چین در حال آماد‌ه‌سازی پرتاب ماموریت شنزو 12 به ایستگاه فضایی خودش است!!

 

 

چین در حال آماده‌سازی برای پرتاب سه تایکونوت – فضانورد چینی – به مدار نزدیک زمین است. این مأموریت، شنزو 12، اولین ماموریت خدمه چین به ایستگاه فضایی تیانگونگ خواهد بود. هنوز خبری از تاریخ رسمی پرتاب اعلام نشده است. با این حال، احتمالاً یک موشک Long March 2F این سه نفر را در این ماه به محل ماژول Tianhe می‌رساند. در ابتدا برای 10 ژوئن 2021  اعلام شده بود و به نظر می‌رسد اکنون قرار است 17 ژوئن پرتاب شود.

 

یک موشک Long March 2F در ژانویه 2021 برای پرتاب شنزو در یک کارخانه پکن مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تصویر از CASC / Space.com.

 

دفتر مهندسی فضایی سرنشین‌دار چین (CMSEO) اعلام کرد که فضاپیما و موشک پرتاب در اواسط ماه آوریل به مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan (JSLC) رسیده است. در تاریخ 28 آوریل، اسپیس‌دات‌کام گزارش داد که این موشک و فضاپیمای آن در حال انجام آخرین مونتاژ و آزمایش در محل هستند. سپس، در تاریخ 29 مس، فضاپیمای باری تیانژو -2 با ماژول ایستگاه فضایی تیانه لنگر انداخت تا تجهیزات و پیشرانه را برای آماده‌سازی خدمه شنژو 12 تحویل دهد. چین به طور سنتی جزئیات بسیار کمی در مورد ماموریتهای آینده منتشر می‌کند. در مورد شنژو 12 نیز چنین است. اما ممکن است تحویل به ماژول JSLC و تیانه به این معنی باشد که ماموریت خدمه به زودی آماده پرواز خواهد بود.

 

مشخص نیست که مأموریت چه مدت طول می‌کشد. تاكيوناتها ممكن است ماهها در مدار بمانند، سيستمها را تست كنند و براي ماژولهاي بعدي و فضاپيماي تيانژو آماده شوند. در مجموع، چین قصد دارد 11 مأموریت را در سالهای 2021 و 2022 برای تکمیل مجموعه ایستگاه فضایی ارسال کند. از 11 ماموریت، سه مورد ماژول، چهار مورد بار را تحویل می‌دهند و چهار مورد خدمه را حمل می‌کنند.

 

شنژو 12 به ایستگاه فضایی تیانگونگ می‌رود

انتظار می‌رود در این ایستگاه سه تایکوناوت به طور هم زمان به مدت سه ماه نگهداری شود. با این وجود ظرفیت شش خدمه برای تغییر مأموریت را خواهد داشت. انتظار می‌رود که تیانگونگ تقریباً 1/5 وزن ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) باشد. ایالات متحده چین را از ISS منع کرد. به نقل از نیوزویک، به طور خاص، ناسا از سال 2011 به دلیل “نگرانی‌های امنیت ملی” هرگونه همکاری پروژه فضایی با چین را ممنوع کرده است.

 

چین همچنین هنوز اسامی اعضای خدمه شنژو را فاش نکرده است، اما در ماه مارس گفت که آنها در حال آموزش شدید برای ماموریت بوده‌اند. آژانس ممکن است مانند مأموریتهای قبلی، کمتر از 24 ساعت قبل از پرتاب، نام آنها را به صورت عمومی اعلام کند. تاکنون چین شش مأموریت با خدمه را برگزار کرده است. آخرین مورد، در سال 2016، مأموریت دو نفره شنزو 11 به ماژول Tiangong-2 بود.

 

دولت چین مسابقه فضایی معروف دهه 1960 بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده را از دست داد که در آن ایالات متحده در نهایت در سال 1969 اولین انسانها را بر روی ماه فرود آورد. اما، در سالهای اخیر، چین زمان از دست رفته را جبران می‌کند. چندین مأموریت رباتیک را به ماه و مریخ پرتاب کرده است. اعزامیها به ماه شامل فرود در سمت دور ماه و یک مأموریت بازگشت نمونه قمری است. کاوشگر چینی Tianwen-1 در 14 می 2021 در مریخ فرود آمد.

 

سرنوشت  Long March 5B

با این حال، موفقیت چین در معرض بررسی دقیق رهبران خارج از کشور قرار دارد. مدیر جدید ناسا، بیل نلسون، بیانیه نادری را منتشر کرد و در آن از ورود مجدد موشک Long March 5B به جو انتقاد کرده است. قطعه اصلی موشک 100 فوتی (30 متری) Long March 5B چین – که ماژول Tianhe را پرتاب کرد – در 8 می به اقیانوس هند در نزدیکی مالدیو سقوط کرد.

 

این یکی از بزرگترین قطعات باقیمانده فضایی بود که برای ورود مجدد غیرقابل کنترل دوباره به جو زمین وارد شد. با شروع مدار نهایی این موشک به دور زمین، مناظر و فیلمها در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شدند. طبق اعلام CMSEO، قطعه اصلی در حدود طول جغرافیایی 72.47 درجه شرقی و عرض جغرافیایی 2.65 درجه شمالی سقوط کرد. خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.

فیلیپ رومانوف در یوژنو-مورسکوی روسیه، تقویت کننده موشک Long March را در 5 می و 6 می 2021 به تصویر کشید. او گفت: “من بدنه موشک Long March 5B را مشاهده کردم … در 5 می 2021 (18:38 UTC) و در  6 می 2021 (18:18 UTC).

 

Spacenews.com گزارش داد، طبق گفته مقامات فضایی چین، در صورت نیاز به انجام ماموریت نجات اضطراری به ایستگاه فضایی، یک فضاپیمای Long March 2F و Shenzhou در هر زمان در Jiuquan در حالت آماده‌باش خواهد بود.

 ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

China To Launch Shenzhou 12 Mission To Its Space Station

Posted by Lia De La Cruz June 10, 2021

https://earthsky.org/space/shenzhou-12-mission-launch-2021/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *