ستاره شناسان سه کهکشان کوتوله ضعیف جدید کشف کرده‌اند.

موقعیت سه کهکشان کوتوله (دایره‌های قرمز) گزارش شده در مطالعه در کنار NGC 253. اعتبار: Martínez-Delgado و همکاران، 2021.

با تجزیه و تحلیل داده‌های نظرسنجی انرژی تاریک (DES)، یک تیم بین‌المللی از ستاره‌شناسان به جستجوی کهکشانهای کوتوله ضعیف اطراف پرداخته‌اند. در نتیجه، آنها سه شی از این دست را در اطراف کهکشان سنگ‌تراش کشف کردند. این یافته در مقاله‌ای منتشر شده است که در تاریخ 16 ژوئن در arXiv.org منتشر شده است.

یافتن کهکشانهای کوتوله که دارای حداکثر چندین بیلیون ستاره هستند، به دلیل درخشندگی، جرم کم و اندازه کوچک، دشوار است و اغلب به عنوان همدم کهکشانهای بزرگتر یافت می‌شوند. با توجه به اینکه تکامل در چنین کوتوله‌هایی بدون هیچ گونه تأثیر خارجی اتفاق می‌افتد، آنها می‌توانند در بهبود درک ما از روند تشکیل ستاره در کهکشانها بسیار مهم باشند.

در فاصله حدود 12 میلیون سال نوری خورشید، کهکشان سنگتراش (که با نام NGC 253 نیز شناخته می‌شود) یک کهکشان مارپیچی متوسط ​​در صورت فلکی سنگتراش است. شعاع این کهکشان تقریباً 86000 سال نوری است و در حال حاضر دوره‌ای از تشکیل شدید ستاره را پشت سر می‌گذارد.

NGC 253 یکی از نزدیکترین کهکشانهای مارپیچی است و بنابراین می‌تواند مکانی عالی برای جستجوی کهکشانهای کوتوله با روشنایی کم (LSB) باشد. تیمی از ستاره‌شناسان به سرپرستی دیوید مارتینز-دلگادو از انستیتوی اخترفیزیک اندلس، اسپانیا، اکنون با هدف یافتن کوتوله‌های جدید از این نوع، NGC 253 و مناطق اطراف آن را بررسی کرده‌اند.

محققان در این مطالعه نوشتند: “در این مقاله، ما با استفاده از بازرسی تصاویر گرفته شده توسط نظرسنجی انرژی تاریک، اولین نتایج یک بررسی منظم از کهکشانهای کروی کوتوله ضعیف در مجاورت کهکشان مارپیچی NGC 253 را گزارش می‌دهیم”.

این اخترشناسان سه کهکشان کروی کوتوله ضعیف جدید را در مجاورت NGC 253 کشف کردند. کوتوله‌های تازه پیدا شده به اسم Donatiello II (Do II) ، Donatiello III (Do III) و Donatiello IV (Do IV) تعیین شده‌اند، دارای قدر مطلق در حدود 7− تا 9- هستند، آنچه برای کهکشانهای کوتوله اقماری در جهان محلی معمول است.

طبق این مطالعه، شعاع تاثیر Do II ، Do III و Do IV به ترتیب تقریباً 323، 495 و 596 سال نوری است. روشنایی سطح مرکزی این کهکشانها بسیار کم است، زیرا تخمین زده شد که در محدوده 25-26 mag / arcsec2 در باند g باشد.

منجمان فرض می‌کنند که Do II ، Do III و Do IV کهکشانهای اقماری NGC 253 هستند. برای تأیید این موضوع به مشاهدات بیشتری نیاز دارد.

ترجمه سارا سیدحاتمی