کهکشان مارپیچی نزدیک بزرگ آندرومدا

کهکشان آندرومدا نزدیکترین کهکشان بزرگ به راه شیری ما است. در 2.5 میلیون سال نوری، این کهکشان دورترین چیزی است که با چشم غیرمسلح می‌توانید ببینید. زمان مناسبی از سال است که برای پیدا کردن آن شروع به جستجو بکنیم!

کهکشان آندرومدا با 2 کهکشان اقماری خود، از آدام ایوانز.

 

اگرچه چندین هزار کهکشان کوچک نزدیک به کهکشان راه شیری ما قرار دارند، کهکشان آندرومدا نزدیکترین کهکشان مارپیچی بزرگ به ما است. به استثنای ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک که نمی‌توان از عرضهای جغرافیایی شمالی دید، کهکشان آندرومدا – که با نام M31 نیز شناخته می‌شود درخشان‌ترین کهکشانی است که می‌توانید ببینید. در 2.5 میلیون سال نوری، دورترین چیزی است که با چشم غیرمسلح شما قابل مشاهده است.

 

با چشم غیرمسلح، این کهکشان به صورت لکه نورانی بزرگتر از یک ماه کامل دیده می‌شود.

جاش بلاش این عکس از کهکشان آندرومدا را به تصویر کشید که بزرگتر از یک ماه کامل است.

شهابی در همان میدان دید کهکشان آندرومدا. امید قدردان از ایران در 11 اوت سال 2019 این عکس را به تصویر کشید و نوشت: “چه بگویم؟ شگفتی‌های جهان. فقط شهاب‌های به اندازه گلف را با کهکشان بزرگتر از ما مقایسه کنید.”

 

چه موقع به دنبال کهکشان آندرومدا برویم؟

از عرض جغرافیایی میانه شمالی، می‌توانید M31 – که با نام کهکشان آندرومدا نیز نامیده می‌شود – حداقل برای بخشی از هر شب، در تمام طول سال مشاهده کنید. اما بیشتر مردم این کهکشان را ابتدا در حوالی پاییز شمالی مشاهده می‌کنند، هنگامی که در آسمان به اندازه کافی حضور دارد که از شب هنگام تا طلوع روز دیده شود.

 

در اواخر ماه اوت و اوایل سپتامبر، در نیمه شب، در حدود نیمه شب، به جستجوی کهکشان بپردازید.

 

در اواخر ماه سپتامبر و اوایل اکتبر، کهکشان آندرومدا در شب در آسمان شرقی شما می‌درخشد و در نیمه شب در سرسو ​​و در آغاز سپیده‌دم در غرب حضور دارد.

 

عصرهای زمستانی برای دیدن کهکشان آندرومدا نیز مناسب هستند.

 

اگر به دور از چراغهای شهر هستید، و شبی بدون ماه است – و در اواخر تابستان، پاییز یا زمستان هستید – این احتمال وجود دارد که به راحتی متوجه کهکشان در آسمان شب خود شوید. مانند یک تکه مه آلود در آسمان، به اندازه یک ماه کامل به نظر می‌رسد.

 

اگر به آسمان نگاه کنید و کهکشان را مشاهده نکنید ولی با این وجود می‌دانید که بالاتر از افق می‌باشد می‌توانید با روش پرش ستاره‌ای با یکی از دو روش زیر آن را پیدا کنید. ساده‌ترین راه استفاده از صورت فلکی ذات‌الکرسی است. همچنین می‌توانید از مربع بزرگ پگاسوس استفاده کنید.

بیشتر افراد برای پیدا کردن کهکشان آندرومدا از صورت فلکی M– یا W شکل ذات‌الکرسی استفاده می‌کنند. ببینید که چگونه ستاره صدر به کهکشان اشاره می‌کند؟

 

کهکشان آندرومدا را با استفاده از صورت فلکی ذات‌الکرسی پیدا کنید.

صورت فلکی ذات‌الکرسی یکی از صورتهای فلکی است که به آسانی قابل تشخیص است. برای یافتن این صورت فلکی به دنبال حروفی به شکل حرف M یا W باشید. به طور کلی به سمت شمال گنبد آسمان نگاه کنید. اگر ستاره شمالی یا پولاریس را بشناسید – و اگر می‌دانید چگونه آبگردان بزرگ را بیابید – مطمئن باشید که آبگردان بزرگ و ذات‌الکرسی مانند دستهای یک ساعت، همیشه در مقابل یکدیگر قرار دارند و با هم حرکت می‌کنند.

 

برای یافتن کهکشان آندرومدا از طریق ذات‌الکرسی، به دنبال ستاره صدر یا آلفای ذات‌الکرسی (Schedar) باشید. در تصویر بالا، ببینید که چگونه ستاره صدر به کهکشان اشاره می‌کند؟

 

بیشتر افراد برای پیدا کردن کهکشان آندرومدا از ذات‌الکرسی استفاده می‌کنند، زیرا خود ذات‌الکرسی به راحتی قابل مشاهده است.

برای یافتن کهکشان آندرومدا از مربع بزرگ پگاسوس استفاده کنید. خط بین ستاره میراک و ستاره موی آندرومدا به کهکشان اشاره دارد.

 

کهکشان آندرومدا را با استفاده از مربع بزرگ پگاسوس پیدا کنید!!

این روش دیگری برای یافتن کهکشان است که مسیری طولانی‌تر اما از بسیاری جهات زیباتر است.

 

شما از مربع بزرگ پگاسوس به سمت کهکشان آندرومدا می‌روید. در پاییز، مربع بزرگ پگاسوس به عنوان یک الماس بزرگ در آسمان شرقی به نظر می‌رسد. تصور کنید ستاره پایین چهار ستاره مربع به عنوان صفحه اصلی باشد، سپس یک خط خیالی از ستاره “پایه اول” و ستاره “پایه سوم” بکشید. دو جریان ستاره‌ای از مربع بزرگ دور می‌شوند. این ستاره‌ها متعلق به صورت فلکی آندرومدا هستند.

 

در هر دو جریان، دو ستاره به سمت شمال (سمت چپ) از ستاره پایه سوم بروید، ستاره‌های میراک و موی آندرومدا را پیدا می‌کنید. یک خط از میراک  به سمت موی آندرومدا بکشید، دو برابر مسافت میراک و موی آندرومدا را ادامه بدهید. شما به کهکشان آندرومدا می‌رسید، که مانند لکه‌ای از نور با  چشم غیرمسلح دیده می‌شود.

 

اگر نمی‌توانید کهکشان آندرومدا را تنها با چشم غیرمسلح ببینید، از دوربین دوچشمی استفاده کنید.

سحابی بزرگ آندرومدا  که در سال 1900 عکاسی شده است. در این مرحله، ستاره‌شناسان نمی‌توانند ستاره‌های فردی در کهکشان را تشخیص دهند. بسیاری تصور می‌کردند که این یک ابر از گاز در راه شیری ما می‌باشد – مکانی که ستاره‌های جدید در حال شکل‌گیری هستند. تصویر از ویکی‌مدیا.

 

تاریخچه دانش ما از کهکشان آندرومدا:

در آن زمان کهکشان آندرومدا سحابی بزرگ آندرومدا نامیده می‌شد. اخترشناسان تصور می‌كردند كه این کهکشان یک لایه از نور از گازهای درخشان تشكیل شده یا شاید در فرآیند تشكیل یك سیستم خورشیدی باشد.

 

تا قرن بیستم که ستاره‌شناسان توانستند سحابی مارپیچی آندرومدا را از ستارگان جدا کنند. این کشف منجر به مشاجره در مورد این نکته شد که آیا سحابی مارپیچی آندرومدا و سایر سحابی‌های مارپیچی در داخل یا خارج از راه شیری قرار دارند.

 

در دهه 1920 ادوین هابل سرانجام این مسئله را حل کرد، هنگامی که او از ستاره‌های متغیر دلتا قیفاووسی در کهکشان آندرومدا استفاده کرد تا دریابد که در واقع جهانی است که فراتر از مرزهای کهکشان راه شیری ما قرار دارد.

مفهوم هنری از گروه محلی ما از طریق رصدخانه اشعه X-Ray.

 

آندرومدا و راه شیری

کهکشان آندرومدا و کهکشان راه شیری ما به عنوان دو کهکشان بزرگ در گروه محلی کهکشانها حکمرانی می‌کنند. کهکشان آندرومدا، بزرگترین کهکشان گروه محلی است که علاوه بر کهکشان راه شیری، شامل کهکشان مثلث و حدود 30 کهکشان کوچکتر نیز می‌باشد.

 

کهکشانهای راه شیری و اندرومدا حدود دوجین کهکشان اقماری دارند. هر دو در حدود 100000 سال نوری هستند که حاوی جرم کافی برای ایجاد میلیاردها ستاره هستند.

 

اخترشناسان دریافته‌اند که گروه محلی ما در حومه یک خوشه غول‌پیکر چند هزار کهکشانی قرار دارد که ستاره‌شناسان آن را خوشه دوشیزه می‌نامند.

 

ما همچنین می‌دانیم که ابرخوشه نامنظم کهکشانی که حاوی خوشه دوشیزه است که شامل گروه محلی ما می‌باشد که به نوبه خود حاوی کهکشان راه شیری ما و کهکشان آندرومدا در نزدیکی ما است. حداقل 100 گروه و خوشه کهکشانی در ابرخوشه دوشیزه واقع شده‌اند. تصور می‌شود قطر آن حدود 110 میلیون سال نوری باشد.

 

تصور می‌شود ابرخوشه دوشیزه یکی از میلیون‌ها ابرخوشه در جهان قابل مشاهده است.

بخشی از کهکشان آندرومدا از ناسا / ESA.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Andromeda galaxy, closest large spiral

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | CLUSTERS NEBULAE GALAXIES | August 16, 2019

https://earthsky.org/clusters-nebulae-galaxies/andromeda-galaxy-closest-spiral-to-milky-way

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *