ستاره‌شناسان جهان جدید بیگانه زیرنپتونی را کشف کردند

منحنی نور گذر مرحله‌ای TESS TOI-2406 b. اعتبار: ولز و همکاران، 2021.

با استفاده از ماهواره تس ناسا، یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان سیاره فراخورشیدی جدید زیر نپتونی را کشف کردند که به دور یک ستاره کوتوله M می‌چرخد. جهان فراخورشیدی که به تازگی پیدا شده و به نام TOI-2406 b تعیین شده است، تقریباً سه برابر بزرگتر از زمین است.

تس با هدف یافتن سیارات فراخورشیدی در حال تحقیق بر روی حدود 200000 عدد از درخشان‌ترین ستاره های نزدیک خورشید است. تا کنون، بیش از 4400 سیاره فراخورشیدی (TESS Objects of Interest یا TOI) شناسایی کرده است که 144 مورد از آنها تاکنون تأیید شده است.

به تازگی، تیمی از ستاره‌شناسان به رهبری رابرت ولز از دانشگاه برن در سوئیس، سیاره جدید تس را در اطراف ستاره‌ای موسوم به TOI-2406 (یا TIC 212957629) تأیید کردند. TESS TOI-2406 را در سال 2018 و 2020 مشاهده کرد که منجر به تشخیص سیگنال گذر در منحنی نوری این شی شد. ماهیت سیاره‌ای این سیگنال با مشاهدات فتومتری و طیف‌سنجی با استفاده از تلسکوپ‌های مختلف زمینی تأیید شد.

شعاع این سیاره جدید 2.94 شعاع زمین است. داده‌ها نشان می‌دهد که سیاره فراخورشیدی هر 3.07 روز و در فاصله تقریبی 0.023 AU از آن به دور ستاره مادر خود می‌چرخد. دمای تعادل TOI-2406 b حدود 447 K اندازه‌گیری شد و ستاره‌شناسان تخمین می‌زنند که جرم پیش‌بینی شده آن حدود 9.1 جرم زمین است. ستاره‌شناسان خاطر نشان کردند که TOI-2406 b بزرگترین زیرنپتون شناخته شده است.

میزبان TOI-2406 یک ستاره M4 V فقیر از فلز است که در فاصله حدود 182 سال نوری زمین واقع شده است. شعاع این ستاره 0.2 شعاع خورشیدی است و جرم آن در حدود 0.16 جرم خورشیدی تخمین زده می‌شود. دمای موثر این ستاره تقریباً 3100 K است، در حالی که فلزپذیری آن در سطح -0.38 است.

با جمع‌بندی نتایج، ستاره‌شناسان تأکید کردند که سیستم سیاره‌ای تازه کشف شده TOI-2406 چقدر غیرعادی است. آنها خاطرنشان کردند که فلز پذیری کم ستاره و اندازه نسبتاً بزرگ و دوره کوتاه این سیاره TOI-2406 b را به نتیجه‌ای غیرمعمول از شکل‌گیری سیاره تبدیل می‌‌کند.

نویسندگان افزودند که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگیهای سیستم، مشاهدات بیشتر TOI-2406 ضروری است. به عنوان مثال، مطالعات پیگیری سرعت شعاعی برای تعیین جرم سیاره و محدود کردن همراهان احتمالی لازم است.

Astronomers detect new large sub-Neptune alien world