مریخ‌نورد ناسا اولین نمونه مریخی خود را گرفت، اما این نمونه خالی است!!

 

اولین حفاری که توسط مریخ‌نورد استقامت ناسا بر روی مریخ حفر شده است

پس از شش ماه طی مسافت در مریخ، مریخ‌نورد ناسا تلاش کرد تا در 6 آگوست در سطح مریخ حفاری کند تا اولین نمونه خود را بگیرد. به نظر می‌رسید همه چیز بدون مشکل پیش می‌رود، اما هنگامی که اپراتورهای مریخ‌نورد نمونه را پس از مهر و موم شدن و ذخیره شدن در مریخ‌نورد بررسی کردند، متوجه شدند که لوله خالی است.

جنیفر تروسپر، مدیر پروژه استقامت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: “حفاری بسیار خوب پیش رفت، به غیر از این که سطح سنگی به گونه‌ای رفتار کرد که اجازه نمی‌داد هیچ نمونه‌ای در لوله داشته باشیم.”

پس از جمع‌آوری داده‌ها، اپراتورهای ماموریت مشکوک هستند که وقتی مریخ‌نورد برای گرفتن نمونه از سنگ حفاری می‌کرد، به شکل پودر ریز از لوله خارج شد.

تروسپر می‌گوید: “ما به نوع بیشتری از سنگ نیاز داریم.” “این یکی خیلی ریز بود ممکن است سطحی سخت داشته باشد، اما وقتی وارد آن شدیم همه دانه‌ها به نوعی از هم جدا شدند.” این امر در آزمایش سیستم نمونه‌برداری روی زمین اتفاق نیفتاده است و همچنین در سایر مریخ‌نوردها مشکلی ایجاد نکرده است.

در حالی که امکان لوله‌گذاری و استفاده مجدد از لوله نمونه‌گیری وجود ندارد، محققان نمونه‌ای از هوای مریخ را درخواست کرده بودند و لوله مهر و موم شده حاوی آن است. تروسپر می‌گوید: “ما در تلاش برای جمع‌آوری نمونه جوی نبودیم، اما این اتلاف یک لوله نیست.” استقامت دارای 43 لوله نمونه است، بنابراین هنوز فرصت‌های زیادی برای جمع‌آوری سنگ‌های مریخ وجود دارد.

تروسپر می‌گوید این تلاش ناامیدکننده هنگامی که صحبت از نمونه‌گیری‌های آینده با استقامت می‌شود، نگران کننده نیست. در تلاش بعدی، که برای اوایل سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود، تیم قصد دارد از ابزارهای علمی روی مریخ‌نورد استفاده کند تا تأیید کند که نمونه‌ای قبل از بستن لوله و ذخیره آن در داخل مریخ‌نورد استفاده شده است.

ترجمه: نجمه قاسمی

منبع:

NASA’s Perseverance rover took its first Mars sample – but it’s empty

https://www.newscientist.com/article/2287049-nasas-perseverance-rover-took-its-first-mars-sample-but-its-empty/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *