آثار پوسته یخی سرس در حفره اوکاتور پیدا شده است

سرس اعتبار: ناسا/آزمایشگاه پیشرانش جت

 

مقاله جدیدی به رهبری تام پریتیمن، دانشمند ارشد در موسسه علوم سیاره‌ای می‌گوید که ناهنجاری‌ها در توزیع هیدروژن در دهانه Occator در سیاره کوتوله سرس یک پوسته یخی را آشکار می‌کند.

 

شواهد توسط اشعه گاما و آشکارساز نوترون (GRaND) ​​در فضاپیمای داون ناسا بدست آمده است. پریتیمن گفت، نقشه دقیق غلظت هیدروژن در مجاورت اوکاتور از مشاهدات مدارهای بیضوی بدست آمد که فضاپیما را در مرحله آخر ماموریت بسیار نزدیک به سطح قرار داد. مشاهدات توسط اشعه گامای داون و آشکارساز نوترون” در نامه‌های تحقیقات ژئوفیزیک چاپ شده است. یوکی یاماشیتا، نوربرت اسچورغوفر، کارل پیترز و هانا سایزمور، دانشمندان PSI، نویسندگان مشترک مقاله آن هستند.

 

طیف‌سنج نوترونی GRaND غلظت هیدروژن را در خارجی‌ترین سطح اوکاتور، دهانه‌ای بزرگ و جوان به قطر 92 کیلومتر (57 مایل) مشاهده کرد. این مقاله استدلال می‌کند که هیدروژن اضافی به شکل یخ آب است. نتایج تأیید می‌کند که پوسته بیرونی سرس غنی از یخ است و یخ آب می‌تواند در اثر بیرون راندن روی اجسام یخ زده و بدون هوا باقی بماند. داده‌ها حاکی از کنترل جزئی توزیع یخ نزدیک سطح با برخوردهای بزرگ است و محدودیتهایی را بر روی سن سطح و خواص ترموفیزیکی سنگ ایجاد می‌کند.

 

“ما فکر می‌کنیم که یخ در حدود 20 میلیون سال پس از شکل‌گیری در زیر سطحی کم‌عمق باقی مانده است. شباهتهای بین توزیع جهانی هیدروژن و الگوی دهانه‌های بزرگ نشان می‌دهد که فرآیندهای برخوردی یخ را به سطح سرس رسانده است. پریتیمن گفت، این فرآیند با از دست دادن یخ در اثر تصعید ناشی از گرم شدن سطح توسط نور خورشید همراه است.

 

“برخوردی که اوکاتور را ایجاد کرد مواد پوسته را تا عمق 10 کیلومتری (حدود 6 مایل) نمایان کرده است. بنابراین، مشاهده افزایش غلظت هیدروژن در دهانه و پوشش خارجی تفسیر ما را از پوسته یخ تایید می‌کند. یافته‌ها تقویت می‌کند پریتیمن گفت این اجماع در حال ظهور است که سرس یک جسم متمایز است که در آن یخ از سنگ جدا شده و یک پوسته یخی بیرونی و اقیانوس زیرسطحی را تشکیل می‌دهد.

 

پریتیمن می‌گوید: “اجسام کوچکتر و غنی از آب، از جمله اجزای شهابسنگهای کندریت کربنی، ممکن است تمایزی نداشته باشند. بنابراین، این یافته‌ها می‌تواند پیامدهایی برای تکامل اجسام یخی، کوچک و بزرگ داشته باشد.” به طور گسترده‌تر، سرس به عنوان یک جهان اقیانوسی می‌تواند قابل سکونت باشد و بنابراین یک هدف جذاب برای ماموریت‌های آینده است. “

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Traces of Ceres’ icy crust found at occator crater

by Planetary Science Institute

https://phys.org/news/2021-08-ceres-icy-crust-occator-crater.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *