افق‌های نو  فاصله 50 واحد نجومی را پشت سر ‌گذاشت!!

 

 

فضاپیمای افق‌های نو ناسا اکنون با سرعت گرفتن به سمت فضای بین‌ستاره‌ای رسماً از مرز 50 واحد نجومی خورشید عبور کرده است.

 

در 17 آوریل 2021، فضاپیمای افق‌های نو از 50 واحد نجومی – 50 برابر فاصله زمین از خورشید – عبور کرد و سرعت خود را به سمت فضای بین‌ستاره‌ای افزایش داد. همچنین تصویری از یک فضاپیمای زمینی دیگر، حتی دورتر از آن، گرفت.

این نمودار 5 مأموریت را نشان می‌دهد که با فاصله بیش از 50 واحد نجومی (AU) از خورشید فاصله داشته‌اند. AU  فاصله بین زمین و خورشید است. افق‌های نو پس از گشت و گذار در پلوتو و جسم دور دیگری به نام Arrokoth در 17 آوریل 2021 به این نقطه عطف رسید. تصویر از ناسا / جان هاپکینز APL / موسسه تحقیقات Southwest.

 

تا همین اواخر، فقط چهار فضاپیما به اندازه 50 واحد نجومی (AU) یا 50 برابر فاصله زمین از خورشید به فضا سفر کرده بودند. در 17 آوریل 2021، افق‌های نو به پنجمین شی ساخته شده توسط بشر تبدیل شد که به این نقطه عطف نادر فضایی رسیده است. این فضاپیما، رکورد 50 AU  حرکت به خارج از منظومه شمسی تقریباً شش سال پس از عبور موفقیت‌آمیز پلوتو در ژوئیه 2015را شکست. ناسا فاصله فعلی افق‌های نو از خورشید ما را به این ترتیب توصیف کرد:

 

در اینجا به یکی از راههای تصور اینکه 50 AU چقدر فاصله دارد، می‌پردازیم: به منظومه شمسی فکر کنید که در یک خیابان قرار گرفته است. خورشید یک خانه در سمت چپ “خانه” (یا زمین) است، مریخ خانه بعدی در سمت راست و مشتری فقط چهار خانه آنطرفتر در سمت راست واقع شده است. افق‌های نو 50 خانه آنطرفتر خیابان خواهد بود ، 17 خانه فراتر از پلوتو!

 

به عبارت دیگر، خیلی دور است چرا؟ چون فضا گسترده است!

 

با مراجعه به نمودار تعاملی فواصل منظومه شمسی در اگر ماه فقط 1 پیکسل باشد، از چگونگی وسعت آن مطلع شوید:

https://joshworth.com/dev/pixelspace/pixelspace_solarsystem.html

 

پایونیر 10، پایونیر 11، ویجر 1 و ویجر 2 تنها سفینه‌های فضایی دیگری هستند که فاصله آنها از خورشید ما بیش از 50 AU بوده است. این فاصله معادل حدود 5 بیلیون مایل (7.5 بیلیون کیلومتر) است. وقتی دانشمندان روی زمین فرمانی را به افق‌های نو می‌فرستند، برای رسیدن به فضاپیمای دور، هفت ساعت و با سرعت نور (186000 مایل در ثانیه یا حدود 300000 کیلومتر در ثانیه) زمان لازم است. سپس دانشمندان باید هفت ساعت دیگر منتظر بمانند تا از دریافت پیام مطلع شوند.

 

یک پیام که دانشمندان در اواخر سال 2020 برای افق‌های نو ارسال کردند، درخواست عکاسی از یکی از فضاپیماهای پیشین آن بود. در روز کریسمس سال 2020، افق‌های نو دوربین خود را به سمت ویجر 1، اولین فضاپیمایی که از مرز 50 AU عبور کرد، نشانه گرفت. تصویری که در زیر مشاهده می‌شود، البته ویجر 1 را به تصویر نمی‌کشد. ویجر 1 11.2 بیلیون مایل (18 بیلیون کیلومتر) دورتر از افق‌های نو فاصله دارد، اما این اولین تصویری است که توسط یک فضاپیما در کمربند کویپر از یک فضاپیمای دورتر گرفته شده است. ویجر 1 اکنون در 152 AU خورشید قرار گرفته است و با عبور از فضای بین ستاره‌ای رسماً مرزهای منظومه شمسی را ترک کرده است. افق‌های نو  به “مرز” منظومه شمسی ما می‌رسد و در دهه 2040 به فضای بین ستاره‌ای می‌رسد، زیرا به سمت خارج سرزمینی می‌رود که دیگر تحت سلطه خورشید نیست.

شما برای این تصویر به تخیل نیاز دارید. در دایره زرد یک فضاپیمای بسیار دور، وویجر 1 قرار دارد که در سال 1977 از زمین پرتاب شده و اکنون در فاصله 152 واحد نجومی از خورشید واقع شده است. افق‌های نو در سال 2006 پرتاب شد و اکنون در 50 AU است. 25 دسامبر گذشته، افق‌های نو دوربین خود را به سمت مکان Voyager 1 در آسمان نشانه گرفت. وویجر 1 اولین فضاپیمایی بود که از منظومه شمسی خارج شد و دورترین شی ساخته بشر از زمین است. افق‌های نو در حال حاضر 5مین شی دورتر است. تصویر از ناسا / جان هاپکینز APL / SwRI.

 

آلن استرن ، محقق اصلی افق‌های نو از موسسه تحقیقات Southwest (SWRI) در بولدر، کلرادو، در مورد تصویر وویجر 1 اظهار نظر کرد:

 

این تصویری کاملاً زیبا برای من است. رسیدن افق‌های نو از زمین به فاصله 50 AU تقریباً به نوعی مانند یک رویا به نظر می‌رسد. پرواز یک فضاپیما در کل منظومه شمسی برای کاوش در پلوتو و کمربند کویپر هرگز قبل از افق‌های نو انجام نشده بود. بیشتر ما در تیم از زمانی که این امر فقط یک ایده بوده است بخشی از این مأموریت بوده‌ایم و در این مدت بچه‌های ما بزرگ شده‌اند و والدین و خودمان نیز پیرتر شده‌اند. اما مهمتر از همه، ما به بسیاری از یافته‌های علمی دست یافتیم، از STEM الهام گرفتیم و حتی اندکی تجربه نیز به دست آوردیم.

مفهوم هنری از فضاپیمای افق‌های نو هنگام عبور از پلوتو. تصویر از ناسا.

 

اگرچه افق‌های نو دقیقاً وویجر 1 را ملاقات نمی‌کند (آنها حتی در یک مسیر حرکت نمی‌کنند)، سریعترین جسمی که توسط انسان ساخته شده و از زمین پرتاب شده است. افق‌های نو در فوریه 2007 با پرواز به کمک نیروی جاذبه از یک محرک اضافی برخوردار شد. در مشتری از بهترین حلقه‌های کم نور مشتری بهترین منظره‌ها را مشاهده کرد و اولین فیلم آتشفشان را که فراتر از زمین در حال فوران است، ثبت کرد.

 

پس از کاوش موفقیت‌آمیز در پلوتو، ارائه عکسهای شگفت‌انگیز که نحوه مشاهده این دنیای کوچک را تغییر داده است، به سفر خود به خارج منظومه شمسی ادامه داد و اولین نگاه از نزدیک به یک جسم کمربند کوئیپری، Arrokoth را در سال 2019 به ما نشان داد.

Arrokoth ، جسم کمربند کوئیپری به شکل آدم برفی ، در تاریخ 1 ژانویه 2019 توسط افق‌های نو مشاهده شد. تصویر از آزمایشگاه فیزیک کاربردی ناسا / دانشگاه جان هاپکینز / SwRI / رومان تاکاچنکو.

 

اما ممکن است کار افق‌های به پایان نرسیده باشد. در باتری هسته‌ای آن انرژی به اندازه کافی برای ادامه کار تا اواخر دهه 2030 وجود دارد. این فضاپیما فقط به هدف جدیدی نیاز دارد.

 

ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

New Horizons passes milestone distance 50 AU

Posted by Kelly Kizer Whitt in SPACE | April 20, 2021

https://earthsky.org/space/new-horizons-50-au-milestone-photo-voyager-1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *