اژدها و ستاره قطبی سابق

 

 

بگذارید چشمان و تخیل شما دست به دست هم بدهد تا کل شکل پیچ در پیچ اژدها را در آسمان شمالی ببیند. اگر آن را مشاهده کردید، حتماً الثعبان، ستاره سابق قطبی را هم خواهید دید.

یوهانس هولیوس در سال 1690 صورت فلکی دراکوی اژدها را در اورانوگرافی، فهرست آسمانی خود ترسیم کرد. به دایره اطراف صورت فلکی اژدها توجه کنید. ستاره ثعبان در تلاقی این دایره با صورت فلکی اژدها، ستاره قطبی سابق است. تصویر از  Wikimedia Commons.

 

ثعبان، ستاره قطبی مصر باستان

اگر آسمانی تاریک داشته باشید، می‌توانید صورت فلکی اژدها را ببینید که در اطراف ستاره قطبی امروزی ما یا همان ستاره شمالی قرار دارد و ما آن را قطبی می‌نامیم. تصویر بالای این پست، اژدها را که در یک اطلس ستاره قدیمی توسط یوهانس هولیوس بهتصویر کشیده شده را در سال 1690 نشان می‌دهد. دایره اطراف صورت فلکی اژدها را مشاهده می‌کنید؟ این دایره نشان دهنده تغییر وضعیت قطب آسمانی شمال طی یک چرخه 26000 ساله است.

 

بنابراین ستاره‌ای که ما آن را قطبی می‌نامیم همیشه ستاره قطبی شمال ما نبود. این ستاره زمانی یک ستاره معمولی در آسمان شمال بود که Phoenice نام داشت. زمانی که مصریها اهرام را ساختند، حدود 5000 سال پیش، یک ستاره در اژدها به نام ثعبان یا Thuban ستاره قطبی بود.

 

چرخه 26000 ساله را حرکت تقدیمی می‌نامند. این حرکت یک حرکت آرام است که باعث تغییر جهت در محور زمین در طول زمان می‌شود. در نجوم چند جور حرکت تقدیمی داریم که مربوط به تغییر پارامترهای چرخشی یا مداری جسم آسمانی است. به معنای اخص برای زمین به کار می‌رود که تغییر تقدیم محوری زمین و تغییر ستاره قطبی و پیشروی اعتدالین بر اثر اوست. بنابراین ، با گذشت زمان، محور زمین به ستارگان مختلف اشاره می‌کند و هویت ستاره شمالی ما تغییر می‌کند.

چرخه 26000 ساله باعث می‌شود که قطب آسمانی شمالی نسبت به ستارگان پس زمینه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت کند. هر کدام از ستاره‌های نزدیک به قطب آسمانی شمالی را ستاره شمالی می‌نامند. ثعبان حدود 5000 سال پیش به ستاره شمالی ما بود.

 

اژدها بین آبگردان‌های بزرگ و کوچک می‌پیچد

آبگردان بزرگ می‌تواند شما را به سمت اژدها و ستاره آن ثعبان راهنمایی کند. فقط به یاد داشته باشید … برای دیدن کل اژدها نیاز به یک آسمان تاریک دارید. آبگردان بزرگ را در شمال در سرسو می‌توانید بینید. دو ستاره بیرونی در کاسه آبگردان به قطب امروزی ما، ستاره شمالی اشاره می‌کنند که انتهای دسته آبگردان کوچک است.

 

آبگردان کوچک نسبتاً کم‌نور می‌باشد. اگر می‌توانید هر دو آبگردان را پیدا کنید، پس آسمان شما احتمالاً تاریک است و برای دیدن اژدها به آن آسمان تاریک احتیاج خواهید داشت. برای دیدن کل شکل پیچیده اژدها در آسمان شمالی باید اجازه دهید کمی چشمان و تخیل شما دست به دست هم دهند.

اگر می‌توانید آبگردانهای بزرگ و کوچک را پیدا کنید، می‌توانید صورت فلکی اژدها را نیز پیدا کنید. ستاره ثعبان بین این دو آبگردان واقع شده است.

 

یافتن ثعبان آسان است

همچنین – اگر می‌توانید هر دو آبگردان را پیدا کنید و اگر آسمان شما نسبتاً تاریک است می‌توانید ثعبان را به راحتی بیابید. یافتن این ستاره با جستجوی در بین دو آبگردان بسیار آسان است. ثعبان در حدود 3000 سال قبل از میلاد به عنوان ستاره قطبی ما معروف بوده است. این تاریخ مصادف با آغاز ساخت هرمها در مصر است. گفته می‌شود که گذرگاه نزولی هرم بزرگ خوفو در گیزه ساخته شده است تا مستقیم به ثعبان برسد. بنابراین نیاکان ما این ستاره را می‌شناختند.

 

پراتیک پاندی در بوپال ، مادیا پرادش، هند، این عکس از اژدها را در 3 مارس 2021 گرفته است.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

The Dragon And A Former Pole Star

Posted by Deborah Byrd June 6, 2021

https://earthsky.org/tonight/see-draco-the-dragon-and-a-former-pole-star/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *