کور کارولی یا قلب پادشاه

 

آلفای تازی‌ها درخشانترین ستاره در این صورت فلکی است و قدر ظاهری آن بین 2.84 تا 2.98 است و حدود 110 سال نوری دور است. نام آن به معنای “قلب چارلز” است.

 

کور کارولی ستاره دوتایی و درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی تازی‌ها یا سگهای شکاری است.

 

به دنبال صورت‌ فلکی سگهای شکاری یا تازیها و درخشانترین ستاره  آن کورکارولی در پشت دسته آبگردان بزرگ بگردید.

 

ستاره توسط سر چارلز اسکاربورو، ریاضیدان و پزشک چارلز دوم، به افتخار چارلز اول، نامگذاری شد، پادشاه پس از جنگ داخلی انگلیس، که پسرش پس از مرگ او به تخت بازگردانده شد، اعدام شد. آلفای تازی‌ها در اصل به نام Col Caroli Regis Martyris بود.

آلفای تازی‌ها یک ستاره دوتایی است که متشکل از دو ستاره است که با جدایی 19.6 آرک ثانیه  در آسمان جدا شده‌اند. مولفه روشن تر،آلفا 2 تازی‌ها، ستاره‌ای شیمیایی عجیب و غریب است که متعلق به کلاس طیفی A0 است و به عنوان یک ستاره Ap / Bp طبقه‌بندی می‌شود (نشان دهنده فراوانی فلزات خاص است). این ستاره دارای میدان مغناطیسی غیرمعمول قوی است که حدود 5000 برابر قویتر از زمین است و جو آن بیش از حد از یوروپیم، جیوه و سیلیکون تشکیل شده است.

مولفه روشن‌تر یک نمونه از متغیرهای Alpha-2 Canum Venaticorum است. این ستاره‌ها به خاطر داشتن میدان‌های مغناطیسی قوی مورد توجه هستند که ستاره‌های بزرگ عظیم تولید می‌کنند که به نوبه خود سبب می‌شود که نوردهی در طول چرخش ستارگان به طور قابل توجهی تغییر کند.

ستاره همدم، آلفا 1 تازی‌ها، یک ستاره رده اصلی F است که دارای قدر ظاهری 5.60 است.

الماس بزرگ یا (Diamond of Virgo)، صورتوراه برجسته بهار است که توسط ستارگان روشن آلفا تازی‌ها، آلفای گاوران، آلفای سنبله، بتای صورت فلکی شیر شکل گرفته است.  صورت فلکی‌های ذکر شده ستارگان Arcturus (آلفای گاوران و Spica (آلفای سنبله یا سماک اعزل را با مثلث بهاری به اشتراک می‌گذارند، مثلث بهاری یکی ازصورتهای نیمکره شمالی آسمان است. مثلث بهاری از سه ستاره معروف و درخشان قلب الا سد (در صورت فلکی شیر)، سماک رامح (در صورت فلکی گاو چران) و سماک اعزل (در صورت فلکی سنبله) تشکیل می‌شود.

 

کور کارولی درخشان‌ترین ستاره‌ای است که در صورت فلکی تازی‌ها قرار دارد. به همین ترتیب، آلفای تازی‌ها نیز نامیده می‌شود. این ستاره و چارا، دومین ستاره درخشان تازی‌ها، احتمالا تنها دو ستاره‌ای هستند که شما همیشه می‌توانید در میان این صورت فلکی کوچک ببینید.

 

اگر چه روشن نیست، ولی یافتن کار کولی و چارا در آسمان تاریک به آسانی صورت می‌گیرد. این امر به خاطر رابطه آنها با صورتواره معروف آبگردان بزرگ است که در مناطق شمال شرقی در اواسط بهار دیده می‌شود. دو ستاره تازی‌ها به طور موازات دو ستاره انتهایی دستگیره  آبگردان بزرگ قرار دارند.

 

این طرح زیبا توسط جرمی پرز به تصویر کشیده شده است. بیشتر طراحیهای نجومی وی را در وب سایت وی می‌توانید مشاهده کنید: http://www.perezmedia.net/beltofvenus/

 

یک عکس با استفاده از تلسکوپ – از کور کارولی، که ستاره‌های دوتاییش را نشان می‌دهد. تصویر از  F. Ringwald, Fresno State

 

اگر شما با صورت فلکی اسد آشنا هستید، می‌توانید با رسم یک خط خیالی از ستاره القائد Alkaid یا اتای صورت فلکی خرس بزرگ از آبگردان بزرگ به ستاره ذنب‌الاسد یا بتای اسد (Denebola) به کار کولی برسید. برای جزئیات بیشتر می‌توانید به لینک زیر بروید:

https://earthsky.org/tonight/star-hop-to-canes-venatici-the-hunting-dogs

تصویر از  Wikimedia Commons

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Cor Caroli, named for the heart of a king

By Bruce McClure in BRIGHTEST STARS | April 4, 2019

https://earthsky.org/brightest-stars/cor-caroli-heart-of-charles

Great Diamond

https://www.constellation-guide.com/great-diamond/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *