تلسکوپ آفریقای جنوبی تصویر خیره کننده‌ای از کهکشان رادیویی را به ثبت رساند!!

کهکشان رادیویی IC 4296 کلاس 1 فاناروف رایلی. داده‌های رادیویی MeerKAT در این نمای ترکیبی با رنگ قرمز / نارنجی نشان داده می‌شوند. (اعتبار تصویر: SARAO ، SSS ، S. Dagnello و W. Cotton (NRAO / AUI / NSF))

 

یک تصویر جدید و خیره کننده از تلسکوپ MeerKAT آفریقای جنوبی، انتشار رادیویی قدرتمندی  در فضا را ثبت کرد.

 

انتشارات رادیویی از سیاهچاله چرخشی عظیمی ناشی می‌شود که در مرکز یک کهکشان بیضوی معروف به IC 4296 قرار دارد. انرژی آزاد شده توسط ماده‌ای که در سیاه‌چاله سقوط می‌کند، دو جت رادیویی گاز پر انرژی در دو طرف کهکشان تولید می‌کند و باعث ایجاد آنچه می‌شود که همچنین به عنوان کهکشان رادیویی دو لوب شناخته می‌شود.

 

محققان با استفاده از تلسکوپ MeerKAT رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی (SARAO)، امواج رادیویی را از IC 4296 و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد کیهانی کشف کردند که می‌تواند سرنخ‌های جدیدی از کهکشان‌های بزرگ رادیویی را نشان دهد.

 

مشاهدات اخیر IC 4296 نشان داد که جت‌های رادیویی با عبور از خارج از کهکشان، ناپایدار می‌شوند و به برخی از الکترون‌های باردار اجازه می‌دهد تا به فضای بین کهکشانی فرار کنند. این الکترونهای ولگرد چندین “رشته” رادیویی ضعیف ایجاد می‌کنند که در زیر کهکشان در تصویر جدید ظاهر می‌شوند.

 

داده‌های رادیویی MeerKAT – که توسط گاز نارنجی قرمز رنگ در تصویر نشان داده می‌شود – همچنین “نوارهای” صاف را بین جتهای تابش روشن و لوبهای بیرونی واقع در دو طرف کهکشان ثبت کرده است. لوبهای رادیویی در اثر فعل و انفعال یک جت با محیط اطراف آن ایجاد می‌شوند.

 

جیم کاندون ، نویسنده ارشد این مطالعه از رصدخانه نجوم رادیوی ملی ایالات متحده، در بیانیه گفت: “فقط ترکیب منحصر به فرد MeerKAT از حساسیت، وضوح زاویه‌ای و دامنه دینامیکی امکان کشف را فراهم کرده است.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

South African telescope captures stunning image of radio galaxy

By Samantha Mathewson about 3 hours ago

https://www.space.com/south-african-meerkat-telescope-galaxy-image

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *