جاسوسی تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان مارپیچی یک طرفه که توسط جاذبه تغییر شکل داده است!!

 

 

این کهکشان بسیار عجیب است و به لیست بزرگترین عجایب جهان راه یافته است.

 

کهکشان NGC 2276 که اخیراً توسط تلسکوپ فضایی هابل به تصویر کشیده شده، قبلاً به اطلس کهکشانهای عجیب راه یافته بود. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA, P. Sell))

 

تلسکوپ فضایی هابل تصویر جدید و خیره کننده‌ای از یک کهکشان مارپیچی دور را ثبت کرده است که توسط کشش گرانشی کهکشان همسایه تغییر شکل داده است.

 

کهکشان مارپیچی که NGC 2276 نام دارد، در صورت فلکی قیفاووس در فاصله 120 میلیون سال نوری از خورشید واقع شده است. در یک تصویر از میدان وسیع هابل، می‌توان آن را بهمراه همسایه کوچکتر آن NGC 2300 مشاهده کرد. کشش گرانشی کهکشان همسایه ساختار مارپیچی NGC 2276 را پیچانده است و باعث شده است در اطلس کهکشان‌های عجیب و غریب قید شود، کاتالوگ عجیب‌ترین مجامع ستاره‌ای که در اصل در سال 1966 منتشر شد.

 

بازوهای مارپیچی مانند پاهای عنکبوت از مرکز کهکشانهای مارپیچی(برای ایجاد جریانهای درخشان جایی که تراکم ستارگان بیشتر از بقیه کهکشان است) به اصطلاح منشعب می‌شوند. بازوها از ویژگیهای متمایز کهکشانهای مارپیچی است که می‌تواند ساختاری کاملاً پیچیده داشته باشد که شامل برجستگی مرکزی، دیسک مسطح با بازوهای مارپیچی باشد که بیشتر ستاره‌ها در آن متمرکز شده‌اند و هاله ستاره‌ای کمتر متراکم در اطراف دیسک. کهکشان ما، کهکشان راه شیری و همچنین همسایه آن آندرومدا، هر دو کهکشان مارپیچی هستند.

 

علاوه بر فعل و انفعال گرانشی با NGC 2300، شکل ظاهری NGC 2276 نیز تحت تأثیر گاز بسیار داغی قرار دارد که به طور معمول خوشه‌های کهکشان را فرا گرفته است.

 

تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان NGC 2276 را به همراه همسایه کوچکتر خود NGC 2300 نشان می‌دهد که نیروی جاذبه خود را در یک طرف NGC 2276 اعمال می‌کند و باعث شکل نامتقارن آن می‌شود. (اعتبار تصویر: ESA/Hubble & NASA, P. Sell)

 

طبق توصیف تصویر آژانس فضایی اروپا (ESA)، این گاز بیش از حد گرم باعث ایجاد انفجار تشکیل ستاره در NGC 2276 می‌شود که می‌توان آن را در سمت چپ تصویر نمای نزدیک به عنوان یک منطقه روشن نور آبی‌رنگ مشاهده کرد. ESA در بیانیه‌ای گفت: انفجار اخیر تشکیل ستاره NGC 2276 همچنین به ظهور ساکنان عجیب و غریب بیشتری مربوط می‌شود سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی در سیستم‌های دوتایی.

 ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

Hubble telescope spies lopsided spiral galaxy deformed by gravity

By Tereza Pultarova – Senior Writer 

https://www.space.com/lopsided-spiral-galaxy-hubble-telescope-photo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *