صلیب شمالی: ستون فقرات راه شیری

صلیب شمالی یک “صورتواره” یا الگوی قابل تشخیص ستاره‌ای و بخشی از صورت فلکی دجاجه است. چگونه آن را در آسمان خود پیدا کنید. عصرهای تابستان، به دنبال این الگوی ستاره‌ای در افق شرقی باشید.

صلیب شمالی با ستاره روشن دنب در بالای صلیب، در شامگاه نوامبر. تصویر از AstroBob.

 

صلیب شمالی نسخه‌ای از صورت فلکی دجاجه است و واقعاً یک صورتواره است – الگویی از ستارگان که به عنوان صورت فلکی شناخته نمی‌شوند. با این حال، بسیاری از مردم دجاجه را آسانتر از صلیب شمالی پیدا می‌کنند.

 

صلیب شمالی یک صورتواره یا الگوی ستاره‌ای درون یک صورت فلکی واقعی است دجاجه یا Cygnus Swan. الگوی صلیب شمالی و قو در داخل صورتواره بزرگتری تشکیل شده است که از سه ستاره روشن به نام مثلث تابستانی تشکیل شده است. تصویر از باب موهلر.

مثلث تابستانی و صلیب شمالی. تصویر از طریق سوزان جنسن.

 

چگونه صلیب شمالی را پیدا کنیم؟

اولین قدم برای یافتن صلیب شمالی (یا Cygnus Swan) یافتن درخشانترین ستاره صلیب شمالی، دنب است. دنب بالای صلیب شمالی را نشان می‌دهد. دنب شاید به همین دلیل یکی از سه ستاره درخشان مثلث تابستانی به همراه ستاره‌های درخشانتر وگا و الطایر می‌باشد. شناخت سه ستاره صورتواره مثلث تابستانی، موقعیت مناسبی را برای یافتن صلیب شمالی ایجاد می‌کند.

 

تقریباً در نیمه راه بین الطایر و وگا و تا حدودی به سمت دنب، به دنبال درخشانترین ستاره در آن قسمت از آسمان باشید. این ستاره آلبیرو است اگرچه یک ستاره کم نورمی‌باشد، ولی آلبیرو در یک شب تاریک به راحتی دیده می‌شود. از آنجا که هیچ ستاره‌ مشابه درخشانی در نزدیکی آلبیرو وجود ندارد، پیدا کردن آن بسیار ساده است. هنگامی که دنب و آلبیرو را پیدا کردید، تنها با پرش ستاره‌ای و کنار هم قرار دادن آنها شاهد صلیب شمالی خواهید بود.

صلیب شمالی، نسخه‌ای از صورت فلکی Cygnus Swan. تصویر از Janne / Flickr.

 

ستون فقرات راه شیری:

صلیب شمالی در خدمت نشان دادن راه شیری است – رودخانه درخشان ستارگان که از صلیب شمالی عبور می‌کنند و در سراسر آسمان امتداد دارند.

 

شما به یک آسمان تاریک و صاف احتیاج دارید تا این طوفان مبهم آسمانی را ببینید که “مه” آن ستاره‌های بی‌شمار آسمانی است. باند کهکشان راه شیری که مشاهده می‌کنیم در سراسر آسمان ما کشیده شده است، نمای حاشیه‌ای به دیسک کهکشان ماو قسمت مسطح کهکشان است که تقریباً همه ستاره‌های قابل مشاهده در آن قرار دارند.

 

البته بخاطر داشته باشید که تمام ستارگان خارج از این باند که با چشم غیرمسلح شما قابل رویت هستند هنوز متعلق به کهکشان خانه ما، کهکشان راه شیری هستند.

 

وقتی به صلیب شمالی نگاه می‌کنید، مستقیماً به دیسک کهکشان راه شیری نگاه می‌کنید، جایی که میلیونها ستاره بر روی آسمان می‌درخشد. در حقیقت، صفحه کهکشانی (استوا) درست از صلیب شمالی حرکت می‌کند، آسمان را در بالا و زیر افق محاصره می‌کند.

 

در یک شب صاف و تاریک، از دوربین دوچشمی و صلیب شمالی استفاده کنید تا از محدوده ستارگان، خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌هایی که درون دیسک کهکشان راه شیری وجود دارد، لذت ببرید!

تصویر از thegreatlandoni / Flickr.

 

صلیب شمالی نشانگر فصول سال است. در عرضهای جغرافیایی نیمه شمالی مشاهده می‌شود ، صلیب شمالی حداقل در تمام طول سال تقریباً بخشی از شب حضور دارد. در تابستان تمام شب وجود دارد. در شبهای تابستان نیمکره شمالی، صلیب شمالی در هنگام شب در شرق می‌درخشد، بعد از نیمه شب به سرسو می‌رود و با طلوع روز به غرب می‌رود. با آمدن پاییز شمالی، صلیب شمالی هنوز از شب تا نیمه شب حضور دارد، اما در غروب زیاد به نظر می‌رسد و بعد از نیمه شب در شمال غربی قرار دارد. هنگامی که زمستان فرا می‌رسد، صلیب شمالی به طور ایستاده بر فراز افق شمال غربی شما قرار دارد.

 

وقتی که در شب‌های تابستان، صلیب شمالی را در شرق می بینید، یک طرف افق واقع شده است. در غروب پاییز، صلیب شمالی در سرسو است اما به صورت مورب در آسمان حرکت می‌کند. در یک عصر زمستانی، این الگوی ستاره‌ای شگفت‌انگیز به طور عمودی در افق واقع شده است!

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Northern Cross: Backbone of Milky Way

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | FAVORITE STAR PATTERNS | July 22, 2020

https://earthsky.org/favorite-star-patterns/the-northern-cross-backbone-of-the-milky-way

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *