بررسیهای جدید نشان می‌دهد که پرتوهای مرموز نور رادیویی متفاوت هستند!!

 

آنها ممکن است روش جدیدی برای دیدن کیهان فراهم کنند.

اعتبارتصویر: رصدخانه جوزا / (NSF / NRAO / AURA)

 

هر دو دقیقه، یک جرقه مرموز از نور رادیویی جایی در آسمان منفجر می‌شود و در عرض چندمیلی ثانیه در تاریکی محو می‌شود. ستاره‌شناسان برای اولین بار متوجه انفجار داده‌های بایگانی شده از سال 2007 شدند و حدود یک دهه از این زمان را صرف ذخیره کردن نمونه‌هایی از انفجارهای سریع رادیویی یاFRB کرده‌اند و به دنبال الگوهایی هستند که ممکن است منشا آن‌ها را نشان دهد. اکنون، آنها 500 انفجارجدید برای مطالعه دارند.

درتاریخ 9 ژوئن، یک همکاری تحقیقاتی بین‌المللی اولین کاتالوگ FRB را از آزمایش نقشه‌برداری هیدروژن کانادا (CHIME) در بریتیش‌کلمبیا منتشر کرد که بیش از سه برابر FRB شناخته شده در یک روز است. مجموعه جدید از این ایده حمایت می‌کند که دو نوع متمایز FRB نوررادیویی را در آسمان دیده‌اند و آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که منجمان از FRB برای روشنایی دورترین نقاط جهان استفاده می‌کنند.

کیوشیما سویی، یک اخترفیزیکدان موسسه فناوری ماساچوست و نماینده همکاری CHIME، در یک نشست خبری گفت: “این مرحله جدیدی در علومFRB است.”

 

دستگاهی برای یافتنFRB

CHIME در ابتدا برای تبدیل شدن به پیشروترین شکارچی FRB در جهان طراحی نشده است. منجمان در ابتدا برنامه‌ریزی کردند که دستگاه از تکان‌های اتم‌های هیدروژن کم‌نور برای ترسیم مواد کیهان در فواصل جدید استفاده کند. اما بعد از اینکه بودجه 9 میلیون دلاری توسط دولت کانادا تأمین شد، محققان دریافتندکه این ماشین کاملاً برای حل رمز و راز نوظهور FRB مناسب است.

براساس نتایج جدید همکاری CHIME، FRB ها در آسمان همیشه چشمک می‌زنند (حدود 880 بار در روز).

CHIME، با این حال، یک دیدگاه کیهانی دارد. گیرنده‌های وسیع تلسکوپ  امواج رادیویی را از قسمت بالای آسمان به یک باره می‌گیرند و چرخش زمین آن را به جهات مختلف نشان می‌دهد. یک خوشه ابر رایانه 4.5 میلیون دلاری اختصاص یافته به شکار FRB که از طریق فرایند طراحی به صورت نیمه تمام اضافه شده است، تلسکوپ را به صورت دیجیتالی بر روی هزاران نقطه همزمان متمرکز می‌کند.

پیش از این، محققان تمایل داشتند که FRBها را به صورت مورد به مورد تجزیه و تحلیل کنند. موهید بهاردواج، عضو همکاری CHIME از دانشگاه مک گیل در مونترال، در جلسه مطبوعاتی گفت که این فهرست اکنون دریچه مطالعه گروه‌های FRB را به یک باره باز می‌کند، “این کل زمینه را به علم داده بزرگ تبدیل می‌کند.”

 

تصادفی بودن الگوها

اکثر اخترفیزیکدانان فکر می‌کنند FRB از مغناطیس ناشی می‌شود، که یکی از عجیب‌ترین چیزهایی است که یک ستاره می‌تواند در هنگام مرگ تبدیل کند. مگنتارها نسخه‌های بسیار مغناطیسی شده‌ای از اجسام ستاره‌ای هستند که به عنوان ستاره‌های نوترونی شناخته می‌شوند و آنها را به برخی از متراکم‌ترین و مغناطیسی‌ترین اجرام جهان تبدیل می‌کند. نظریه‌پردازان استدلال می‌کنند تنها جسمی که اینقدر جرم و شدت مغناطیسی را در درون بسته‌ای چنین کوچک قرار داده است، می‌تواند به اندازه کافی قدرتمند و زیرک باشد تا بتواند انفجارهای کوتاه را از خود عبور دهد. سپس در سال 2020، CHIME یک انفجار بزرگ را ثبت کرد.

 

“نظریه‌های بسیاری وجود دارد، اما چیزی به ما نمی‌گوید کدام یک از آنها می‌تواند درست باشد و کدام یک نادرست است.”

طبق کاتالوگ CHIME همه FRBها یکسان نیستند. ستاره‌شناسان تعداد کمی از FRBها را با لقب “تکرارکننده” شناسایی کرده‌اند که به طور مکرر از یک نقطه در آسمان رخ می‌دهد، از 535 انفجار تازه کشف شده، شصت و یک عدد از 18 جرم تکرار شد.

 

ستاره‌شناسان همچنین دریافتند که به نظر می‌رسد تکرارکننده‌ها ذاتاً متفاوت از انفجارهای بدون تکرار هستند. FRBهای بدون تکرار کوتاه هستند و تمایل دارند تا با رنگین‌کمان امواج رادیویی بدرخشند، در حالی که تکرارکننده‌ها متناوبا متوقف می‌شوند و به صورت یک‌رنگ رادیویی را نشان می‌دهند. این تمایز نشان می‌دهد که مگنتارها می‌توانند حداقل دو روش مختلف برای گسیل امواج رادیویی داشته باشند.

صرفنظر از اینکه چه عواملی باعث ایجاد FRB یا چگونگی آن شده‌اند، محققان در حال فکر کردن در مورد چگونگی عملکرد آنها در تاریکی هستند. به نظر می‌رسد صدها انفجار از هر جهتی از سالهای دور می‌آیند.

 

ترجمه: نجمه قاسمی

منبع:

Mysterious flashes of radio light come in two ‘flavors,’ new survey finds

By Charlie Wood – Space.com contributor 1 day ago

https://www.space.com/500-fast-radio-bursts-located.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *