خاطرات کاترین جانسون مسیر پررنگ او را به ناسا و فراتر از آن ترسیم می‌کند!!

 

 

 ریاضیدانی که بر جاذبه‌های جنسیتی و تبعیض نژادی غلبه کرد تا نقشی اساسی در مسابقه فضایی داشته باشد.

 

کاترین جانسون در سال 1966 در ناسا محاسبات مأموریت‌های فضایی را انجام می‌دهد. اعتبار: ناسا

 

هنگامی که Star Trek برای اولین بار در دهه 1960 پخش شد، به نظر می‌رسید افسر ارتباطات Uhura (نیشل نیکولز) تنها زن سیاه پوست وابسته به سفرهای فضایی است. جامعه نمی‌دانست زنان سیاه پوستی به عنوان ریاضیدانان مانند کاترین جانسون پروازهای فضایی را امکان‌پذیر می‌کنند. جانسون که در فیلم پرفروش چهره‌های پنهان 2016 شناخته شد، سال گذشته در سن 101 سالگی درگذشت. او هدیه‌ای به خوانندگان داد. سفر قابل توجه من یک خاطره استادانه از زندگی‌ای که به خوبی گذرانده است. این داستان با دخترانش و روزنامه‌نگار برنده جایزه نوشته شده است و داستان جانسون را در پس زمینه یک قرن دراماتیک از تاریخ ایالات متحده به تصویر می‌کشد.

 

این کار با شور و نشاط آغاز می‌شود و توصیف میکند که چطور شناخت عمومی سالهای آخر او را تغییر داده است: از حضور در اسکار در سال 2017 به افتخار با نشان آزادی ریاست جمهوری در سال 2015 – و گرفتن مدال از باراک اوباما ، رئیس جمهور. پس از آن، جانسون توضیح داد که چگونه یک اعجوبه ریاضی از White Sulphur Springs، ویرجینیا غربی ، به “رایانه انسانی” برای پربیننده ترین پرتاب موشک در تاریخ تبدیل شده است. وی در ناسا مسیرها و پنجره‌های پرتاب برنامه پرواز فضایی انسان Project Mercury را محاسبه کرد. در همین حال، او مجبور شد در دوره‌ای که جدایی و حق رای در ایالات متحده قانونی بود، مسیر خود را طی کند.

کاترین جانسون (1918–2020)

 

جانسون تشخیص می‌دهد که او الگویی است و تعداد کمی از زنان و افراد رنگین‌پوست بازتاب آنها را در علوم می‌بینند. احساس می‌کردم که در زانوی یک غول – یک مورخ و یک داستان‌سرای نشسته‌ام و سالها بصیرت پیدا کرده‌ام که چگونه از زمان‌های بیکاری برای آماده‌سازی استفاده کنم، تا وقتی زندگی سخت می‌شود به جلو حرکت کنم. روش او در توضیح علم نیز لذت بخش است. “شما همانجایی را هدف قرار می‌دهید که فکر می‌کنید خرگوش آنجا خواهد بود.”

 

حمایت خانواده

همانطور که موشک یک کپسول فضایی را به سمت بالا هدایت می‌کند، جانسون نیز از فداکاری‌های پدر و مادرش بهره‌مند شد. او و سه خواهر و برادرش 190 كیلومتر را به موسسه، ویرجینیا غربی نقل مکان كردند تا در مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان سیاهپوست كه از پایه‌های ابتدایی فراتر بود، تحصیل كنند. پدرش به او آموخت که “با هر کسی برابر باشد، صرف‌نظر از آنچه که قانون یا سنت گفته باشد”. این درس مسیر او را تثبیت کرد.

 

در 14 سالگی، وی وارد کالج ایالتی ویرجینیای غربی (دانشگاه ایالتی ویرجینیای غربی) شد. در آنجا، استادش به او مأموریت داد – ریاضیدان تحقیق شود. ویلیام والدرون شیفلین کلایتور توپولوژیست با استعدادی بود که بعداً فعالیت شخصی وی توسط نژادپرستی دانشگاهی متزلزل شد. او با دستورالعملهای یک به یک در هندسه تحلیلی فضا، فرصت برای وی آماده کرد. ناآگاهانه، او سالها بعد نیرویی که نیاز داشت را مهیا کرد. کلایتور مصداق ضرب‌المثل آمریکایی آفریقایی تبار “در حین بالا رفتن ما را بلند کنید”.

کاترین جانسون در حال دریافت مدال آزادی ریاست جمهوری در سال 2015 از باراک اوباما. اعتبار: کارلوس باریا / رویترز / اعلمی

 

جانسون در سال 1918 متولد شد، در کنار رکود بزرگ، جنگ سرد و جنبش حقوق مدنی ایالات متحده و همچنین مسابقه فضایی نشست. زندگی او، درک عمیقتری از قرن گذشته را فراهم می‌کند. جانسون در تابستان 1953 به پیشگام ناسا – کمیته مشورتی ملی هوانوردی پیوست. حتی قبل از آن، او تاریخ را شکل داد. در سال 1939، او و دو دانشجوی سیاه‌پوست دیگر توسط رئیس کالج ایالتی ویرجینیای غربی، یک موسسه تاریخی سیاه‌پوستان، برای حضور در دانشگاه ویرجینای غربی، تقریباً دو دهه قبل از کار لیتل راک ناین، پایه‌ریزی برای ورود سیاه‌پوستان را به دانشگاه پایه‌ریزی کردند. همین امر برای دبیرستانی در آرکانزاس در سال 1957، مسیر جانسون به ناسا به اندازه کارهایی که در آنجا انجام داد قابل توجه بود.

 

او در واقع “دختری” بود که فضانورد جان گلن از او خواست تا برنامه کامپیوتر را برای مدار زمین در سال 1962 بررسی کند (اولین مورد توسط یک آمریکایی). اگرچه ما نتیجه را می‌دانیم، اما وقتی اعداد موافق باشند، خیالشان راحت است. برای یک لحظه، یک پرتاب – و یک ملت – به مداد قدرتمند جانسون اعتماد کردند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

Katherine Johnson’s memoir charts her bold trajectory to NASA and beyond

Ainissa Ramirez

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01585-9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *