هرکول را بین 2 ستاره درخشان پیدا کنید

از ستاره‌های درخشان سماک رامح  و وگا برای یافتن صورت فلکی هرکول استفاده کنید!

 

صورت فلکی هرکول را می‌توان در حال صعود در شرق-شمال شرقی در این شبهای بهاری نیمکره شمالی مشاهده کرد. شما می‌توانید هرکول را بین دو ستاره درخشان پیدا کنید: سماک رامح و وگا.

نمودار بالای این پست آسمان عصر را در اواخر آوریل نشان می‌دهد، صورت فلکی هرکول و دو ستاره بسیار مهم برای یافتن آن، در آسمان شمال شرقی به شرق قرار دارند.

 

سماک رامح در صورت فلکی گاوران و وگا در صورت فلکی شلیاق قرار دارد. شب، وگا ممکن است هنوز در زیر افق شما قرار گرفته باشد. اگر چنین است، کمی صبر کنید به زودی صعود می‌کند.

 

یک خط بین سماک رامح و وگا از آنجا که به عنوان کیستون شناخته می‌شود – یک صورتواره، یا الگوی ستاره قابل توجه در صورت فلکی هرکول رسم کنید. کیستون یک شکل چهارگوش در مرکز هرکول است. آن را در نمودارهای بالا و پایین مشاهده می‌کنید؟

صورت فلکی هرکول، با صورتواره مشهور کیستون مشخص شده است. تصویر از Wikimedia Commons.

 

کیستون به دلایلی بیش از یک مورد الگوی ستاره‌ای مفید است. اول، در گنبد آسمان قابل تشخیص است، بنابراین می‌تواند شما را به سمت هرکول هدایت کند.

شما می‌توانید به راحتی ستاره درخشان وگا را در آسمان در سمت  شرق آسمان و شب هنگام پیدا کنید. وگا به عنوان ستاره راهنما به شما برای یافتن کیستون کمک می‌کند – (کیستون یک الگوی چهار ستاره‌ای در صورت فلکی هرکول است).

 

برای یافتن کیستون – الگوی ستاره‌ای – به سمت راست بالای ستاره آبی و سفید درخشان وگا نگاه کنید. بین وگا و کیستون به اندازه کافی برای مشت شما جا وجود دارد.

 شما همچنین می‌توانید کیستون را با استفاده از وگا همراه با ستاره درخشان زرد و نارنجی سماک‌رامح یا ژوبین‌دار (نگهبان شمال) پیدا کنید. اواخر شب سماک رامح به سمت جنوب حرکت می‌کند. کیستون  در حدود یک سوم راه  وگا به سماک رامح قرار دارد، دو ستارگان درخشان نوید بخش بهار و تابستان در آسمان شمالی هستند. تنها شی ستاره مانندی که شبیه این ستاره‌ها در آسمان به نظر می‌رسد، سیاره مشتری است.

 همچنین، صورتواره کیستون در هرکول می‌تواند به شما کمک کند جذابترین شی قابل رویت با تلسکوپ را در مرزهای این صورت فلکی پیدا کنید. این جسم یک خوشه ستاره‌ای کروی است که در بین علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی معروف به M13 یا خوشه بزرگ در هرکول است. M13 در تاریکترین آسمانها به سختی توسط چشم قابل مشاهده است، اما دوربینهای دوچشمی آن را به عنوان یک تکه نور ستاره‌ای مبهم نشان می‌دهد و تلسکوپ ستاره‌ها را در حاشیه خوشه و به سمت مرکز آن نشان می‌دهند.

نمودار M13 (خوشه بزرگ هرکول) را در کیستون نشان می‌دهد. این نمودار از صورت فلکی هرکول توسط اتحادیه بین المللی نجوم تهیه شده است.

 

این شی زیبا یکی از قدیمی‌ترین ساکنان کهکشان است. این خوشه یک مجموعه کروی کاملاً فشرده با حدود یک میلیون ستاره است.

 

M13 ، معروف به خوشه بزرگ در هرکول. این جرم یک خوشه ستاره‌ای کروی است، یکی از قدیمی‌ترین ساکنان کهکشان ما. عکس از  ESA / هابل / ناسا.

 

عکس: سارا سیدحاتمی

منبع:

Find Hercules between 2 bright stars

Posted by Deborah Byrd in TONIGHT | April 22, 2021

https://earthsky.org/tonight/two-stars-lead-to-constellation-hercules

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *