نواختر ذات‌الکرسی

 

نواختر ذات‌الکرسی V1405 Cas که در 18 مارس کشف شد، در اوایل ماه می زمانی که بدون کمک ابزار نوری قابل مشاهده بود، به قدر 5.1 و در اواخر همان ماه به قدر 8  رسید و از آن زمان حداقل سه دوره کم نور و درخشان شده است. در تاریخ 28 ژوئن، در آخرین اوج شکوفایی خود، نواختر به قدر 6.5  صعود کرد و سپس دو شب بعد به سرعت به 7.5 رسید.

 

از این نقشه برای یافتن نواختر با دوربین دوچشمی استفاده کنید. ستارگان به قدر 9 نشان داده می‌شوند.

استلاریوم

 

V1405 Cas به عنوان نواختر با سرعت کم طبقه‌بندی می‌شود، نمونه ای که در 80 روز یا بیشتر از دو قدر کم می‌کند، در مقایسه با نواختر سریع که در کمتر از 25 روز تغییر یکسانی را تجربه می‌کند. یک نمونه خوب از مورد اخیر نواختر  Herculis 2021 (V1674 Her است که در 12 ژوئن به قدر 6  و سپس به 12.8 کنونی رسید.

 

منحنی نور V1405 Cas  از اواسط مارس تا اواخر ژوئن 2021 تکامل پر از دست‌انداز آن را نشان می‌دهد. تاریخ‌ها در پایین و مقیاس قدر در سمت چپ قرار دارند.

با مجوز از AAVSO

 

نوسانات درخشندگی یک نواختر در اثر تغییر در طیف آن ایجاد می‌شود که به این بستگی دارد که چه اتمهایی در هنگام گرم و سرد شدن در ابر منبسط کننده نور ساطع می‌کنند. سباستین اوترو از بوینس آیرس، آرژانتین، ناظر انجمن مشاهیر متغیر ستاره آمریکایی (AAVSO)، جزئیات بیشتری از روند کار را در یک تبادل ایمیلی به اشتراک گذاشت:

“به نظر می‌رسد که تعامل نواختر با محیط بین ستاره‌ای، با تغییرات بعدی در شرایط فیزیکی، مانند تراکم، ترکیب مجدد و میزان یونیزاسیون که هنگام مشاهده تکامل طیف‌سنجی قابل مشاهده است، مسئول تغییرات منحنی نور است. “

 

 نمودار  V1405 Cas.

با مجوز از AAVSO

 

از آنجا که نواختر ذات‌الکرسی به احتمال زیاد برای ماهها درخشان خواهد ماند، من شما را تشویق می‌کنم که مشاهدات روشنایی آن را به انجمن ستاره های متغیر آمریکا ارائه دهید. از نمودار بالا استفاده کنید و زمان را تا دقیقه مشاهده یادداشت کنید. سپس برای یک حساب کاربری رایگان در AAVSO ثبت نام کنید:

https://www.aavso.org/

 

پس از ورود، به صفحه حساب خود بروید و در بخش اطلاعات شخصی، یک کد ناظر درخواست کنید. بعد، در صفحه اصلی، به بالا بروید و روی Tools and Observer Resources، سپس WebObs and Submit – Individual Observations کلیک کنید. به همین سادگی است و شما ه می توانید در علم سهیم باشید.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/noctilucent-cloud-show-a-mercurial-nova-and-more/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *