سلفی مریخ‌نورد ژورونگ چین

 

 مریخ نورد ژورونگ چین با یک تصویر جدید از سایت فرود، به کاوش در مریخ می‌پردازد.

یک سلفی بی‌نظیر، دوربین مستقل مریخ‌نورد ژورونگ چین در کنار سایت فرود در مریخ.

CNSA

 

همزمان با مریخ‌نورد ژورونگ در خانه جدید خود در مریخ، در یوپتیا پلانیتیا، تصاویر از سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در حال پخش هستند. (نام این مریخ‌نورد در اساطیر چینی به معنای “خدای آتش” است ، مطابق با نام Huoxing یا “سیاره آتش” برای مریخ با رنگ قرمز.)

 

در آخر هفته، تیم ماموریت تصویر شگفت انگیزی از سایت فرود را منتشر کرد:

پانورامای سایت فرود یوتوپیا پلانیتیا مریخ‌نورد ژورونگ

CNSA

ایمنی دشتهای هموار یوتوپیا پلانیتیا یکی از دلایل اصلی آن بود که CNSA آن را به عنوان محل فرود انتخاب کرد.

 

این مریخ نورد در تاریخ 23 ژوئیه سال ۲۰۲۰ در داخل فضاپیمای چینی Tianwen-۱ به فضا پرتاب و در ماه فوریه 2021 وارد مدار مریخ شد. ژورونگ پس از حدود سه ماه گردش به دور این سیاره در تاریخ 14 می با موفقیت در منطقه یوتوپیا پلانیتیا، دشت گدازه شمالی در سیاره سرخ فرود آمد (همان منطقه که وایکینگ 2 در 1976 به آنجا فرود آمد).

 

مریخ‌نورد در 22 ماه می از سطح شیب دار سایت فرود به پایین رفت. سپس، در اوایل هفته گذشته، ژورونگ یک دوربین بی‌سیم کوچک در سطح مریخ در حدود 33 فوت (10 متر) از سکوی فرود قرار داد، عقب رفت و اولین بار یک عکس سلفی از خود را در کنار سکوی فرود خود برداشت.

سکوی فرود Tianwen با رمپ استقرار Zhurong به علاوه مریخ نورد در سمت راست حرکت می‌کند.

CNSA

 

پیکربندی فرودگر/ مریخ‌نورد شبیه ماموریت‌های ماه Chang’e / Yutu چین است. انرژی خورشیدی ژورونگ همچنین یادآور مریخ‌نوردهای اسپیریت و آپورچونیتی ناسا است. قبلا هم آپورچونیتی و اسپیریت و هم کنجکاوی سلفیهایی گرفته بودند و هلیکوپتر Ingenuity در حین پرواز از استقامت در فاصله دور تصویربرداری می‌کرد. اما این عکس از راه دور تک است و مریخ‌نورد را در سلامتی کامل در مریخ نشان می‌دهد.

 

در همین حال، مدارگرد Tianwen 1 چین و Orbiter Mars Reconnaissance Orbiter ناسا نیز منظره‌های Zhurong و محل فرود آن را از مدار ثبت کردند:

سایت فرود از مدار زمین محل فرود Zhurong همانطور که توسط Mars Reconnaissance Orbiter تصویر شده است.

NASA / JPL / دانشگاه آریزونا

 

آلفرد مک اوین (محقق اصلی HiRISE) در پست اخیر خود می‌گوید: “این تصویر نشان می‌دهد که زمین‌های اطراف کاملاً یوتوپیای جنوبی با منطقه‌ای صاف و عمدتا بدون تخته سنگ است.” “ویژگی‌های منحنی روشن، فرمهای باستانی بادی است. چتر نجات و پوسته فرودگر و همچنین محافظ حرارتی آن (تصاویر جداگانه در سایت) نیز قابل مشاهده هستند. “

 

اکنون چین دومین کشوری است که موفق به کاوش توسط مریخ‌نورد در مریخ می‌شود. ژورونگ به عنوان یک ماموریت فعال در کاوش سیاره سرخ، به استقامت و کنجکاوی می‌پیوندد. در برنامه بعدی 2022-2023 برای پرتاب به مریخ، مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین آژانس فضایی اروپا قصد دارد سومین آژانس برای کاوش مریخ‌نورد در خاک مریخ باشد.

 ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

CHINA’S ZHURONG ROVER SNAPS SELFIE ON MARS

BY: DAVID DICKINSON JUNE 14, 2021

 

https://skyandtelescope.org/astronomy-blogs/chinas-zhurong-rover-snaps-selfie-on-mars/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *