود، هلیکوپتر نبوغ 4 پوندی (1.8 کیلوگرمی) ناسا کمک کرد. نبوغ هنوز قوی است – این هلیکوپتر کوچک پیشگام اخیراً دوازدهمین پرواز خود را در مریخ انجام داد – اما استقامت چند ماه پیش شروع به تمرکز بر روی کار علمی خود کرد.

 

قمر دیموس با عرض 7.7 مایل (12.4 کیلومتر) به دور 14.576 مایل (23.458 کیلومتر) از مریخ می‌چرخد ​​و هر 30 ساعت یک دور تقریباً حرکت دایره‌ای را در اطراف سیاره انجام می‌دهد. قمر دیگر مریخ، فوبوس، حدود 14 مایل (22 کیلومتر) قطر دارد و در ارتفاع فقط 5738 مایل (9234 کیلومتر) می‌چرخد. اکثر ستاره‌شناسان تصور می‌کنند که هر دو قمر سیارکهایی هستند که توسط گرانش مریخ اسیر شده‌اند.

 

برای مقایسه، عرض قمر زمین 2159مایل (3475 کیلومتر) است و به طور متوسط ​​238900 مایل (384470 کیلومتر) از سیاره ما فاصله دارد. به گفته دانشمندان، ماه ما به احتمال زیاد از مواد منفجر شده در فضا در اثر برخورد در بیش از 4.4 بیلیون سال پیش که شامل زمین اولیه و جسمی به اندازه مریخ به نام تیا بود، بوجود آمده است.

 

مریخ‌نوردان ناسا قبلاً تصاویری از دو قمر کوچک این سیاره را مشاهده کرده‌اند. به عنوان مثال، کنجکاوی از زمان تماس با کف گودال گیل در آگوست 2012 چندین عکس از فوبوس و دیموس ثبت کرده است. کنجکاوی فیلمهای شگفت‌انگیز تایم‌لپس از عبور هر قمر از جلوی خورشید را گرفته است که باعث گرفت جزئی خورشید می‌شود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Perseverance rover spots tiny Mars moon Deimos (video)

By Mike Wall about 9 hours ago

https://www.space.com/perseverance-rover-mars-moon-deimos-video

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *