موزه آسمان شب: M56 شاهکار نادیده گرفته شده

 

 

خوشه کروی Messier 56 ، “قاصدک”

Rod Pommier / S&T Online Photo Gallery

 

اگر هربار رصد خود را به عنوان بازدید کننده از یک موزه هنرهای آسمانی تصور کنیم، در اینجا یک “نقاشی کوچک فرانسوی” را مشاهده می‌کنید: مسیه 56. من این خوشه کروی را با محبت “قاصدک” می‌نامم. در حالی که بیشتر ناظران تابستانی مستقیماً به سمت خوشه کروی معروف هرکول (M13) در همین نزدیکی حرکت می‌کنند، ولی توقف در این گوشه فراموش شده صورت فلکی شلیاق، پاداشی برای شما خواهد داشت.

 

سفر امشب را با وگا، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی شلیاق آغاز خواهید کرد که با رنگ سفید و آبی خیره کننده در شرق شبهای تابستانی واقع شده است. اگر آسمان شما به اندازه کافی تاریک است، لحظه‌ای وقت بگذارید و از “چراغ های شهر” پر زرق و برق راه شیری در نزدیکی آن لذت ببرید. شما در حال مشاهده کهکشان ما هستید که مدتها پیش یک کهکشان کوتوله دیگر  به نام M56را اسیر خود کرده است.

 

از وگا به سمت بدنه اصلی صورت فلکی شلیاق حرکت کنید. Snag Sulafat (γ Lyrae) در گوشه جنوب غربی صورت فلکی، به Albireo، ستاره دوتایی مورد علاقه تابستان و منقار یا چشم دجاجه یا قو بروید.

 

درست بالای مرکز میدان یک نقطه مبهم به قدر 8.3 وجود دارد که گویی کسی سعی کرده است با مدادی  ستاره‌ای را پاک کند. M56 با سرعت 145 کیلومتر در ثانیه (بیش از 324000 مایل در ساعت) به سمت ما حرکت می‌کند.

استلاریوم ، با اضافات نویسنده

 

برای مشاهده تک تک ستاره‌ها در این خوشه، به یک تلسکوپ نیاز دارید. مکان‌یاب خود را در کمتر از نیمه راه Albireo به Sulafat قرار دهید.

این نمودار موقعیت M56 را در آسمان نشان می‌دهد که با حلقه‌های قرمز در میانه راه بین ستاره آلبیرو وگامای شلیاق مشخص شده است.

استلاریوم، با اضافات نویسنده

 

لذت بردن از منظره

چارلز مسیه M56 را در 19 ژانویه 1779 کشف کرد، همان شب که فکر می‌کرد یک دنباله‌دار واقعی پیدا کرده است. ممکن است چهار شب بعد، زمانی که این جسم حرکت نکرده بود ناامید شده باشد. اما همین امر باعث شد تا 56 امین جسم فهرست معروف مسیه شود.

 

شاید M56 فقط اولین ایستگاه رصد شما باشد. سپس شما همچنین می‌توانید از شاهکارهای نزدیک آن دیدن کنید: دو ستاره آلبیرو در دجاجه به رنگ آبی و نارنجی و سحابی حلقه (M57) و خوشه کروی M13 در هرکول.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NIGHT AT THE (CELESTIAL) MUSEUM

BY: JOSH URBAN JULY 21, 2021

https://skyandtelescope.org/observing/night-at-the-celestial-museum/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *