بازوی رباتیک ایستگاه فضایی توسط بقایای مداری مورد اصابت قرار گرفت!!

 

سوراخ کوچک بازو در 12 ماه می مشاهده شد.

 

به گفته آژانس‌های مربوطه، یک قطعه ناخواسته فضایی به بازوی رباتیک در ایستگاه فضایی بین‌المللی برخورد کرد، اما عملیات‌های کوتاه‌مدت نباید تحت‌تأثیر قرار گیرند.

 

مقامات CSA روز جمعه (28 می) در وبلاگ گفتند که اپراتورهای رباتیک در بازرسی معمول در 12 ماه می متوجه یک سوراخ در Canadarm2 ایستگاه توسط آژانس فضایی کانادا شده‌اند که از سال 2001 در مدار واقع شده است. مقامات این سوراخ را با توجه به اندازه نسبتاً کوچک بازو، که 57.7 فوت (17.6 متر) طول و قطر فقط 14 اینچ (35 سانتی متر) دارد، “ضربه شانس” خواندند.

 

اندازه سوراخ در تصاویر مشخص نیست و همچنین اگر بقایای مواد از بین رفته باشد. با این حال، به نظر می‌رسد نقش Canadarm2 در حفظ و نگهداری صحیح ایستگاه فضایی می‌تواند بدون وقفه ادامه یابد (به دنبال کار دقیق CSA و NASA).

 

این تصاویر از ناسا و آژانس فضایی کانادا محل برخورد بقایای فضایی به بازوی ربات Canadarm2 ایستگاه فضایی بین‌المللی را نشان می‌دهد که در 12 می 2021 دیده شد و در 28 می منتشر شد. (اعتبار تصویر: ناسا / آژانس فضایی کانادا)

 

CSA در پست وبلاگی گفت: “نتایج تجزیه و تحلیل مداوم نشان می‌دهد که عملکرد بازو تحت تأثیر قرار نگرفته است. آسیب به قسمت کوچکی از بازوی بازو و سپر حرارتی محدود شده است.”

 

قرار بود به زودی Canadarm2 یک دست روباتیک کانادایی، Dextre را به یک نقطه برای جایگزینی جعبه تعویض برق معیوب به نام ماژول کنترل از راه دور قدرت منتقل کند، اما CSA اضافه کرد که عملیات نباید تحت تأثیر قرار گیرد. Canadarm2 و Dextre معمولاً از مقر CSA در نزدیکی مونترال، كبك اداره می‌شوند.

 

بقایای مداری به دلیل تعداد پرتابهای کیوب‌ست به آنجا می‌رسند، نگرانی رو به رشد در مدار کم زمین است. (در واقع، اسپیس‌ایکس اکنون تقریباً هر هفته از جمله چهارشنبه تعداد زیادی استارلینک را به فضا می‌فرستد.)

 

برخی از این مدارها با محل ایستگاه فضایی با شیب 52 درجه، تقریباً 450 مایل (450 کیلومتر) ارتفاع، تلاقی می‌کنند، اما گرد و غبار فضای طبیعی و اشیای دیگر نیز تهدیدی محسوب می‌شوند. CSA در پست وبلاگ گفت: “تعدادی از اشیای کوچک – از ذرات سنگ یا گرد و غبار گرفته تا مواد  رنگی ماهواره ها – بسیار کوچک هستند.

 

خدمه در حال بررسی قبلاً سوراخ‌هایی را در آرایه‌های خورشیدی ایستگاه فضایی دیده‌اند‌، مانند “سوراخ گلوله” که فضانورد کانادایی ، کریس هادفیلد در آخرین مأموریت خود در سالهای 1392-1390 در توییت خود نوشت. هادفیلد در آوریل 2013 نوشت: “سوراخ گلوله – سنگی كوچك از جهان از آرایه خورشیدی ما عبور كرد”، این حفره توسط یك سنگ كوچك فضایی به نام میكرومتوروئید ایجاد شده است.

 

شبکه نظارت فضایی ایالات متحده حداقل 23000 قطعه شناخته شده به اندازه سافت بال یا بزرگتر از قطعات فضایی موجود در مدار را از نزدیک کنترل می‌کند. در صورت نزدیک شدن به ایستگاه، ایستگاه می‌تواند موقعیت خود را کمی تغییر دهد یا ناسا می‌تواند به خدمه خود دستور پناه گرفتن دهد که آخرین بار در ماه سپتامبر اتفاق افتاد.

 

خسارت ناشی از سنگهای فضایی یا بقایای مداری یکی از تهدیدهای اصلی برای عملیات ISS همراه با مستهلک شدن طبیعی است (از آنجا که قطعات از سال 1998 در مدار بوده‌اند). ناسا با تعمیر و نگهداری منظم و جایگزینی با مشکل مستهلک شدن مبارزه می‌کند.

 

سری بازوهای رباتیک Canadarm تقریباً در کشور کانادا که این فناوری را ایجاد کرده است، نمادین شده است.

 

Canadarm اصلی که بین سالهای 1981 و 2011 به برنامه شاتل فضایی خدمت می‌کرد، ماهواره‌ها و مأموریتهای فضایی زیادی مانند تلسکوپ فضایی هابل را به کار گرفت. شاتل CSA در وب سایت خود می‌گوید، Dextre، به نوبه خود، در سال 2008 به عنوان ابزار “كارآمد” برای نصب تجهیزات و تعویض قطعات و همراه با خدمت به عنوان آزمایشگاهی برای فناوری‌های رباتیک راه‌اندازی شد.

 

اخیراً، دولت کانادا برنامه‌هایی را برای Canadarm3 پیشرفته در سال 2019 اعلام کرده است که به عنوان یک دستیار رباتیک و سازگار با هوش مصنوعی در ایستگاه فضایی Gateway برنامه‌ریزی شده ناسا خدمت می‌کند. مشارکتهای رباتیک کانادا به این کشور امکان می‌دهد تا  سخت‌افزارهای آمریکایی، فضانوردان و ابزار علمی را به فضا ببرد. تعهد Canadarm3 باعث شد تا ناسا یک کانادایی را در برنامه مأموریت Artemis 2 قرار دهد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Space station robotic arm hit by orbital debris in ‘lucky strike’ (video)

https://www.space.com/space-station-robot-arm-orbital-debris-strike

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *