برترین داستانهای فضایی هفته پیش!

 

 

تا سال 2030 دو مأموریت جدید ناسا از ونوس دیدن می‌کنند، یک خورشید گرفتگی “حلقه آتش” بر روی آسمان شمالی زمین ظاهر می‌شود و یک قطعه ناخواسته فضایی سوراخی را در یک ابزار ایستگاه فضایی ایجاد کرد. اینها بهترین داستانهای این هفته Space.com است.

 

1ـ ونوس تا سال 2030 شاهد دو مأموریت جدید خواهد بود.

ونوس در اتمسفر غلیظی غوطه‌ور است که مشاهده آن برای دانشمندان دشوار است. (اعتبار تصویر: NASA / JPL-Caltech)

 

مریخ همیشه مورد توجه ناسا قرار گرفته است. اما اکنون دیگر همسایه سیاره‌ای زمین، ونوس، شاهد دو ماموریت جدید توسط آژانس فضایی خواهد بود. روز چهارشنبه (2 ژوئن)، مدیر ناسا، بیل نلسون اعلام کرد که مأموریتهای DAVINCI + و VERITAS در فهرست نهایی برای مرحله بعدی مأموریتهای دیسکاوری ناسا انتخاب شده‌اند. DAVINCI + اتمسفر ونوس را مطالعه خواهد کرد، در حالی که VERITAS از سطح سیاره به طور مفصل نقشه‌برداری می‌کند. در طی این اعلامیه، نلسون اهمیت مأموریتهای سیاره‌ای را خاطرنشان کرد و اظهار داشت که اینها به دانشمندان کمک می‌کند بفهمند که سیاره ما چگونه تکامل یافته است و یاد بگیرند که آیا حیاتی در خارج از زمین وجود دارد یا خیر.

  

2ـ ماهواره‌ها ممکن است وضعیت فعلی تغییر اقلیم را دست کم بگیرند.

تحقیقات در مورد بخار آب و سایر ویژگی‌های آب و هوایی نشان می‌دهد که اندازه‌گیری ماهواره ممکن است گرم شدن گذشته را دست کم گرفته باشد. (اعتبار تصویر: آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور)

 

یکی از روشهای اصلی دانشمندان در مورد گرم شدن کره زمین استفاده از ماهواره‌های آب و هوایی برای مشاهده تغییرات در تروپوسفر زمین یا پایین‌ترین قسمت جو زمین است که هوا در آن جریان دارد. با این حال، یک مطالعه جدید نشان داد که اندازه‌گیری ماهواره‌ای تروپوسفر درجه حرارت آن را دست کم گرفته یا رطوبت آن را بیش از حد ارزیابی کرده است. این بدان معنی است که گرم شدن کره زمین ممکن است از آنچه فکر می‌کردیم بدتر باشد.

 

3ـ گزارش “پدیده‌های هوایی ناشناخته” از پنتاگون در ماه جاری منتشر می‌شود.

یک کارمند دولت در 16 دسامبر سال 1957 از یک بشقاب پرنده که به مدت 15 دقیقه در نزدیکی مرکز توسعه هوایی هولومن در نیومکزیکو چرخیده بود عکس گرفت (اعتبار تصویر: بتمن / گتی ایماژ)

 

گزارش جدید پنتاگون به کنگره به مشاهدات اخیر بشقاب پرنده توسط پرسنل نیروی دریایی ایالات متحده می‌پردازد. این گزارش استانداردهایی را برای ثبت این مشاهدات تعیین کرده و بیان می‌کند که آیا این اشیا تهدیدی برای امنیت ملی هستند. برچسب رسمی این مشاهدات بشقاب پرنده در واقع UAP یا پدیده‌های هوایی ناشناخته است. فیلمهای گرفته شده توسط نیروی دریایی ارتش نشان می‌دهد که به نظر می رسد سفینه‌های فضایی با سرعت مافوق صوت بدون هیچ گونه روش محرکه آشکاری حرکت می‌کنند.

 

4ـ خورشید گرفتگی “حلقه آتش” هفته آینده در نیمکره شمالی رویت می‌شود.

این نمودار میزان خورشید گرفتگی حلقوی 10 ژوئن 2021 را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: Michael Zeiler، GreatAmericanEclipse.com)

 

خورشید گرفتگی حلقوی، ملقب به “حلقه آتش” ، پنجشنبه آینده (10 ژوئن) بر فراز آسمان شمالی با عرض جغرافیایی زیاد خواهد درخشید. این رویداد از شمال شرقی کانادا، مناطقی از گرینلند و شمال شرقی روسیه به بهترین نحو مشاهده می‌شود، اما چندین کشور با عرض جغرافیایی شمالی کمی پایینتر، همچنین می‌توانند خورشید گرفتگی جزئی را در روز پنجشنبه مشاهده کنند.

 

 5ـ نیوزیلند توافقنامه آرتمیس را امضا می‌کند و بر مراقبت از محیط فضا تأکید می‌کند.

رئیس آژانس فضایی نیوزیلند، پیتر کرابتری و کوین کاور از سفارت ایالات متحده در نیوزیلند

(اعتبار تصویر: ناسا)

 

توافقنامه آرتمیس به رهبری ناسا پیمانی جهانی برای اکتشاف ماه توسط انسان است. روز دوشنبه (31 می)، نیوزیلند یازدهمین کشور امضا کننده توافق نامه‌ها بود. نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزلند در بیانیه دولت با اعلام این تصمیم گفت مسئولیت خود را برای مدیریت دقیق محیط فضایی به طور جدی انجام می‌دهند. ناسا قصد دارد با استخراج خاک ماه یا سنگ رگولیت، آب را برای استقرار طولانی‌مدت در ماه فراهم کند.

 

6ـ مأموریتهای تأمین انرژی پلوتونیوم در فضا.

مولد ترموالکتریک رادیوایزوتوپ چند مأموریت مبتنی بر تامین پلوتونیوم مریخ‌نورد استقامت Perseverance یا MMRTG، منبع تغذیه. (اعتبار تصویر: دپارتمان انرژی)

 

مأموریت‌های سیاره‌ای که از طرف ما منظومه شمسی را مطالعه می‌کنند، به انرژی نیاز دارند و منبع انرژی آنها باید چیزی باشد که نیازی به سوخت‌گیری از زمین نداشته باشد. ماموریتها معمولاً از انرژی خورشیدی یا پلوتونیوم برای فعال نگه داشتن فضاپیمای خود استفاده می‌کنند. ماموریت مریخ‌نورد استقامت ناسا و فضاپیمای دوقلوی وویجر فراتر از منظومه شمسی برخی از مأموریت‌هایی هستند که به پلوتونیوم متکی هستند و به همین جا ختم نمی‌شود. این انرژی هسته‌ای به احتمال زیاد توسط دانشمندان برای ساخت مأموریتهای فضانوردی آینده همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

 7ـ کیهان نوردان یک ماژول فضایی 20 ساله روسی را از رده خارج می‌کنند.

فضانوردان روسی اولگ نویتسکی و پیوتر دوبروف اولین پیاده‌روی خود را در 2 ژوئن 2021 با هم انجام دادند. (اعتبار تصویر: تلویزیون ناسا)

 

دو کیهان‌نورد روسی با انجام یک راهپیمایی فضایی محفظه پهلوگیری پیرس را از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج کردند. Expedition 65 مهندسان پرواز اولگ نویتسکی و پیوتر دوبروف از آژانس فضایی روسیه Roscosmos  7 ساعت راهپیمایی فضایی خود را در روز چهارشنبه (2 ژوئن) انجام دادند. پس از حذف کامل ماژول از ایستگاه فضایی در اواخر این تابستان، ماژول 20 ساله با اطمینان در اتمسفر زمین می‌سوزد.

 

8ـ شرکتهای Dish Network و Viasat با تغییر ارتفاع مدار در حال چرخش استارلینک اسپیس ایکس مخالفت کردند.

ناوگان ماهواره های اینترنتی استارلینک اسپیس ایکس برای استقرار در مدار.  این تصویر از پرتاب 24 می 2019 تهیه شده است. (اعتبار تصویر: SpaceX)

 

دو شرکت ارتباطات ماهواره‌ای درخواست خود را برای غیرقانونی دانستن اصلاح مورد تأیید FCC ارائه می‌دهند که به فضاپیماهای آینده اینترنت در حال رشد اسپیس ایکس اجازه می‌دهد ارتفاع عملیاتی کمتری داشته باشد. شرکتهای Dish Network و Viasat در حال مبارزه با تصمیم آوریل 2020 FCC یا کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده هستند. این تصویب اصلاحات به اسپیس ایکس چراغ سبزی نشان می‌دهد تا ارتفاع مداری هزاران ماهواره استارلینک آینده را تغییر دهد، در ابتدا قرار بود بین 680 مایل و 810 مایل (1100 تا 1300 کیلومتر) بالاتر از سطح زمین پرواز کنند ولی به یک منطقه مداری بسیار پایینتر جابجا خواهند شد که بیش از 1700 ماهواره استارلینک فعلی در آن فعال است.

 

9ـ یک قطعه ناخواسته مداری یک سوراخ در بازوی رباتیک ایستگاه فضایی ایجاد کرد.

این تصاویر از ناسا و آژانس فضایی کانادا محل برخورد بقایای فضایی به بازوی ربات Canadarm2 ایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌دهد که در 12 می 2021 دیده شد و در 28 می منتشر شد. (اعتبار تصویر: ناسا / آژانس فضایی کانادا)

 

مقامات آژانس فضایی کانادا اخیراً اعلام کردند که بازوی رباتیک Canadarm2 آنها که در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار می‌کند، توسط بقایای فضایی آسیب شده است. این برخورد حفره‌ای ایجاد کرد. خوشبختانه، عملیات Canadarm2 نباید تحت تأثیر این برخورد قرار گیرد. این سوراخ در تصاویر جدیدی که از ایستگاه فضایی گرفته شده قابل مشاهده است.

 

منبع:

The top space stories of the week!

By Doris Elin Urrutia about 2 hours ago

https://www.space.com/36316-the-most-amazing-space-stories-of-the-week.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *