اولین تلاش ناسا برای جمع‌آوری نمونه‌های مریخ با مریخ‌نورد پشتکار طبق برنامه پیش نرفت!!

 

 

تیم مریخ‌نورد در حال کار است تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است.

این تصویر توسط یکی از دوربین‌های مریخ نورد ناسا در 6 آگوست 2021 گرفته شده است، حفره‌ای را نشان می‌دهد که تیم علمی مریخ‌نورد به آن “paver rock” می‌گوید که برای اولین تلاش برای جمع‌آوری نمونه از مریخ آماده شود. اعتبار تصویر NASA/JPL-Caltech:

 

اولین تلاش مریخ‌نورد پشتکار با نمونه‌گیری، طبق برنامه پیش نرفت.

 

پشتکار به اندازه خودرو در فوریه گذشته با ده وظیفه اصلی در دهانه جزرو سیاره سرخ فرود آمد و دو وظیفه اصلی را دنبال کرد: شکار نشانه‌های زندگی گذشته مریخ و جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌ها برای بازگشت آینده به زمین.

 

مریخ‌نورد ناسا روز جمعه (6 آگوست) اولین حفره جمع‌آوری نمونه خود را ایجاد کرد که این خود نقطه عطفی برای ماموریت 2.7 بیلیون دلاری بود. اما مقامات ناسا بعد از ظهر جمعه اعلام کردند داده‌هایی که با پشتکار به زمین باز می‌گردد نشان می‌دهد که هیچ سنگ مریخی یا خاکی وارد لوله نمونه‌گیری نشده است.

 

توماس زوربوچن، مدیر دانشکده ماموریت علمی ناسا در واشنگتن:”من اطمینان دارم که تیم به درستی در این زمینه کار می‌کند و به دنبال راه‌حلی برای اطمینان از موفقیت آینده خواهیم بود.”

 

مریخ‌نورد 43 لوله نمونه‌‌برداری را حمل می‌کند. موفقیت این ماموریت مستلزم این است که حداقل 20 مورد از آنها را با مواد استخراج شده از سوراخ‌هایی که در سنگ مریخ ایجاد می‌شود با مته ضربه‌ای در انتهای بازوی روباتیک 7 پا (2.1 متر) پر کند.

 

به گفته مقامات ناسا، داده‌های دریافتی از مریخ‌نورد استقامت نشان می‌دهد که این مته دارای یک حلقه متخلخل توخالی است و پردازش لوله نمونه نیز طبیعی به نظر می‌رسد.

 

جسیکا ساموئلس، مدیر ماموریت استقامت، از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در کالیفرنیای جنوبی، در همان بیانیه گفت: “فرایند نمونه‌گیری از ابتدا تا انتها مستقل است.” “یکی از مراحلی که پس از قرار دادن کاوشگر در لوله جمع‌آوری انجام می‌شود، اندازه‌گیری حجم نمونه است.

 

تیم پشتکار از طریق حساب رسمی توییتر مریخ‌نورد گفت که این نتیجه حفره‌ای با موفقیت اما یک لوله خالی – در آزمایش سیستم نمونه‌برداری روی زمین مشاهده نشد.

 

جنیفر تروسپر، مدیر پروژه استقامت، همچنین از JPL می‌گوید: “تفکر اولیه این است که لوله خالی به احتمال زیاد به دلیل مشکل سخت‌افزاری در سیستم نمونه‌گیری و ذخیره‌سازی است.” در همان بیانیه آمده است. “طی چند روز آینده، تیم زمان بیشتری را صرف تجزیه و تحلیل داده‌ها و همچنین به دست آوردن برخی از داده‌های تشخیصی اضافی برای حمایت از درک علت اصلی خالی بودن لوله می‌کند.”

 

به گفته مقامات ناسا، این داده‌های اضافی شامل عکس‌های مفصل از گمانه خواهد بود که مریخ‌نورد پشتکار با دوربین WATSON در انتهای بازوی خود خواهد گرفت.

 

پیشینه‌ای برای خواص غیرمنتظره سنگ و خاک وجود دارد که مانع نمونه‌برداری روبات‌های مریخی می‌شود. برای مثال، کنجکاوی عموزاده بزرگتر پشتکار در صخره‌هایی که سختتر یا شکننده‌تر از آنچه اعضای تیم ماموریت پیش‌بینی کرده بودند، حفاری کرده است و اینسایت ناسا تقریباً آنطور که برنامه‌ریزی شده بود، عمق موردنظر خود را پیدا نکرد.

 

تروسپر گفت: “من از ابتدا در هر ماموریت مریخ‌نورد بوده‌ام و این سیاره همیشه آنچه را که درباره آن نمی‌دانیم به ما می‌آموزد.” “چیزی که من پیدا کردم این است که داشتن مشکل در فعالیتهای پیچیده و اولین بار غیر معمول نیست.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA’s 1st attempt to collect Mars samples with Perseverance rover comes up empty

By Mike Wall about 12 hours ago

https://www.space.com/perseverance-rover-mars-sample-attempt-fails

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *