نحوه تماشای گرفت ابرماه 5 خرداد  به صورت آنلاین

 

 

ماه‌گرفتگی کلی چهارشنبه 5 خرداد، در ایران غیر قابل رؤیت بوده و در شرق آسیا، استرالیا، اقیانوس آرام و آمریکا قابل مشاهده است.

رویت ماه کامل در روز چهارشنبه (26 می) استثنایی خواهد بود، زیرا تنها کسوف کامل ماه در سال 2021 همراه با بزرگترین “ابرماه” سال می‌باشد.

 

رصدگران در بیشتر نقاط جهان این فرصت را خواهند داشت که ماه کامل کمی بزرگتر از حد متوسط ​​بوده و در اصطلاح “Super Flower Blood Moon” نامیده می‌شود. اما برای کسانی که در مناطقی از جهان وجود دارند که ماه‌گرفتگی قابل مشاهده نیست – یا جایی که ابرها جلوی مشاهده ماه‌گرفتگی را می‌گیرند – چندین وب‌سایت وجود دارد که ماه‌گرفتگی را به صورت آنلاین نشان می‌دهد.

 

ماه کامل ماه می (معروف به Flower Moon) از سایه زمین عبور می‌کند و این امر باعث می‌شود که قرمز به نظر برسد. به همین دلیل است که گرفت کامل ماه را معمولاً “ماه خونی” می‌نامند. تقریباً در همان زمان، ماه به حضیض ​​یا نزدیکترین نقطه به زمین در مدار فعلی خود خواهد رسید. کمی بزرگتر از ماه کامل به نظر می‌رسد و “ابرماه” نامیده می‌شود.

 

ماه گرفتگی چیست؟

ماه گرفتگی کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه کاملاً از سایه زمین عبور می‌کند. دیسک گرد ماه کامل به آرامی به سمت سایه تاریک حرکت می‌کند و ماه روشن کم نور می‌شود. ماه اما کاملاً تاریک نمی‌شود. در عوض، معمولاً با رنگ مسی یا قرمز کم‌رنگ می‌درخشد که نتیجه فیلتر شدن نور خورشید و خم شدن آن در جو زمین است (دقیقاً مانند غروب خورشید).

 

کی و چگونه می‌توان ماه گرفتگی کامل 2021 را دید؟

رصدخانه گریفیث

اگر آب و هوا خوب باشد، رصدخانه گریفیث در لس آنجلس قصد دارد پخش زنده ابرماه خونین را از روز چهارشنبه (26 می) از ساعت 4:45 صبح EDT (0845 GMT) – فقط دو دقیقه قبل از شروع مرحله نیمه کامل گرفت ماه پخش کند. پخش در ساعت 9 صبح EDT (01:00 به وقت گرینویچ) اندکی پس از پایان آخرین مرحله کسوف، به پایان می‌رسد.

 

می‌توانید پخش آنلاین رصدخانه گریفیث به صورت زنده:

https://griffithobservatory.org/event/lunar-eclipse-online-broadcast-may-26-2021/

 یا از طریق YouTube تماشا کنید. با توجه به بیماری همه‌گیر کرونا، رصدخانه در وب سایت خود اعلام کرد که مانند گذشته برای این کسوف رویدادی عمومی و حضوری برگزار نخواهد کرد.

 

رصدخانه لاول

رصدخانه لاول – جایی که سیاره کوتوله پلوتو کشف شد – همچنین در تاسیسات خود در فلگستاف، آریزونا، از چندین تلسکوپ، منظره زنده گرفت را پخش می‌کند.

 

رصدخانه در بیانیه‌ای گفت: “از ساعت 5:30 صبح EDT (0930 GMT)” مربیان لاول توسط تلسکوپ 14 “Planewave” ما و تلسکوپهای قابل حمل ویکسن پخش زنده از کسوف را به شما نشان می‌دهند. “مربیان همچنین در مورد علم گرفت، بهترین راههای مشاهده آنها، تاریخ لاول با ماه و موارد دیگر بحث خواهند کرد!”

 

این رویداد در ساعت 7:25 صبح EDT (1125 به وقت گرینویچ) به پایان می‌رسد. با مجوز از رصدخانه لاول یا در یوتیوب می‌توانید آن را به صورت زنده تماشا کنید:


http://www.lowell.edu

 

 

پروژه تلسکوپ مجازی

پروژه تلسکوپ مجازی، رصدخانه آنلاینی است که توسط جیانلوکا ماسی، فیزیکدان نجومی از رصدخانه نجوم بلاتریکس در ایتالیا تاسیس شده است، دو پخش مستقیم از این رویداد ابرماه را پخش می‌کند: یکی برای گرفت و دیگری برای ابرماه. جیانلوکا ماسی، اخترفیزیکدان، بنیانگذار پروژه تلسکوپ مجازی، به ارائه توضیحات زنده می پردازد.

 

ابتدا ، در روز چهارشنبه (26 می) ، تلسکوپ مجازی از 6 صبح EDT (1000 GMT) ماه‌گرفتگی را پخش خواهد کرد. در این وب‌سایت عکسهایی از عکاسان نجوم در استرالیا، نیوزیلند و قاره آمریکا وجود دارد.

 

سپس ساعت 3 بعدازظهر EDT (1900 به وقت گرینویچ) ، ماسی با پخش مستقیم دوم بازگشته و بزرگترین ابرماه سال را در بالای آسمان رم نشان می‌دهد. با مجوز از پروژه تلسکوپ مجازی:

https://www.virtualtelescope.eu/2021/05/13/26-may-2021-superbloodmoon-total-eclipse-and-flower-supermoon-2021-live-events-online/

 یا مستقیماً از طریق کانال یوتیوب ماسی می‌توانید هر دو رویداد را به صورت زنده تماشا کنید:

https://www.youtube.com/channel/UCbnPQoG4Oakfz7EW5D8E2ig

 

 

Time and Date

Time and Date، یک وب سایت تعاملی است که ابزارهای مختلفی را برای تماشای آسمان و تبدیل منطقه زمانی در اختیار شما قرار می‌دهد، همچنین پخش زنده تلویزیونی گرفت را از ساعت 5:30 صبح EDT (0930 GMT) ارائه می‌دهد. در پخش اینترنتی نماهای زنده از سراسر جهان به نمایش در خواهد آمد و می‌توانید ماجراهای عکاسان را در این وبلاگ به صورت زنده دنبال کنید:

https://www.timeanddate.com/live/eclipse-lunar-2021-may-26

 

با استفاده از این سایت یا مستقیماً از طریق یوتیوب می‌توانید آن را به صورت زنده تماشا کنید. همچنین، برای اطلاع از وضعیت گرفت از هر مکان خاص، حتماً نقشه‌های زمان گرفت و تاریخ را بررسی کنید.

 

مراحل گرفت “Super Flower Blood Moon” در 26 می 2021

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

https://www.space.com/super-flower-blood-moon-2021-webcasts

https://griffithobservatory.org/event/lunar-eclipse-online-broadcast-may-26-2021/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *