طلوع همراه با خورشیدگرفتگی

 

 

حتی اگر  10 ژوئن در مسیر حلقه نباشید، برای منظره طلوع آفتاب آماده شوید.

کوین بیرد گرفت حلقوی 20 می 2012 را لحظاتی قبل از ورود هلال در حلقه آتش به تصویر کشید. گرفت ژوئن فرصت مناسبی برای عکسبرداری با خورشید در نزدیکی افق از بسیاری از مکانهای ایالات متحده و کانادا فراهم می‌کند.

کوین بیرد

 

دو هفته پس از ماه‌گرفتگی کامل، خورشید، ماه و زمین پنجشنبه 10 ژوئن دوباره در یک راستا قرار می‌گیرند. این بار، ماه بین زمین و خورشید می‌باشد تا آسمان صبح را با یک گرفت حلقوی تزیین کند. خورشیدگرفتگی کامل نیست زیرا ماه نزدیک به اوج است که دورترین نقطه آن از زمین است.

مسیر گرفت حلقوی از  کانادا، گرینلند و روسیه عبور می‌کند. در جای دیگر، گرفت جزئی در یک سوم شرقی ایالات متحده و همچنین بسیاری از مناطق اروپا و آسیا قابل مشاهده است. بزرگترین میزان خورشیدگرفتگی دقیقاً در سواحل گرینلند رخ می‌دهد که در آن حلقه‌ای از نور خورشید را به مدت 3 دقیقه و 51 ثانیه مشاهده خواهند کرد.

Sky & Telescope

 

سایه ماه با زاویه‌ای مایل به زمین برخورد می‌کند و مسیری گسترده را که از امتداد ساحل شمالی دریاچه سوپریور در انتاریو شروع می‌شود و قبل از رفتن به روسیه از خلیج هادسون و شمال غربی گرینلند عبور می‌کند، قطع می‌کند. حتی شامل قطب شمال نیز می‌شود. هر کسی که در این نوار گسترده زندگی می‌کند – و تعداد آنها زیاد نیست! – در حداکثر کسوف، یک حلقه نورانی خورشید را مشاهده خواهد کرد.

خورشیدگرفتگی حلقوی در طی یک خورشید گرفتگی کامل، مخروط سایه ماه (umbra) تا سطح زمین امتداد یافته و خورشید را از نظرها پنهان می‌کند. در یک کسوف حلقوی ماه در اوج یا نزدیک آن است و قرص ماه بسیار کوچک به نظر می‌رسد تا خورشید را بپوشاند. ناظران واقع در انتامبرا – جایی که گرفت حلقوی است – به جای آن حلقه‌ای از نور خورشید را مشاهده می‌کنند.

پیش‌بینی‌های کسوف توسط فرد اسپناک، www.EclipseWise.com

مسیر خورشیدگرفتگی حلقوی در ماه ژوئن 2021 بر فراز کانادا. نمادهای موجود در این نقشه نمای نزدیک، عمق کسوف را که از شهرهای مختلف قابل مشاهده است، نشان می‌دهند. در مسیر منفی حلقوی، حداکثر کسوف حلقوی کمی قبل از طلوع خورشید رخ می‌دهد.

Gregg Dinderman / S&T

 

در همین حال، بخش وسیعی از شرق ایالات متحده و کانادا به همراه ناظران در بیشتر اروپا و آسیا شاهد مراحل جزئی خواهند بود. ناگفته نماند که برای دیدن بهتر به افق شمال شرقی بدون مانع نیاز دارید.

 

عینک خورشیدگرفتگی روشی آسان و ایمن برای مشاهده خورشیدگرفتگی ارائه میدهد. روش دیگر این است که تصویر خورشید را از طریق یک دوربین دوچشمی بر روی یک صفحه سفید کاغذ (سمت چپ) قرار دهید. دهانه‌های کوچک بین برگ روی درختان (یا انگشتان ضربدری شده، راست) تصاویر کوچکی از خورشیدگرفتگی را روی زمین نمایش می‌دهد.

باب کینگ (چپ ، مرکز) و Sealle / CC BY-SA 4.0 (راست)

 

راههای مشاهده پخش مستقیم گرفت:

Timeanddate.com YouTube از 10 ژوئن، 3 صبح CDT شروع می‌شود (8:00 UT)

https://www.youtube.com/watch?v=7S6dhT1voAo

 

CosmoSapiens YouTube، از 10 ژوئن، ساعت 2 صبح CDT (7:00 صبح) شروع می‌شود:

https://www.youtube.com/watch?v=cJ9fDbx7QkM

 

تلسکوپ مجازی با جیانلوکا ماسی، از 10 ژوئن، 4:30 صبح CDT (9:30 UT) آغاز می‌شود:

https://www.virtualtelescope.eu/2021/06/04/10-june-2021-annular-solar-eclipse-live-events-online/

 

منبع:

A SUNRISE ANNULAR SOLAR ECLIPSE

BY: BOB KING JUNE 8, 2021

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/observing-news/a-sunrise-annular-solar-eclipse/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *