چین برای نجات زمین از آرماگدون می‌خواهد موشک‌هایی برای انحراف سیارک پرتاب کند!!

 

 

این سیارک می‌تواند توسط 23 موشک لانگ‌مارچ 5 منحرف شود.

 

یک موشک Long March 5B Tianhe ، ماژول اصلی ایستگاه فضایی جدید چین را در تاریخ 28 آوریل 2021 پرتاب شد. (اعتبار تصویر: CASC)

 

دانشمندان چینی در نظر دارند بیش از 20 موشک به فضا شلیک کنند تا سیارکی را منحرف کنند که برخوردش احتمال کمی دارد یک روز به زندگی در زمین خاتمه دهد.

 

هدف آنها یک سیارک به نام بنو (Bennu) است، یک سنگ فضایی 85.5 میلیون تنی (77.5 میلیون متریک تن) که در حال حرکت است تا در فاصله 4.6 میلیون مایل (7.5 میلیون کیلومتر) از مدار زمین بین سالهای 2175 تا 2199 حرکت کند. اگرچه احتمال برخورد بنو زمین خیلی کم است – فقط 1 در 2700 زمین – این سیارک به اندازه ارتفاع ساختمان امپایر استیت عرض دارد، به این معنی که هر برخوردی با زمین فاجعه‌آور خواهد بود.

 

انرژی جنبشی تأثیر بنو با زمین 1200 مگاتن است که تقریباً 80000 برابر بیشتر از انرژی بمبی است که روی هیروشیما ریخته شده است. برای مقایسه، Live Science قبلا گزارش داده بود که سنگ فضایی که دایناسورها را از بین برد حدود 100 میلیون مگاتن انرژی تحویل داد.

 

دانشمندان مرکز ملی علوم فضایی چین محاسبه کردند که 23 موشک لانگ مارس 5، هرکدام با وزن 992 تن (900 تن) ، فشار همزمان بر روی سنگ ضروری است تا سیارک را از مسیر مرگبار  حدود 6000 مایلی (9000 کیلومتر) دور کند (1.4 برابر شعاع زمین).

تصویری از سیارک بنو که توسط فضاپیمای اوسیریس ـ رکس ناسا گرفته شده است. (اعتبار تصویر: ناسا / گوددارد / دانشگاه آریزونا)

 

مینگتائو لی، مهندس علوم فضایی مرکز ملی علوم فضایی در پکن و نویسنده اصلی مطالعه جدید، در این مقاله نوشت: “تأثیرات سیارک‌ها تهدید بزرگی برای زندگی همه روی زمین است.” “انحراف یک سیارک در مسیر برخورد برای کاهش این تهدید بسیار مهم است.”

 

طرح دانشمندان چینی نیاز به متوقف کردن سیارک را به وسیله مستقیم‌تر ، در عین حال خطرناکتر، مهار خواهد کرد – مانند روش بمب اتمی که توسط بروس ویلیس در فیلم “آرماگدون” رواج یافته است. در حقیقت، برخورد هسته‌ای با سنگ فضایی، آن را به چند قطعه کوچکتر تقسیم می‌کند که هنوز هم می توانند با زمین برخورد کنند و منجر به عواقب ویرانگر شود.

 

طرح چینی از پیشنهادی مشابه، در عین حال کمی پرهزینه‌تر  که توسط ایالات متحده ارائه شده پیروی می‌کند. طرح ناسا، تحت عنوان ماموریت Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission for Emergency Response (HAMMER)، ناوگان فضاپیمایی به طول 30 فوت (9 متر) بود تا سیارك را از مسیر خارج كند. شبیه‌سازی‌های ناسا نشان می‌دهد که برای جابجایی سیارک نیاز به 34-53 ضربه از فضاپیمای HAMMER است که 10 سال قبل از برخورد بنو با زمین آغاز شده است.

 

ناسا و ESA (آژانس فضایی اروپا) اولین کسی هستند که روش جدید منحرف کردن سیارک را آزمایش می کنند که در دو مأموریت مشترک که از 24 نوامبر سال جاری آغاز می‌شود،. ماموریت DART (تغییر مسیر دو سیارک) یک فضاپیما را برای رسیدن یک سال بعد به سیستم سیارک‌های دیدیموس دور 7 میلیون مایل (11 میلیون کیلومتر) ارسال می‌کند. هنگامی که آنجا بود، فضاپیمای ناسا به قمر دیدیموس برخورد خواهد کرد (سنگی در مدار سیارک). سپس مأموریت ESA ، Hera، بر چگونگی حرکت DART ماهواره خارج از مسیر حرکت نظارت خواهد کرد.

 

بنو یک سیارک از نوع B است، به این معنی که حاوی مقادیر زیادی کربن و به طور بالقوه بسیاری از مولکولهای اولیه است که هنگام ظهور حیات بر روی زمین وجود دارد. ناسا پیش از این یک سفینه فضایی به نام اوزیریس-رکس را برای تعقیب نمونه‌های این سیارک ارسال کرده بود. اوزیریس-رکس در اکتبر سال 2020 به بالای بنو رسید و به مدت کافی روی آن بود تا با بازوی 10 فوتس (3 متر) قطعاتی را از سطح آن جمع کند. انتظار می‌رود اوزیریس-رکس با نمونه‌های خود در سال 2023 به زمین بازگردد.

 

موشک‌های لانگ‌ مارس 5، موتور اصلی برنامه فضایی چین است که بیشتر تحویلها را به ایستگاه فضایی چین انجام می‌دهد و کاوشگرهای چینی را به مریخ و ماه پرتاب می‌کند. این موشکها در گذشته به دلیل ورود مجدد کنترل نشده آنها به زمین باعث نگرانی شده‌اند. در ماه می، بخش 22 تنی (20 متریک تن) موشک لانگ مارس 5 به زمین سقوط کرد یا در آتش سوخت یا در دریایی نزدیک شبه جزیره عربستان نشست. در ماه می سال 2020، اعتقاد بر این بود که قطعات موشک قبلی مارس 5 به دو روستای ساحل عاج سقوط کرده است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

China wants to launch asteroid-deflecting rockets to save Earth from Armageddon

By Ben Turner – Staff Writer 1 day ago

https://www.livescience.com/china-rocket-fleet-divert-asteroid-bennu.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *