تلسکوپ هابل ستاره‌های قرمز، سفید و آبی را به صورت خوشه‌ای درخشان مشاهده می‌کند!!

این تصویر تلسکوپ فضایی هابل نمای نزدیک خوشه ستاره‌ای باز NGC 330 را در ابر کوچک ماژلانی نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA, J. Kalirai, A. Milone)

تلسکوپ فضایی هابل نمایی خیره کننده از یک خوشه ستاره‌ای دور را ثبت کرده است، پر از ستاره‌هایی که به رنگ قرمز، سفید و آبی می‌درخشند.

این عکس ، که ناسا و آژانس فضایی اروپا در تاریخ 2 ژوئیه منتشر کردند، خوشه ستاره‌ای باز NGC 330 را نشان می‌دهد، گروهی از ستارگان که در حدود 180000 سال نوری از ابر کوچک ماژلانی واقع شده‌اند، یک کهکشان اقماری کوتوله برای راه شیری ما، در صورت فلکی توسانا، توکان.

مقامات ناسا و ESA در توصیف تصویری نوشتند: “از آنجا كه خوشه‌های ستاره‌ای از یك ابر اولیه گاز و غبار به وجود می‌آیند، تمام ستاره‌های موجود در آنها تقریباً هم سن هستند.” “این باعث می‌شود آزمایشگاه‌های طبیعی مفیدی برای ستاره‌شناسان باشند تا بتوانند نحوه شکل‌گیری و تکامل ستاره‌ها را بیاموزند.”

این تصویر تلسکوپ فضایی هابل نمای کاملی از خوشه ستاره‌ای درخشان NGC 330 را در ابر کوچک ماژلانی بر اساس مشاهدات بایگانی شده از سال 2018 نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA, J. Kalirai, A. Milone)

ستاره‌شناسان از مشاهدات بایگانی شده از دوربین هابل در سال 2018 برای ایجاد این تصویر برای پشتیبانی از دو مطالعه مختلف با هدف درک نحوه تکامل خوشه‌های ستاره‌ای و چگونگی رشد ستاره‌های بزرگ قبل از منفجر شدن به عنوان ابرنواخترها استفاده کردند.

مقامات ESA در توضیحات تصویر جداگانه‌ای گفتند: “خیره‌کننده ترین شی در این تصویر در واقع خوشه ستاره‌ای بسیار کوچک در گوشه پایین سمت چپ تصویر است که توسط سحابی هیدروژنی یونیزه (قرمز) و گرد و غبار (آبی) احاطه شده است.” “این مجموعه در سال 2018 در داده‌های بایگانی هابل کشف شده است که برای ایجاد این آخرین تصویر از هابل استفاده شده است.”

ESA افزود، دانشمندان در حال مطالعه Galfor 1 باید منتظر بمانند تا تلسکوپ فضایی جدید جیمزوب ناسا (که در اواخر سال جاری به فضا پرتاب می‌شود) بتواند آن را مشاهده کند.

تلسکوپ فضایی هابل در سال 1990 پرتاب شد و بیش از 30 سال عکس‌های خیره‌کننده‌ای از جهان ثبت کرد. این رصدخانه نمادین در حال حاضر به دلیل اشکال در رایانه آفلاین است، ناسا در تلاش است تا یک کامپیوتر پشتیبان را فعال کند به امید این که هابل را به سلامتی بازگرداند.

Hubble telescope spots red, white and blue stars in sparkly cluster