بر روی سیاره زهره چه چیزی جریان دارد!!

 

 

این تصویر، نمای راداری رنگی به وسعت 684 مایل (1100 کیلومتر) از منطقه دشتی در ناهید به نام LaviniaPlanitia را نشان می‌دهد. رنگ‌ها نشان می‌دهدکه در آن پوسته لیتوسفر، به ساختارهایی شبیه صفحه‌های تکتونیکی زمین تقسیم شده است. اعتبارتصویر: دانشگاه ایالتیNC، براساس تصاویر اصلیNASA / JPL))

 

سیاره زهره ممکن است امروز نیز از نظر زمین‌شناسی فعال باشد، این امر می‌تواند به این معنی باشد که خواهر سیاره زمین مکان خوبی برای دانشمندان برای یادگیری در مورد زمین‌های اولیه وجهان دوراست.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان، از تصاویر رادار قدیمی مأموریت ماژلان ناسا که در سال 2004 به کار خود پایان داد، برای بررسی سطح سیاره استفاده کردند. به گفته محققان،آنها مکان‌هایی را یافتندکه تکه‌های پوسته در حال لغزش و تبدیل به مانند “بلوکهایی” هستند.

ازآنجا که مناطق کم‌ارتفاع که مشاهدات متمرکز شده‌اند نسبتاً جوان است، فعالیت زمین‌شناسی که حرکات را تحریک می‌کند، چندی پیش اتفاق نیفتاده و حتی ممکن است امروز نیز ادامه داشته باشد. برخلاف گمانه‌زنی‌های قبلی که پوسته زهره مانند تکه‌های ماه زمین بود، ممکن است فعالیت‌های زمین‌شناسی را از اعماق خود در حال تولید باشد.

صفحات تکتونیکی، در آنجا  اتفاق می‌افتند، چیزی فراتر از ذره ذره لایه سنگی یک لیتوسفر هستند. آنها بخش مهمی از چرخه کربن یک سیاره هستند و این سیستم است که به سیاره‌ای مانند زمین در حال حاضر می‌تواند حیات را پشتیبانی کند. زمین همیشه پیکربندی چرخه کربن مدرن خود را نداشته است: سیاره ما میلیون‌ها سال پیش بسیار داغتر بود و دانشمندان فکر می‌کنند این تحقیق جدید در مورد سطح زهره می‌تواند به سوالات مربوط به فعالیت تکتونیکی روی یک زمین جوان یا سیارات دیگر پاسخ دهد.

فعالیت زمین‌شناسی زهره مانند زمین نیست، جایی که صفحات برای تولید رشته‌کوه‌های چشمگیر مانند هیمالیا یا مناطق فرورانش زیراقیانوس عظیم مانند ماریانا با هم جمع می‌شوند. اما فعالیت تکتونیکی زهره می‌تواند شواهدی باشد که نشان می‌دهد در مقیاس جهانی در زیر سطح این سیاره، منطقه‌ای مذاب به نام گوشته می‌تواند جریان داشته باشد.

تصویری از ناهید در 11 ژوئیه سال 2020 توسط ابزاری در کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا گرفته شده است. (اعتبارتصویر: NASA/Johns Hopkins APL/Naval Research Laboratory/Guillermo Stenborg and Brendan Gallagher)

 

محققان مدل رایانه‌ای این فعالیتها را ایجاد کردند. آنها دریافتند که حرکت آهسته فضای داخلی سیاره می‌تواندآنچه را مشاهده کردند توضیح دهد.

“تکتونیک صفحات روی زمین توسط همرفت در گوشته هدایت می‌شود. گوشته در مکان‌های مختلف گرم یا سرد است، حرکت می‌‌کند و بخشی از آن حرکت به صورت حرکت صفحه به سطح زمین منتقل می‌شود. “پاول بیرن، دانشیار علوم سیاره‌ای در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و نویسنده اصلی مقاله جدید، در بیانیه‌ای توصیف یافته‌ها را بیان کرد.

تصویری از Nüwa Campus، بزرگترین بلوک در زهره. (اعتبارتصویر: Paul K. Byrne and Sean C. Solomon)

 

بیرن گفت: “ضخامت لیتوسفر یک سیاره عمدتا به گرم بودن آن هم در داخل و هم در سطح بستگی دارد. جریان گرما از فضای داخلی زمین جوان تا سه برابر بیشتر از اکنون است، بنابراین ممکن است لیتوسفر آن شبیه به آنچه باشد که امروز در ناهید می‌بینیم.

 

خوشبختانه، سه مأموریت جدید ناسا و آژانس فضایی اروپا در حال انجام است که مطالعه و نوسرا مانند گذشته انجام می‌دهد، به طور بالقوه مشاهدات بیشتری را برای یادگیری در مورد سیاره زهره ارائه می‌دهد. به طور خاص، دانشمندان امیدوارند که این ماموریت‌ها، داده‌های جدید و واضح‌تری را درباره سطح مورداستفاده قرار دهند که می‌تواند برای بهبود تحقیقاتی از این قبیل استفاده شود.

 ترجمه نجمه قاسمی

منبع:

Venus has a gooey flowing mantle jostling crust chunks on its surface

By Doris Elin Urrutia

https://www.space.com/venus-surface-geological-activity-flowing-mantle

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *