ماهواره سنتینل 6 اکنون با دقت بی‌سابقه‌ای در حال ردیابی افزایش سطح آب‌های زمین است

 

 

Sentinel-6 Michael Freilich دارای ارتفاع‌سنج پیشرفته‌ای است که به آن امکان می‌دهد اندازه‌گیری دقیق‌تری از سطح جهانی دریا نسبت به نمونه‌های قبلی خود انجام دهد. (اعتبار تصویر: ESA)

 

ماهواره جدید اقیانوس‌پیمای اروپایی-آمریکایی Sentinel 6 Michael Freilich شروع به ارائه اندازه‌گیری‌های فوق‌العاده دقیق افزایش سطح آب دریا در یک دوره شش ماهه کرده است.

 

با تغییر آب و هوای کره زمین، اقیانوس‌های زمین در حال گرم شدن و افزایش آّب هستند. دانشمندان، سه دهه به چشمهای آسمان در مورد سطح اقیانوسهای زمین اعتماد کرده‌اند: ماهواره‌هایی که نحوه رفتار دریاها در سراسر جهان را از نزدیک ردیابی می‌کنند و آخرین ماهواره از این دست، Sentinel 6 Michael Freilich ، تازه ارسال اطلاعات را آغاز کرده است.

 

این فضاپیما به نام مایکل فریلیچ دانشمند فقید ناسا، آبان ماه گذشته از پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا حرکت کرد. با گذشت زمان، سنتینل 6 قادر خواهد بود اطلاعات دقیقتری نسبت به نمونه‌های قبلی خود در مورد افزایش یا کاهش سطح اقیانوسها به دانشمندان ارائه دهد، دقیقاً تا چند سانتی‌متر. در نتیجه ، به کارشناسان هواشناسی این امکان را می‌دهد تا الگوهای آب و هوایی مانند طوفانهای تازه ایجاد شده را ردیابی کرده و دمای هوا و افزایش سطح دریا را به طور دقیق رصد کنند.

 

در حال حاضر، مأموریت آن تازه آغاز شده است. جوش ویلیس، دانشمند پروژه در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در بیانیه‌ای گفت: “چند ماه دیگر، سنتینل -6 مایکل فریلیچ جانشین نمونه پیشین خود ، جیسون -3 خواهد شد و این انتشار داده‌ها اولین قدم در این روند است.”

 

Sentinel-6 آخرین پرتاب در یک رشته پر افتخار از ماهواره‌های ناظر اقیانوس است که در سال 1992 با TOPEX / Poseidon آغاز شد که برای اولین بار دانشمندان را قادر به مشاهده فرایندها در اقیانوسها در مقیاس جهانی با یک فرکانس منظم کرد. سری جیسون خیلی زود دنبال شد: سه ماهواره به ترتیب در سالهای 2001 ، 2008 و 2016 پرتاب شدند. جیسون 3 ، آخرین مورد از اینها، هنوز هم در اندازه‌گیری سطح دریا و پیش‌بینی هوا کمک می‌کند.

 

سنتینل -6، بخشی از برنامه رصد زمین اتحادیه اروپا کوپرنیکوس، اکنون در مدار خود در ارتفاع 830 مایلی (1333 کیلومتری) جیسون -3 را طی 30 ثانیه دنبال می‌کند. این دو ماهواره در فواصل منظم 90٪ اقیانوس‌های جهان را اسکن می‌کنند. دانشمندان سپس داده‌های دو ماهواره را مقایسه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند.

 

پیشرفت اصلی Sentinel-6 نسبت به مدل قبلی ارتفاع‌سنج پیشرفته آن است که Poseidon-4 نام دارد. بر اساس فناوری (SAR)  Poseidon-4 به لطف توانایی تجزیه و تحلیل اثر داپلر سیگنال رادار در هنگام بازگشت از سطح دریا و بازگشت به فضاپیما، اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری نسبت به ارتفاع‌سنج‌های راداری معمولی انجام می‌دهد. (اثر داپلر به تغییر فرکانس سیگنال ساطع شده توسط یک منبع متحرک در هنگام حرکت به سمت گیرنده و دور شدن آن گفته می‌شود).

 

کریگ دونلون، ESA دانشمند ماموریت سنتینل -6  در بیانیه آژانس فضایی اروپا گفت. “ما واقعاً خوشحالیم که می‌بینیم داده‌های Sentinel-6 عملکرد عالی مبتنی بر اعتبارسنجی با اندازه‌گیری‌های مستقل روی زمین را نشان می‌دهند.”

 

اکنون دو جریان داده از Sentinel 6 در دسترس جامعه جهانی پیش‌بینی وضعیت هوا است و اطلاعات مربوط به ارتفاع سطح دریا را به ترتیب با دقت 2.3 اینچ (5.8 سانتی‌متر) و 1.4 اینچ (3.5 سانتی‌متر) ارائه می‌دهد. اولین جریان داده بلافاصله پس از دستیابی در دسترس است. مورد دوم پس از پردازش اضافی دو روز بعد آزاد می‌شود. ناسا و ESA در بیانیه‌های خود گفتند، در اواخر سال جاری، حتی داده‌های دقیق‌تر با دقت 1.2 اینچ (2.9 سانتی‌متر) برای محققان اقلیم منتشر می‌شود.

 

علاوه بر NASA و ESA، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه در این ماموریت مشارکت داشتند. این فضاپیما توسط سازمان اروپایی بهره‌برداری از ماهواره‌های ‌هواشناسی (EUMETSAT) در آلمان اداره می‌شود.

 

Sentinel-6 آخرین نوع آن نخواهد بود. قرار است یک ماهواره دوقلو، Sentinel-6B در سال 2025 پرتاب شود. دو ماهواره Sentinel-6 اطمینان حاصل خواهند کرد که دانشمندان دقیق‌ترین داده‌ها را درباره سطح دریا در دهه چهارم اندازه‌گیری ماهواره دریافت می‌کنند.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The Sentinel 6 satellite is now tracking Earth’s rising sea levels with unprecedented accuracy

By Rahul Rao about 16 hours ago

https://www.space.com/sentinel-6-satellite-tracking-earth-sea-level-rise

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *