صدمین روز مریخی مریخ‌نورد استقامت در سیاره سرخ!!

 

مریخ‌نورد استقامت ناسا اکنون 100 روز مریخی را در سیاره سرخ سپری کرده است.

 

استقامت به اندازه اتومبیل و رقیب کوچک هلی‌کوپتر آن در 18 فوریه با هم در داخل دهانه جزیرو مریخ قرار گرفتند که اول ژوئن صدمین روز مریخی یا “سل” برای این دوتایی رباتیک است. (یک سل حدود 24 ساعت و 40 دقیقه طول می‌کشد، کمی بیشتر از یک روز زمین).

 

در این 100 سول استقامت کاملا اکشن بوده است و قبلاً همه دوربینها و ابزارهای علمی خود را آزمایش کرده است، بیش از 75000 تصویر را به خانه ارسال کرده، اولین صوت واقعی را در سطح مریخ ضبط کرده است. پشتیبانی و مستند کردن عملیات پرواز تاریخی نبوغ، تولید اکسیژن از دی‌اکسید‌کربن را انجام داده است. تیم مریخ‌نورد در پست توییتر خود نوشت اتسمفر مریخ و سفر به اولین “منطقه اکتشافی” خود را آغاز کرد. (تولید اکسیژن به لطف ابزاری به نام MOXIE ارائه شده است که برای نشان دادن فن‌آوری طراحی شده است که می‌تواند به بشریت کمک کند تا در مریخ جای خود را باز کند.)

 

100 سول فقط ابتدای کار مریخ‌نورد است، با این وجود هیجان بیشتری در انتظار شما می‌باشد. استقامت به تازگی بر روی ماموریت علمی خود تمرکز کرده است که حداقل یک سال مریخی یا 687 روز زمینی طول خواهد کشید. این مأموریت دو هدف اصلی دارد: شکار نشانه‌های زندگی باستانی مریخ و جمع‌آوری و ذخیره ده‌ها نمونه برای بازگشت آینده به زمین.

 

اعضای تیم مأموریت گفته‌اند: جزیرو مکانی عالی برای انجام چنین کارهایی است: دهانه به عرض 28 مایل (45 کیلومتر) میزبان یک دریاچه بزرگ و دلتای رودخانه در بیلیون‌ها سال پیش بود.

 

نبوغ هنوز کار خود را به اتمام نرسانده است. هلی‌کوپتر 4 پوندی (1.8 کیلوگرم) پنج پرواز خود را به نمایش گذاشت و یک مأموریت طولانی را برای نمایش توانایی بالقوه موتور روتور برای خدمت به عنوان پیشاهنگی برای مریخ‌نوردان و کاوشگران انسانی آغاز کرد.

 

نبوغ اولین ماموریت پرواز طولانی خود را در 22 می انجام داد، با اولین هوای خشن سیاره سرخ در روند کار مواجه شد: هلی‌کوپتر دچار یک ایراد شد که جریان عکسهای دوربین ناوبری خود را به رایانه داخلی آن مختل کرد. اما نبوغ با خیال راحت در نزدیکی سایت تعیین شده خود فرود می‌آید.

 

منبع:

Perseverance rover marks 100th Mars day on the Red Planet

By Mike Wall 

https://www.space.com/perseverance-rover-100-mars-days

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *